Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Eget vatten och avlopp, Brukar det krångla?
          Christa
          Inlägg 01-07-2012, 15:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Hur är det att ha eget vatten och avlopp? Funkar det år ut och år in eller hur mycket brukar det krångla?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-07-2012, 16:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vår pump hänger frostfritt nere i brunnen. Pumpen kan ju förstås gå sönder men det händer ytterst sällan. Vattnet kan nästan ta slut en torr sommar (vi har vanlig brunn, inte djupborrad). Vid elavbrott har man inget vatten. När man öpnnar vattenkranen kommer det först lite vatten, sen går pumpen igång och det kommer mycket vatten. I början när vi skaffade varmvatten hade vi en varmvattenberedare som värmer vattnet medan det rinner igenom, det var ingen bra idé, för när man duschade kom det olika mycket vatten beroende om pumpen var igång eller inte och vattnet blev omväxlande iskallt och skållhett. Nu har vi varmvattenberedare som alltid håller en viss mängd vatten varmt. Varmvattnet kan ta slut om t.ex. flera personer duschar efter varandra. Varmvattenberedaren kan gå sönder (har hänt).
          Vattenkvalitén kan förändras, vi trodde att vi hade bra vatten men ett nytt prov visade att det inte var så bra längre. Vattenprov kostar pengar (det första bjöd kommunen på när jag flyttade hit) och om vattnet är otjänligt måste man kanske skaffa filter. Oj vad negativ jag låter, men jag tänker aldrig på det där med vattnet i vanliga fall, det bara finns där.
          Trekammarbrunnen måste tömmas och det är väldigt dyrt så vi tänker på att inte spola ner onödigt mycket papper etc. Lutningen på röret är nog inte riktigt tillräcklig, vi har fått lite stopp ibland, alltså inte stopp utan att det dämms upp lite och rinner av för sakta. Men om man gör rätt från början är det nog inget man behöver tänka på.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-07-2012, 17:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Har haft eget vatten och avlopp i 20 år nu. Visst det kan krångla och då måste man betala en hantverkare eller fixa felet själv. Men det har inte hänt för oss ofta. Som Myosotis skriver blir man utan vatten vid strömavbrott eller när pumpen gått sönder. Vi har kallkällevatten och har inte tagit något prov, vilket beror på att jag bor i ett område där att gott som alla sjöar och källor i skogarna klassas som tjänligt dricksvatten. I vilket fall så är vi 7 hushåll som delar vattenkälla och ingen har blivit sjuk p g a vattnet vad jag vet. Det är billigt med eget vatten men de gånger vattnet har "krånglat" så har vi som sagt var varit tvungen att ta i tu med problemet själv. Sådana gånger har jag önskat att vi haft kommunalt så jag kunnat ringa "någon" och kunnat kräva att felet åtgärdas. Det hade varit bekvämt. Men i det stora hela så är det billigare med eget vatten och avlopp. När det gäller avloppet har vi haft problem 2 ggr på 20 år och då har vi varit tvugna att beställa slammbil/spolbil som kostat extra. I första fallet var ca 6 mån efter vi flyttat in och det blivit stopp i avloppet ( men det var p g a att avloppet stått torrt i flera år och allt gammalt torkat in i rören) och sedan hade vi problem med filtreringen för avrinning men även det avhjälptes relativt enkelt. Kostnaderna för vårat vatten är den elström som pumper drar och avloppet kostar en slammtömning varje år, sedan är det ju upp till var och en hur mycket man själv väljer att sätta undan för "oförutsett" gällan de vatten o avlopp

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Christa
          Inlägg 01-07-2012, 18:32
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svar!

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 01-07-2012, 18:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

De flesta som har egen brunn har en hydroforpump, som står frostfritt. Den rymmer en del vatten, och på så sätt så går inte pumpen i gång varje gång man slår på kranen.

Man bör kolla vilket typ av avloppssytem det är. Många kommuner inför nu strängare regler när det gäller avlopp. Speciellt om man bor nära en sjö eller vattendrag, så finns det risk för krav på biologisk rening och större investeringar, men det bör man kunna få veta av kommunen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-07-2012, 19:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (kerstinbern @ 01-07-2012, 19:37) *
          De flesta som har egen brunn har en hydroforpump, som står frostfritt. Den rymmer en del vatten, och på så sätt så går inte pumpen i gång varje gång man slår på kranen.

Man bör kolla vilket typ av avloppssytem det är. Många kommuner inför nu strängare regler när det gäller avlopp. Speciellt om man bor nära en sjö eller vattendrag, så finns det risk för krav på biologisk rening och större investeringar, men det bör man kunna få veta av kommunen.

Har eget vatten och avlopp vid sommarstugan. Pumpen hänger nere i borrhålet och hydroforen står i uthuset i ett " skåp " med frostvakt. Vi stänger aldrig av vattnet på vintern . Har också värmande elledning på vattenledningen för att det inte ska frysa på väg från uthuset till köket.

Det som krånglat för oss är att hydroforen har gått sönder , någon sort " blåsa " inuti men det fick vi ut på försäkringen. Inte allt förstås men ändå.

Vi har bara köksavlopp , tvåkammarbrunn , men måste inom några år göra om avloppet. Kommunen granskar alla sommarsutgeområden i trakten och har kommit med nya regler.

Det kommer att kosta oss minst 60.000 kr att fixa nytt avlopp , får väl fråga banken om lån när den dagen kommer , samt att en ganska stor yta av tomten kommer att gå åt för allt som ska till nu med bäddar , inspektionsrörr mm.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Christa
          Inlägg 07-07-2012, 15:39
          Länk hit: #7

Medlem

Har nu konstaterat att olika kommuner ställer helt olika krav på enskilda avloppsanläggningar. En kommun inventerar ett område i taget och kollar alla som är äldre än 5 år. Dom kräver att alla uppdaterar enligt senaste kraven.

En annan tar bara med dom avlopp som är äldre än 80-talet och hinner på så sätt fortare med de riktigt dåliga avloppen.

Man måste alltså kolla i varenda kommun och det är dyrbart att fixa avloppet. Vi letar hus i 7 kommuner minst.

Sedan skall man läsa alla vindkraftsplaner, kolla radon osv. Pust!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-07-2012, 16:08
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag måste också uppdatera avloppet, och eftersom jag bor i vattenskyddsområde är kraven höga. Det blir nog trekammarbrunn till BDT-vattnet och någon avloppsfri lösning för toalett.

Jag har grävd brunn, och eftersom jag är en hillbillie och bor på ett berg kan vattennivån bli lite låg på sommaren. Just nu är det nog bara en halvmeter kvar, och vattnet smakar lite skumt samt luktar konstigt. Går att dricka dock, än har jag inte blivit sjuk.

Jag gissar att det kommer kosta runt 100k för en borrad brunn samt godkänt avlopp, så det får blir mycket övertidsjobbande

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 08-07-2012, 04:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Huggorm @ 07-07-2012, 16:08) *
          Jag måste också uppdatera avloppet, och eftersom jag bor i vattenskyddsområde är kraven höga. Det blir nog trekammarbrunn till BDT-vattnet och någon avloppsfri lösning för toalett.

Jag har grävd brunn, och eftersom jag är en hillbillie och bor på ett berg kan vattennivån bli lite låg på sommaren. Just nu är det nog bara en halvmeter kvar, och vattnet smakar lite skumt samt luktar konstigt. Går att dricka dock, än har jag inte blivit sjuk.

Jag gissar att det kommer kosta runt 100k för en borrad brunn samt godkänt avlopp, så det får blir mycket övertidsjobbande

100k för brunn och 100 k för avlopp är nog mera realistiskt!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-07-2012, 07:34
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (kerstinbern @ 08-07-2012, 05:37) *
          100k för brunn och 100 k för avlopp är nog mera realistiskt!

För den som sitter och beställer färdiga lösningar ur en katalog ja wink.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 08-07-2012, 08:11
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-07-2012, 08:34) *
          För den som sitter och beställer färdiga lösningar ur en katalog ja wink.gif

Avloppsfri lösning som du skrev är nog också billigare än den traditionella med vattentoalett. Tänker du på en lösning med kompostering och/ eller urinseparering då?

Multrum är väl svårt om man bor på ett berg?

Har för mig att Tanums kommun inte tillåter nya vattentoaletter i skärgården så dom kanske har info om sådant.

Har för mig det finns något som heter "Roslagskompost" också. Dom vill väl inte ha nya vattentoaletter där heller.

När det gäller borrad brunn så är det ju lite tur och otur eftersom priset beror mycket på hur djupt man måste borra. Borrade brunnar i Bohuslän innehåller också ofta oönskade ämnen som kräver olika typer av filter.

Hade en stuga på 80-talet där grannen hade 105 meter djup brunn och gubben jag köpte av bara hade borrat 60-70 meter eftersom han inte hade råd med mer. Det innebar att det bara gick att pumpa upp min vattentunna full innan vattnet tog slut och det hade ju inte funkat om man haft året runt standard.

När vi hyrde stuga i ett stugområde på 70-talet så borrade dom en hel semester vid en stuga utan att få tillräckligt med vatten. Då kan man hålla sig för skratt.

Undrar om det funkar med slagruta g.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-07-2012, 08:58
          Länk hit: #12

Moderator

CITAT (Christa @ 08-07-2012, 09:11) *
          Avloppsfri lösning som du skrev är nog också billigare än den traditionella med vattentoalett. Tänker du på en lösning med kompostering och/ eller urinseparering då?

Multrum är väl svårt om man bor på ett berg?

Ja helst något sådant, i värsta fall en med förbränning

Det är ju åtminstone lite jord här uppe på berget, jag har en liten smal dalgång mellan två toppar. Vet inte om det räcker dock, och vad vattenskyddsreglerna säger. Mycket av tomten har den strängaste nivån på vattenskydd så jag får knappt ens ha en vanlig kompost

Citera
          eugenia
          Inlägg 17-07-2012, 16:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

CITAT (Christa @ 07-07-2012, 16:39) *
          Har nu konstaterat att olika kommuner ställer helt olika krav på enskilda avloppsanläggningar. En kommun inventerar ett område i taget och kollar alla som är äldre än 5 år. Dom kräver att alla uppdaterar enligt senaste kraven.

En annan tar bara med dom avlopp som är äldre än 80-talet och hinner på så sätt fortare med de riktigt dåliga avloppen.

Man måste alltså kolla i varenda kommun och det är dyrbart att fixa avloppet. Vi letar hus i 7 kommuner minst.

Sedan skall man läsa alla vindkraftsplaner, kolla radon osv. Pust!

Byta redan efter 5 år bara?! Det låter hårt med tanke på vad det kostar att bygga en trekammarbrunn med infiltrationsbädd. Vi var tvugna till detta när vi köpte vårt hus och det kostade mycket. Vi tog ett lån på 70000 för detta och hela tomten blev upp- och nedvänd. Avloppet har aldrig haft stopp, men från dag ett har det krånglat genom att det luktar avlopp. Antingen inne i bostaden eller i trädgården. (Inte alltid dock som väl är)

Citera
          malarmaster
          Inlägg 17-07-2012, 18:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

har egen brunn men inget riktigt avlopp,bara en infiltrationsanläggning för gråvatten.
          toalett är en separett där urinen tillvaratas till gödsel samt det fasta komposteras.funkar perfekt.
          1 gång har brunnen sinat på 35 år men det var en riktig torrsommar,nu är det väl snarare tvärtom.
          avloppssituationen är ju inte godkänd men hittills har jag klarat mig på att huset ligger inom stadsplanerat område,kommunen ser gärna att det ansluts men problemet är att mitt hus isåfall blir sista huset,idag är grannen sista hus och han har stora problem med fall,ständiga stopp mao. kommunen har gjort utredning och kommer fler till(jag) krävs att det byggs en pumpstation samt nya ledningar i gatan med bättre fall.
          det las på is när kostnaden kom fram.peppar,peppar,hoppas jag är borta innan nya beslut tas,för det blir dyrt med anslutningsavgifter m.m.
          själv är jag nöjd med nuvarande situation. ulf

Citera
          Christa
          Inlägg 19-07-2012, 06:20
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (eugenia @ 17-07-2012, 17:56) *
          Byta redan efter 5 år bara?! Det låter hårt med tanke på vad det kostar att bygga en trekammarbrunn med infiltrationsbädd. Vi var tvugna till detta när vi köpte vårt hus och det kostade mycket. Vi tog ett lån på 70000 för detta och hela tomten blev upp- och nedvänd. Avloppet har aldrig haft stopp, men från dag ett har det krånglat genom att det luktar avlopp. Antingen inne i bostaden eller i trädgården. (Inte alltid dock som väl är)

Det var ju trist! Lägga ut så mycket pengar på en godkänd anläggning och så funkar det inte som det skall. Vad säger leverantören av anläggningen?

Skulle ju också vara intressant att få veta vilken anläggningen det är ifall vi köper ett hus som måste byta.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-07-2012, 06:52
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 19-07-2012, 07:20) *
          Det var ju trist! Lägga ut så mycket pengar på en godkänd anläggning och så funkar det inte som det skall. Vad säger leverantören av anläggningen?

Skulle ju också vara intressant att få veta vilken anläggningen det är ifall vi köper ett hus som måste byta.

Det kan väl kommunen tala om.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 22-07-2012, 20:54
          Länk hit: #17

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vill man slippa krånglande avlopp så skaffa mulltoa som finns i många olika utföranden!

HAr mulltoa och inga problem med något krånglande avlopp!

Eget vatten som fungerar felfritt det med! Borrad till 33 m för snart 30 år sedan!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-07-2012, 21:52
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vad är det för fel med förbränningstoalett. Jag tycker det verkar jättebra bortsett från att dom drar en del ström.

Nu kräver väl fler och fler kommuner att man skaffar avlopp med sluten tank om man har vattentoalett.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-07-2012, 08:29
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (hattstugan @ 22-07-2012, 21:54) *
          Vill man slippa krånglande avlopp så skaffa mulltoa som finns i många olika utföranden!

HAr mulltoa och inga problem med något krånglande avlopp!

Eget vatten som fungerar felfritt det med! Borrad till 33 m för snart 30 år sedan!

Hattstugan om du menar den ricktiga mulltoan (är ju ett märke) med lådan längst ner som måste dras ut, så tycker jag att den var riktig krångligt.
          Ändå hade vi den största men fick man besök så blev det problem om alla skulle på toan. För där fick man höja värmen några timmar innan annars blev det bara en blöt historia i lådan med risk att den rann över.

Elisabeth

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-07-2012, 08:50
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har en med tunna och nedbrytbar påse! Största problemet är att besökare inte riktigt förstår hur dessa toaletter fungerar!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon