CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 22:48)

Finns det verkligen någon som skär bort hela? Den är ju större än många tror men det mesta finns inne i kroppen, det är bara toppen som sticker fram. Det borde vara ett ganska stort kirurgiskt ingrepp, och inte en ritual som utförts i afrikanska hyddor sedan urminnestider
Det finns tydligen de som , med ett gammalt rostigt rakblad och utan bedövning , tar bort klitoris och blygdläpparna för att sedan sy ihop slidan . De stoppar in en " pinne " för att hålla lite öppet där mensblodet kan komma ut men jag har hört om fall där man inte ens har gjort så och flickan har dött av infektioner som gammalt mensblod har orsakat.
När de sedan gifter sig " sprättar " man upp det ihopsydda för att samlag ska kunna genomföras.
Men , det finns ju de inom svensk sjukvård som står till tjänst med att sy ihop lite för att fejka en mödomshinna. Den existerar inte som en hinna men ändå görs det sådana ingrepp.
Har hört läkare säga till tjejer som kommit till dem för att få sin mödomshinna " rekonstruerad " att fejka att det gör ont. Krävs det blod så stick dig med en nål och se till att det finns blodfläckar på lakanet.
Bruden " måste " blöda på brölloppsnatten för att bevisa att hon är oskuld , horribelt tycker jag , för då har det förekommit våld enligt mig.
Om vi nu tycker att man ska få " bestämma " själv om man vill bli omskuren , man eller kvinna , hur mycket bestämmer de egentligen själva ? En icke stympad kvinna har svårare att bli gift påstås det , hon går emot sin " gud " osv.
Likadant med en man som tillhör en rättrogen familj , hur vet vi varför han egentligen gör det ?
Omgivningens makt är stor !