CITAT (Jan af Lisö @ 22-08-2012, 09:08)

Cilla, brukar du hälla i flytande gödsel i påsen eller bara rent vatten ?
Jag tycker att principen känns rätt för en magnolia som växer på mitt landställer, fyller vatten på söndag så vattner den tom fredag när jag kommer dit igen. Dessutom blir vattnet varmt, inte kallt från en borrad brunn.
Får kanske unna mig en säck till våren, men 319:- var INTE billigt. Man skulle kanske experimentera med en IKEA kasse också ?
Hej Jan,
Nej jag gödslar inte nyplanterade träd, men det kan man göra om man har kunskaper eller experimentlusta. Jag tycker dock ofta där jag planterar - i privata marker och offentliga - att de träd jag sätter (trots att jag oftast sätter E-plantor) har en tendens att växa för länge på säsongen. Ofta kommer de från en aningen varmare zon och har aningen bättre växtförhållanden likaså, så det tar ett par år innan deras "klocka" ställts in efter växtplatsen.
Jag jobbar dock allt mer med jordbearbetning rent mekaniskt. Sorterar skikten noggrannare, gräver vidare, finfördelar och blandar med sten mm. Jobbar mer med att välja och sköta om gröngödslingsväxter eller andra ettåriga växter i växtbädden. Jobbar också mer med stolpningen än tidigare, samt med rådjurs- och harskydd.
I övrigt tror jag det finns stort utrymme att experimentera med påsar som är billigare än de som görs för att användas många gånger. En IKEAkasse kanske släpper ut vattnet för snabbt. Men kanske två IKEAkassar?
Den som experimenterar och får en billig engångslösning att fungera (som håller minst de tre år som man bör stödvattna träd) får gärna meddela sig här!