Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare visar sitt rätta "jag", de "strejkar"
          Fröken E
          Inlägg 11-07-2012, 19:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 29 435

Jag hörde precis på nyheterna att "jägarna strejkar". Enligt nyheterna vägrar de spåra trafikskadat vilt i protest mot inplantering av varg. Ungefär så sades det. Och när man till sist frågade jägaren som intervjuades vem deras "självvalda strejk" drabbar var ju svaret självklart, dvs. viltet. Alltså det vilt som trafikskadats får ligga och dö i plågor. Vilken attityd, vad! Vilken mentalitet hos jägarna! Och i andra sammanhang säger de att de "värnar om viltet"! Usch!

--------------------
          Hälsningar, Fröken E på www.kreativ.just.nu

Citera
          Robbanp
          Inlägg 11-07-2012, 19:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 71 235

Nu får det väl vara nog med detta!
          • Jägarna ställer upp för eftersök på trafikskadat vilt utan ersättning.
          • Eftersök kräver oftast lösspringande hund för att vara effektiv.
          • Det händer att varg river lösa jakthundar.
          Tror sig fan att de inte vill gå ut och släppa sina hundar i områden med inplanterad varg när de inte får något för det. Ta för h-e och informera dig lite grann innan du kommer med sådana uttalanden och om du tvunget ska så håll dig i den tråd som finns för allmänt förtal och hets mot folkgruppen jägare.

P.S. Jag är sjäjv inte jägare och umgås inte direkt med några men har i alla fall lite insyn i verkligheten. D.S.

EDIT: Och nu har jag uppdaterat mina egna kunskaper lite och insett att det sedan ett och ett halvt år tillbaka utgår någon form av ersättning till eftersöksekipage. Vilken nivå det ligger på hittade jag inte men ingen lär bli rik på det i alla fall.

Redigerat av Robbanp: 11-07-2012, 19:39

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 11-07-2012, 19:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Fröken E @ 11-07-2012, 20:03) *
          Jag hörde precis på nyheterna att "jägarna strejkar". Enligt nyheterna vägrar de spåra trafikskadat vilt i protest mot inplantering av varg. Ungefär så sades det. Och när man till sist frågade jägaren som intervjuades vem deras "självvalda strejk" drabbar var ju svaret självklart, dvs. viltet. Alltså det vilt som trafikskadats får ligga och dö i plågor. Vilken attityd, vad! Vilken mentalitet hos jägarna! Och i andra sammanhang säger de att de "värnar om viltet"! Usch!

Jägarna är som små förvuxna barn. Dom har aldrig brytt sig om naturen.
          Mer skjutbar vilt och längre jakttider det är det som gäller. Att få skjuta så mycket som möjligt och oavsett årstid.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-07-2012, 21:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En människa som blir överkörd av myndigheterna sätter sig gärna på tvären, detta är det enda vapnet man kan ta till. Fö sparvis, du är nog den mest barnsliga individen på detta forum. Många av dina inlägg ligger på förskolenivå.

Redigerat av Gossen Ruda: 11-07-2012, 21:01

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 11-07-2012, 21:04
          Länk hit: #5

Gäster

Ibland strejkar parkeringsvakterna för att få bättre betalt ... rtfm.gif
          Undra om trängselskattarna kommer att stejka devil.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-07-2012, 22:22
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är ju precis som Robbanp skriver så att jägarna inte vill släppa sina eftersökshundar lösa bland vargar, men detta faktum "glömde" det påstått neutrala SVT att upplysa om

Redigerat av Huggorm: 11-07-2012, 22:22

Citera
          Fröken E
          Inlägg 12-07-2012, 06:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 29 435

När parkeringsvakter strejkar, dör ingen i plågor, snarare tvärtom. Och att kritisera jägare har inget med rasism och hets mot folkgrupp att göra vilket antydds. Mitt inlägg är inte heller ett personligt angrepp à la Gossen Ruda på någon särskilt individ i forumet. Det jag reagerar mot i mitt inlägg handlar snarare om etik och moral. Den som värnar om livet, om naturen, beter sig därefter, punkt slut. Inget konstigt med det. Det är oetiskt låta skadade djur dö i plågor oavsett om det är trafiken som skadat dem eller jägarna som skadeskjutit dem. Inte ens vargen lämnar sitt offer i plågor.

Redigerat av Fröken E: 12-07-2012, 06:11

--------------------
          Hälsningar, Fröken E på www.kreativ.just.nu

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 12-07-2012, 06:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (Robbanp @ 11-07-2012, 19:35) *
          Nu får det väl vara nog med detta!
          • Jägarna ställer upp för eftersök på trafikskadat vilt utan ersättning.
          • Eftersök kräver oftast lösspringande hund för att vara effektiv.
          • Det händer att varg river lösa jakthundar.
          Tror sig fan att de inte vill gå ut och släppa sina hundar i områden med inplanterad varg när de inte får något för det. Ta för h-e och informera dig lite grann innan du kommer med sådana uttalanden och om du tvunget ska så håll dig i den tråd som finns för allmänt förtal och hets mot folkgruppen jägare.

P.S. Jag är sjäjv inte jägare och umgås inte direkt med några men har i alla fall lite insyn i verkligheten. D.S.

EDIT: Och nu har jag uppdaterat mina egna kunskaper lite och insett att det sedan ett och ett halvt år tillbaka utgår någon form av ersättning till eftersöksekipage. Vilken nivå det ligger på hittade jag inte men ingen lär bli rik på det i alla fall.

Du kanske borde uppdatera dig ännu mera, det utgick ersättning även tidigare.

Citera
          dahla
          Inlägg 12-07-2012, 07:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT
          SVENLJUNGAGRUPPEN.

Kortfattad information om vad vi står för.

Vi agerar i denna fråga för att vi fått insikt att en vargstam i fri tillväxt är en katastrof, ekonomiskt och socialt för en stor del av landsbygdens befolkning. Vi vill ha en levande landsbygd där människor trivs och utan problem kan bedriva sina näringar som fårskötsel, renskötsel, jakt, hästuppfödning etc.

Vi har följande mål med vårt arbete.

•Ett tak på max 210 vargar i skandinavien och max 160 vargar i Sverige.
          •Att alla kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar täcks av samhället och att finansiering finns för detta.
          •Att vargen skall göra så lite skada som möjligt på landsbygdsbefolkningen.
          Vi vidtar följande för att nå målet.

•Vi har startat Svenljunga eftersökstrejk på trafikskadat vilt. Strejken kommer att trappas upp tills vi får igenom våra krav. Vi strejkar för att sätta press på våra beslutsfattare så de tar tag i frågan. ( Utförligare information finns på bildspelet)
          •Vi är ute och föreläser om vargens extremt stora påverkan på våra gröna näringar och vargens stora tillväxt så att man förstår att det är viktigt att agera nu.
          •Vi informerar politiker om problemet.
          •Vi informerar journalister om problemet.
          •Vi försöker belysa och sammanställa de kostnader som vargen orsakar samhället.
          •Vi försöker belysa och sammanställa de kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar.

Eftersöksjägarna gör ett oavlönat jobb som är värt 74 miljoner kr / år.

Svenljungagruppen har räknat på vad det skulle kosta om eftersöksjägarna tog fullt betalt för det arbete som man gör.

Underlaget till kalkylen är att det sker ca 35 000 viltolyckor per år och att vi lägger ca 3 timmar på varje eftersök. Räknat från att man får samtalet från polisen tills allt är klart. En stor del av viltet blir kvar på plats men då skall man få tag i markägaren så han tar hand om viltet. Större eftersök kan ta hela dagar med flera man inblandade. Rapporteringen tar också en del tid. Vi har räknat på 450 kr/ timma dagtid vilket inkluderar hund och utrustning. Nattetid så har vi räknat på 800 kr/timma. Vi tar 25 kr/mil och har räknat på 30 km i snitt per eftersök. Summan av detta räkneexempel är 74 025 000 kr/år. Om Folkpartiet och Miljöpartiet lyckas driva igenom en okontrollerad vargexplosion på landsbygden så kommer givetvis inte landsbygdens jägare att ställa upp att på att göra denna arbetsinsats gratis längre. Då måste givetvis dessa pengar fram ur statskassan. Vi kan avlöna ca 2100 sjuksköterskor eller ca 2000 poliser för samma pengar. Nu är det skarp läge och vilket innebär att vi bör ställa våra politiker mot väggen och kräva svar på om de verkligen menar att det är de

Källa: http://www.vargtak.nu/hem/

Man ska inte glömma att det är POLISEN som är ansvarig för att eftersök på trafikskadat vilt utförs... jägarna KAN få betalt men det är långt ifrån alla som verkligen tar betalt eftersom man måste vara ansluten och ha avtal med polisen vilket inte alla har.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-07-2012, 07:25
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Fröken E @ 12-07-2012, 07:08) *
          När parkeringsvakter strejkar, dör ingen i plågor, snarare tvärtom. Och att kritisera jägare har inget med rasism och hets mot folkgrupp att göra vilket antydds. Mitt inlägg är inte heller ett personligt angrepp à la Gossen Ruda på någon särskilt individ i forumet. Det jag reagerar mot i mitt inlägg handlar snarare om etik och moral. Den som värnar om livet, om naturen, beter sig därefter, punkt slut. Inget konstigt med det. Det är oetiskt låta skadade djur dö i plågor oavsett om det är trafiken som skadat dem eller jägarna som skadeskjutit dem. Inte ens vargen lämnar sitt offer i plågor.

Om du med personangrepp menar det jag skriver om sparvis så är det bara svar på tal. De flesta av hans inlägg är en enda rad av lågsinnade angrepp på jägare och alla som inte stöder en massiv vargstam i Sverige, mig inbegripet. Skall man snacka etik så är det för de allra flesta djur en mycket snabbare och smärtfriare död att bli fälld av en kula än att hetsas och jagas av en flock upphetsade vargar för att sen bli sliten i stycken levande. Beträffande plågor så är det ofta man får avliva får som blivit skadade men inte dödade av varg.

--------------------

Citera
          Robbanp
          Inlägg 12-07-2012, 19:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 71 235

CITAT (kerstinbern @ 12-07-2012, 07:24) *
          Du kanske borde uppdatera dig ännu mera, det utgick ersättning även tidigare.

Utöver körersättning och eventuellt ersättning av förlorad arbetsinkomst? Inte enligt de uppgifter jag fått. Kan du backa upp det påståendet på något sätt?
          Att kräva att jägarna gör eftersök på trafikskadat vilt är ungefär lika självklart som att begära att filatelister ska köra ut posten.

För djurens bästa borde vi skicka ut jägarna att skjuta bytesdjuren åt rovdjuren. På så sätt behöver ingen lida i onödan och jägarna borde bli nöjda eftersom de ändå bara vill döda. rolleyes.gif (Det var den mest ironiska smiley jag kunde hitta.)

Fan, jag lyckades låta bli att kommentera i den stora vargtråden men nu sket det sig. Jag som hatar att diskutera med fundamentalister...

Citera
          hattstugan
          Inlägg 12-07-2012, 21:25
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

En sak till när det gäller trafikskadat vilt!! Du måste finnas till hands dygnets ALLA timmar som jägare! Telefonen ringer mitt i natten oftast! Och då är det bara att ta på paltorna och lufsa iväg sommar som vinter i regn eller snöstorm! Jo just ja jägarna BRYR sig ju inte om det vilda djuret nej det glömde jag ju!

Tror inte att så många här har en J---a aning om hur dessa människor har det!
          Men ni tror ju på allt som media skriver och ALLT jag menar ALLT är ju jägarnas fel BARA jägarnas!
          Lev i jägarfamilj i 50 år med allt vad det innebär så kan ni komma och snacka sen!!
          Det finns bara en kvar här på forumet som har en vettig uppfattning om verkligheten utanför storstäderna!
          De flesta andra sitter i tryggt förvar i städer eller i välbefolkade samhällen inte där det vilda håller till det är något jag har märkt under låång tid!

Citera
          jaj-51
          Inlägg 12-07-2012, 21:47
          Länk hit: #13

Gäster

Oj då,
          jag trode att jägare gillar att döda djur i naturen.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 12-07-2012, 22:00
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Glöm det!!!
          Gillar soldater att döda människor va?????

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 13-07-2012, 06:23
          Länk hit: #15

Medlem

Jakträttsinnehavaren är skyldig att göra eftersök på skottskadat vilt (ca 10% av det skjutna viltet skottskadas, även om det inte alltid behöver utföras ett längre eftersök), naturligtvis borde jakträttsinnehavaren även ha ansvaret för att göra (eller ordna eller betala) eftersök för påkört vilt.

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 13-07-2012, 06:31
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Robbanp @ 12-07-2012, 19:34) *
          Utöver körersättning och eventuellt ersättning av förlorad arbetsinkomst? Inte enligt de uppgifter jag fått. Kan du backa upp det påståendet på något sätt?
          Att kräva att jägarna gör eftersök på trafikskadat vilt är ungefär lika självklart som att begära att filatelister ska köra ut posten.

För djurens bästa borde vi skicka ut jägarna att skjuta bytesdjuren åt rovdjuren. På så sätt behöver ingen lida i onödan och jägarna borde bli nöjda eftersom de ändå bara vill döda. rolleyes.gif (Det var den mest ironiska smiley jag kunde hitta.)

Fan, jag lyckades låta bli att kommentera i den stora vargtråden men nu sket det sig. Jag som hatar att diskutera med fundamentalister...

Det är du som påstår att det inte utgick någon ersättning tidigare, då borde du också kunna verifiera det:

"Eftersöksjägaren får år 2004 100 kr/timme (200 kr/timme för eftersök på björn) och 50 kr/timme för varje eftersökshund som han/hon har med sig. Ersättningen för terrängfordon såsom t.ex. traktor eller fyrhjuling är 200 kr/timme. Man har också som eftersöksjägare rätt till den skattefria delen av statlig bilersättning"

http://stud.epsilon.slu.se/2093/1/karlsson_p_102120.pdf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-07-2012, 06:59
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 13-07-2012, 07:23) *
          Jakträttsinnehavaren är skyldig att göra eftersök på skottskadat vilt (ca 10% av det skjutna viltet skottskadas, även om det inte alltid behöver utföras ett längre eftersök), naturligtvis borde jakträttsinnehavaren även ha ansvaret för att göra (eller ordna eller betala) eftersök för påkört vilt.

Eftersom det är bilisten som kör på markägarens djur borde det vara bilistens skyldighet att eftersöka skadade djur.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 13-07-2012, 07:09
          Länk hit: #18

Medlem

Det utgår ingen milersättning om inte vägsträckan enkel väg är mer än 50 kilometer. Sådana är reglerna, men Svenska jägareförbundet arbetar för en översyn av ersättningsnivåerna och framför allt är det bilersättning och ersättning för användning av skoter som måste ses över. Skoter är kanske det viktigaste hjälpmedlet vid eftersök i djup snö då det inte går att använda hund.

Uppgiften att söka upp, och många gånger även avliva, ett skadat vilt som råkat illa ut i en kollision är otacksam och ibland även farlig. Många viltolyckor inträffar även efter järnvägen.

Eftersök gäller statens vilt: älg, kron- och dovhjort, mufflon, vildsvin, björn, järv, lo och varg samt utter och örn. Vid en renpåkörning ringer polisen till kontaktpersoner i samebyn som får ta hand om eftersöket.

ERSÄTTNING
          Kontaktpersoner: 50 kronor per samtal.
          Olycksplatsbesök för kontaktpersoner: 100 kronor.
          Eftersök rådjur: 400 kronor.
          Eftersök älg: 700 kronor.
          Eftersök rovdjur: 1900 kronor.
          Bil: Ersättning per km endast om enkel väg överstiger 50 km.
          Skoter: Ingen ersättning.

Källa: Västerbottenskuriren

Jägarna gör det på frivillig basis. Dessvärre har de flesta ett arbete att sköta vilket innebär inkomstbortfall om man behöver åka på ett eftersök under arbetstid.

För övrigt så är det polisen som är ansvarig.

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I..._2010-6_T_2.pdf

Redigerat av dahla: 13-07-2012, 07:11

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-07-2012, 12:26
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (hattstugan @ 12-07-2012, 23:00) *
          Glöm det!!!
          Gillar soldater att döda människor va?????

Våra Svenska soldater gillar att skapa fred och förhindra mord. Försöker göra värden lite säkrare så alla kan leva tillsammans. Det är därför våra soldater är ute i värden.

Jägarna lurar i buskarna och dödar de stackars djuren

Redigerat av jaj-51: 13-07-2012, 12:28

Citera
          dahla
          Inlägg 13-07-2012, 16:40
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 13-07-2012, 13:26) *
          Jägarna lurar i buskarna och dödar de stackars djuren

Är du vegetarian? (Jag har full respekt för att andra inte äter kött)

Om inte en jägare skjuter ett djur så dör det ändå på ett eller annat vis som troligtvis är långt mycket plågsammare än av en gevärskula.

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 17:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon