Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Treegator, - några erfarenheter ?
          Jan af Lisö
          Inlägg 20-08-2012, 10:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Såg att väldigt många yngre träd i Stockholmsområde har gröna bevattningspåsar runt stammen, läste på lunchen att det står Treegator på dessa.

Funderar på att testa en sådan säck på en magnolia som växer långsam och som jag upptäckte hade det förvånansvärt torrt om rötterna.

Någon som har några erfarenheter ?

Ser också att det finns flera olika modeller; Treegator, Hippo Bag, TRG drip; någon kommentar kring detta, någon som är bättre/sämre än de övriga ?

Billiga är de inte.....

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 20-08-2012, 17:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Jag har bara sett dem, inte provat. Går det inte att bara lägga en slang där vattnet rinner långsamt o länge? Så gör jag med mina träd, flyttar slangen 1 gång i timmen, annars sköter den sig självt.

Läste annars tips m stor presseningspåse, typ de man har att samla upp löv i, IKEAs eller liknande där man fyller i gör några hål om det behövs, om de är för täta. Man får kanske stötta upp så de inte viker sig. Eller 10 l hinkar där man gör några mindre hål i botten.

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-08-2012, 22:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag använder de dyra till planteringar i offentliga miljöer. Det ger 75 liter i veckan, släpper ut så att det håller i ca 5 dagar, och jag har bra erfarenheter. De funkar, de blir inte stulna, de håller i många år. Enda nackdelen att återförsäljarna i Sverige inte har så många inne, man måste beställa säsongen/halvåret innan för att ha chans att få.

Principen är mycket bra - en påse som man kan fylla en gång i veckan och som ger ca 75 liter. Tar ca 5 dagar innan vattnet runnit ut.

Som privatperson behöver man ofta itne den långa hållbarhet som dessa dyrare påsar har. Härma principen - fixa påse som håller minst 70 liter under fem dagar men som under dessa släpper lite långsamt!

Då blir det lättare att ge träden det de behöver första åren.

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 22-08-2012, 08:08
          Länk hit: #4

Medlem

Cilla, brukar du hälla i flytande gödsel i påsen eller bara rent vatten ?

Jag tycker att principen känns rätt för en magnolia som växer på mitt landställer, fyller vatten på söndag så vattner den tom fredag när jag kommer dit igen. Dessutom blir vattnet varmt, inte kallt från en borrad brunn.

Får kanske unna mig en säck till våren, men 319:- var INTE billigt. Man skulle kanske experimentera med en IKEA kasse också ?

Citera
          evelina
          Inlägg 22-08-2012, 09:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag hittade billigare här.

Treegator

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 22-08-2012, 11:47
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (evelina @ 22-08-2012, 10:02) *
          Jag hittade billigare här.

Treegator

Tyvärr, länken där gäller bara för företag (troligen pris utan moms), för privatpersoner gäller detta:
          Horto.se

De verkar i alla fall ha säckarna på lagret...

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-08-2012, 21:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Jan af Lisö @ 22-08-2012, 09:08) *
          Cilla, brukar du hälla i flytande gödsel i påsen eller bara rent vatten ?

Jag tycker att principen känns rätt för en magnolia som växer på mitt landställer, fyller vatten på söndag så vattner den tom fredag när jag kommer dit igen. Dessutom blir vattnet varmt, inte kallt från en borrad brunn.

Får kanske unna mig en säck till våren, men 319:- var INTE billigt. Man skulle kanske experimentera med en IKEA kasse också ?

Hej Jan,
          Nej jag gödslar inte nyplanterade träd, men det kan man göra om man har kunskaper eller experimentlusta. Jag tycker dock ofta där jag planterar - i privata marker och offentliga - att de träd jag sätter (trots att jag oftast sätter E-plantor) har en tendens att växa för länge på säsongen. Ofta kommer de från en aningen varmare zon och har aningen bättre växtförhållanden likaså, så det tar ett par år innan deras "klocka" ställts in efter växtplatsen.

Jag jobbar dock allt mer med jordbearbetning rent mekaniskt. Sorterar skikten noggrannare, gräver vidare, finfördelar och blandar med sten mm. Jobbar mer med att välja och sköta om gröngödslingsväxter eller andra ettåriga växter i växtbädden. Jobbar också mer med stolpningen än tidigare, samt med rådjurs- och harskydd.

I övrigt tror jag det finns stort utrymme att experimentera med påsar som är billigare än de som görs för att användas många gånger. En IKEAkasse kanske släpper ut vattnet för snabbt. Men kanske två IKEAkassar?

Den som experimenterar och får en billig engångslösning att fungera (som håller minst de tre år som man bör stödvattna träd) får gärna meddela sig här!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon