Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Så valnötter
          Pilon
          Inlägg 10-09-2012, 00:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 47 098

Hej

jag har färska valnötter direkt från iran. Undrar hur jag ska så dom, nu har som stått i en öppen påse i en vecka och fått lite mögelbeläggning på skalen, men så länge som det bara är på skalet gör det väl inget, bara att skrubba bort med disksvamop väl? Men hur sår man dom?

Citera
          Pilon
          Inlägg 10-09-2012, 00:45
          Länk hit: #2

Medlem

nu läste jag i en annan tråd om valnöt att man ska så den direkt i marken???
          Eller så skulle man så den i kruka och ställa krukan i kylskåpet?? Är det verkligen sant??
          Ska jag som inte har nån trädgård ta en valnöt och stoppa den i en kruka med fuktig jord och ställa krukan i kylskåpet?? När ska jag ta ut den sen och kommer den börja gro i kylskåpet? biggrin.gif haha

Redigerat av Pilon: 10-09-2012, 00:46

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-09-2012, 07:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Så valnöten i lucker såjord och fukta igenom jorden låt stå i rumstemperatur några dagar och ställ sedan in i kylskåpet. Om du inte har belysning och dyl så skulle ju jag ta fram sådden feb-mars för det är inte förren då det finns tillräckligt starkt ljus i fönstrena för växter. Valnöten bör gro när du plockar ut den ur kylskåpet men skulle det hända att det skulle gro i kylskåpet måste man plocka ut den och ställa under extra belysning 12-14tim/dygn.

OBS! när sådden står i kylskåpet ska den bara vara lätt fuktig inte plaskblöt, blir det för blött ruttnar det ofta.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Pilon
          Inlägg 10-09-2012, 18:02
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-09-2012, 08:44) *
          Så valnöten i lucker såjord och fukta igenom jorden låt stå i rumstemperatur några dagar och ställ sedan in i kylskåpet. Om du inte har belysning och dyl så skulle ju jag ta fram sådden feb-mars för det är inte förren då det finns tillräckligt starkt ljus i fönstrena för växter. Valnöten bör gro när du plockar ut den ur kylskåpet men skulle det hända att det skulle gro i kylskåpet måste man plocka ut den och ställa under extra belysning 12-14tim/dygn.

OBS! när sådden står i kylskåpet ska den bara vara lätt fuktig inte plaskblöt, blir det för blött ruttnar det ofta.

Tack så fruktansvärt mycket för så bra instruktioner biggrin.gif

Ska göra detta idag, spännande biggrin.gif hehe det är lite nytt, odla plantor i kylskåp biggrin.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-09-2012, 21:06
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Idealisk temperatur för köldbehandling är 0-5 grader, så det kan vara ännu bättre att ställa krukan i grönsaksfacket i kylskåpet, det är lite kallare där.

Citera
          Pilon
          Inlägg 10-09-2012, 22:25
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Huggorm @ 10-09-2012, 22:06) *
          Idealisk temperatur för köldbehandling är 0-5 grader, så det kan vara ännu bättre att ställa krukan i grönsaksfacket i kylskåpet, det är lite kallare där.

Huggorm, men då kommer ju krukan och jorden frysa till is?
          Då kan jag väl lika gärna sätta ner nöten i marken ochv änta på att marken ska frysa till is väl? för det ger väl lika mycket köld då? Jag bor i Stockholmstrakten, Norrtälje, kanske inte rätt område för ett valnötsträd att få gro ute i. Hört att valnöt trivs mest i skåne om man ska plantera dom ute.

Sen tänker jag, om man nu ändå ska stoppa krukan i frysen och krukan med jorden då kommer frysa till is, kan då inte helt enektl bara stoppa själva nöten i frysen och sen ta ut den på våren och stoppa den i jord? smile.gif för den lär ju ändå inte känna av fukten av jorden, i frysen ändå eftersom vattnet är fryst?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-09-2012, 06:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

I grönsaksfacket är det inte minusgrader utan 0-5 betyder 0 till +5 grader. Och nej det går inte stoppa valnöten i frysen. Nöten ska stå i rumstemperatur först så skalet suger upp vatten, sedan ska den in i kylskåpet för då startar en process i nöten som bryter ner groningshämmande ämnen den brukar avstanna ifall det blir för kallt. Går ju bra så ute med och ha den ute under vintern men nöten fryser sällan så mycket eftersom det ju inte blir så kallt under markytan. Det blir aldrig så kallt under markytan på vintern som det blir i frysen + nedfrysningen går inte snabbt ifall det blir nån.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 16-09-2012, 09:50
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag satte några valnötter i jord i kruka i augusti & ett par har nu grott. Precis tittat upp.
          Bor i Gbg.
          Var ska jag förvara dem under vintern?
          Utomhus i nedgrävd kruka
          Inomhus i ljust fönster (fast de tappar ju blad så kanske räcker med svalt i inte så ljust fönster)
          På inglasad altan (ingen isolering alls)

Jag har ett träd som är 1 år gammalt. Det stod inomhus svalt under förra vintern men det satte jag mkt tidigare på säsongen så det hann växa till sig innan jag tog in det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2012, 10:19
          Länk hit: #9

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (BigDaddy @ 16-09-2012, 10:50) *
          Jag satte några valnötter i jord i kruka i augusti & ett par har nu grott. Precis tittat upp.
          Bor i Gbg.
          Var ska jag förvara dem under vintern?
          Utomhus i nedgrävd kruka
          Inomhus i ljust fönster (fast de tappar ju blad så kanske räcker med svalt i inte så ljust fönster)
          På inglasad altan (ingen isolering alls)

Jag har ett träd som är 1 år gammalt. Det stod inomhus svalt under förra vintern men det satte jag mkt tidigare på säsongen så det hann växa till sig innan jag tog in det.

Du kan inte ta ut krukan nu. Plantorna tror att det är vår och att de har en hel lång sommar framför sig. Sätter du ut krukan fryser de ihjäl. Inne i ljust fönster, helst med lysrör på under de mörkaste månaderna, är enda sättet om de skall överleva. Sedan kan du sätta ut dem i maj eller juni nästa år så invintrar de normalt nästa höst.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 16-09-2012, 10:36
          Länk hit: #10

Medlem

Japp, men den är redan utomhus. Grodde nu sent på hösten ute.
          Chansade & satte sent men det tog sig. Ingen stratifiering alls el vad det heter. smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-09-2012, 10:45
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Har satt många valötter (färska, haft fri tillgång från träd). Har faktiskt haft många som grott inne i rumstemp eller direkt ute på våren-sommaren och på sensommare-förhösten utan kyla. Så är dom riktigt färska kommer dom gro utan kyla, äldre lagrade kan nog behöva kyla.

BigDaddy ;hade nog haft kvar dom ute och ev som huggorm skrev ta in dom(står dom varmt MÅSTE dom ha extraljus och mycket) eller gräva ner dom nu och låta dom stå ute i marken.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 16-09-2012, 22:48
          Länk hit: #12

Medlem

Yes. Tar in dem om ngn månad. Står på inglasad altan nu.
          Försöker då ha dem svalt tror jag inomhus. Törs inte chansa ute tror jag.
          Mina valnötter är från trädet i Haga. Ligger mängder med nötter under det trädet.
          Undra vad den sorten heter?

Citera
          Pilon
          Inlägg 05-10-2012, 00:50
          Länk hit: #13

Medlem

nu för några veckor sen satte jag 3 valnötter ute på två olika ställen.. Det är svårt att hitta mark att sätta nöten..Man kan ju inte sätta den i marken där det kan komma skogsröjningsgubbar med sina trimmaskiner biggrin.gif Tänk så kommer det upp en planta och vad snopet det vore om dom choppade av den biggrin.gif
          Så här jag har sprungit runt och försökt hitta en lämplig plats, där det inte är för sur mark och inte för kompakt eller mycket andra rötter så att det blir svårt att gräva upp och förflytta den.. till och med dom plättar jag valt nu är lite riskabla biggrin.gif OCh jag hade tänkt att dom ev. plantorna skulle få sitta kvar ute i jorden under ytterligare en vinter innan jag tar upp dom ochs ätter i kruka eller flyttar till en ny plats. Bara för att rötterna ska ta sig ordentligt innan man gräver upp dom...
          Frågan är sen också hur plantorna skulle må av att bo i min balkong där jag bara har sol fram till kl12 som mest :/ det är en pina... men den som lever då får se..

Åsa, beror det inte på hur djupt man sätter dom? Jag menar, om det bara är 1-2 dm under marken så blir det väl väldigt kallt även där under? eller?

Redigerat av Pilon: 05-10-2012, 00:52

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon