Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blöt ved och ingen plats under tak, - hur mkt sjunker eldningsvärdet?
          EKLO
          Inlägg 05-10-2012, 09:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Jag har ont om plats för min ved, och nu ligger sedan i juli en stor huggen hög på gården. Min förhoppning var att de där skulle torka till lite under sommaren, för att därefter läggas under en luftig presenning, men efter denna regniga sommar är det inte mkt bevänt med den saken.

Nu funderar jag på eldningsvärdet hos ved - sjunker värdet av att ved i flera omgångar blötts ned igen, innan det finns plats för den att torka ordentligt? Eller är samma ved lika okej som annan, när den väl har torkat?

någon som vet?

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-10-2012, 10:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Får det bara torka och inte hinner ruttna eller mögla så borde det ju ha samma värde (säger jag utan ha någon kunskap).

Här fanns lite intressant info, men det svarar inte på din fråga.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 05-10-2012, 10:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Veden behöver komma upp från marken (lastpallar) och den behöver definitivt tak över sig. Den kommer inte heller torka något mera vid denna tid på året.

Det gamla rådet att veden skall vara klyvd till påsk och in under tak till midsommar, är fortfarande lika aktuellt. Det är under senvåren och försommaren som veden torkar bäst.

Citera
          EKLO
          Inlägg 05-10-2012, 15:08
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 05-10-2012, 11:43) *
          Veden behöver komma upp från marken (lastpallar) och den behöver definitivt tak över sig. Den kommer inte heller torka något mera vid denna tid på året.

Det gamla rådet att veden skall vara klyvd till påsk och in under tak till midsommar, är fortfarande lika aktuellt. Det är under senvåren och försommaren som veden torkar bäst.

Jo visst, men nu är det som det är. Givetvis begriper jag att veden inte torkar ute nu, och om ett tag kommer jag att ha byggt klart så den får komma under tak. Men min fråga gäller om förbränningsvärdet, värmevärdet, minskar om den torkar först efter att ha blötts ned i flera omgångar under sommar/höst.

PS. För övrigt kan väl ved torka även nu om det inte regnar på den - det tar längre tid förstås, men ved torkar väl i uppehållsväder om det inte är minusgrader? Eller hur ligger det till med den saken?

Redigerat av EKLO: 05-10-2012, 15:10

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-10-2012, 16:30
          Länk hit: #5

Medlem

Det beror som alltid på vädret, bara för att det regnar innebär det ju inte att det är torrt i luften. Hösten är ju en oerhört fuktig årstid och då torkar inte mycket...

Blåser det är det bättre, då torkar det lite mer.

Fint kluven och om du tar in den, då torkar det så klart fortare. Och jag förstår inte varför det skulle vara sämre värmegrad på ved som har torkat en gång mot en som har torkat flera gånger - bara den är lika torr vid förbränningen. Din ved lär ju knappast vara torr nu så den kanske du kan elda med nästa vinter. Antar jag... tråkigt men...

--------------------

Citera
          EKLO
          Inlägg 05-10-2012, 16:57
          Länk hit: #6

Medlem

Nej, det är inte tänkt att jag ska elda med den här veden i vinter förstås, men jag vill ju gärna att den ska funka nästa höst och inte vara bortkastat jobb, så att säga...

Citera
          Natur liv
          Inlägg 05-10-2012, 17:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Jag försökte kolla lite på nätet om värmevärde och fukthalt i ved, men hittar mest att de jämför olika träslag. På Byggahus.se fanns i alla fall en tråd där en skribent skrev så här:

"Det går åt ca: 2-3 ggr så mycket färsk ved som torr. Värmevärde faller snabbt från 4,3 kWh/kg vid 15% fukthalt till 2,3 kWh/kg vid 50% fukthalt. Sen sjunker ofta pannans verkningsgrad eftersom en villapanna inte är byggd för fuktigt bränsle."

Om det är sant vet jag ju inte, men det låter vettigt att fukthalten påverkar ordentligt. Jag uppfattar det som att det talas om den faktiska fukthalten när man eldar upp veden, inte den fukthalt veden hade förut. Du kan säkert få ut en hel del värme om du låter veden torka än en gång.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          EKLO
          Inlägg 05-10-2012, 19:56
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för arbetet. Jo, självklart är det så att värmevärdet minskar om veden inte är torr, men min fråga gäller ju egentligen inte det.

Hur som helst blir man ju nyfiken. Ngn sorts process är ju igång när veden blir blöt gång på gång under en längre period, men jag undrar ju hur snabbt någon naturlig "nedbrytnng" sätter igång, den syns ju i ett senare skede som svamp och ev. mögel, på riktigt gamla klabbar som blivit liggande åratal i skogen och som sedan tas till torkning kan man märka det som en "porösare" ved, det är väl nåt sorts nedbrytning som då trätt in. Men min ved har ju bara legat ute sedan i juli, och inte direkt på marken, ett par e-pallar skyddar från markfukten - så det bör ju inte vara ngn större grej - men som sagt, nyfiken blir man.

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-10-2012, 21:40
          Länk hit: #9

Medlem

Men om det möglar beror det ju på utsatthet av mögelsporer. Om du t ex tar in det på ett välventilerat och uppvärmt utrymme kommer det med största sannolikhet inte att få fäste och är det väl torrt så kan jag inte tänka mig att energiutvinningen skulle försämras.

Annat är det ju om det ligger oventilerat kring 10-15 grader, det gillar ju mögel...

--------------------

Citera
          HelénE
          Inlägg 05-10-2012, 21:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Vi har haft ca 1,5 björk som legat i klabbar staplade ute utan skydd sen förra våren tills i somras.
          Det mesta var vid klyvning helt oförstört, några klabbar var lite porösare, de som legat mot marken, så där försvinner ju givetvis lite vedmassa. Men i stort sett var det som när de staplades upp.

Är veden av bra kvalitet så tror jag inte det gör någon större skillnad om de får torka senare, huvudsaken att det blir torrt innan det ska eldas. Dessa ska vi först ha nästa vinter.

Sen beror det ju förmodligen på kvaliteten på veden. Dessa björkar var enormt stora och har förmodligen vuxit långsamt, de var väldigt kompakta och hårda, närapå som ek på de grövsta delarna, och då tål det nog bättre att vara utsatt för blöta en längre tid, än om det är från ett träd som ex tas ner för det börjat bli dåligt.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2012, 23:10
          Länk hit: #11

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Som sagt, ved som varit blöt bara ett par månader har inte hunnit förstöras mer än marginellt. Men jag antar att nedbrytningsprocessen satt igång, så nästa sommar skulle det nog synas tydligt

För övrigt bör man inte elda fuktig ved, det bildar en massa ohälsosam rök som dels förorenar luften, dels fräter på skorstenen och bildar tjära i den.

Citera
          EKLO
          Inlägg 06-10-2012, 06:53
          Länk hit: #12

Medlem

Tack för alla svar.

Jag har nu byggt ett slags ställning som jag kan lägga en pressenning någorlunda luftigt över, så nu får veden sägas ha ett lite tillfälligt "tak över huvudet", tills jag kan bygga klart.

Men egentligen funderar jag vidare: Det är ju inte bara jag som står utan en riktig vedbod, men ändå har ved. De enkla förvaringar jag har sedan tidigare är glesa träkonstruktioner fristående från huset (jag har byggt glesa väggar av e-pallar med gamla masonitskivor som tak. När luftfuktigheten är hög når fukten förstås veden, eftersom det för luftningens skull är glest överallt. Men även en ordentlig vedbod står ju ofta fristående från boningshuset och är ouppvärmt. Man undrar varför den veden ändå bibehålls torr? Eller det kanske den inte gör. Den lilla fukt som kommer av luften kanske går bort under den tid man förvarar veden i vedlåren inne?

Vad tror ni?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2012, 07:15
          Länk hit: #13

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Efter vägen till Sala finns en gård där det är många staplar ved ut i det fria! Har aldrig sett att det varit något tak över dom och varje år läggs det upp nya varefter de gamla försvinner!

Vad jag minns då fick det som inte rymdes i vedboden helt enkelt ligga kvar ute! Utan skydd för pressenningarna behövdes till annat på gården!

Vad det gäller ev försämring av den i flera omgångar blöta veden så kan det vara bra att börja med den nästa eldningssäsong och spara den nya veden till den riktiga kylan kommer!

Citera
          HelénE
          Inlägg 06-10-2012, 09:02
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

CITAT (EKLO @ 06-10-2012, 07:53) *
          Tack för alla svar.

Jag har nu byggt ett slags ställning som jag kan lägga en pressenning någorlunda luftigt över, så nu får veden sägas ha ett lite tillfälligt "tak över huvudet", tills jag kan bygga klart.

Men egentligen funderar jag vidare: Det är ju inte bara jag som står utan en riktig vedbod, men ändå har ved. De enkla förvaringar jag har sedan tidigare är glesa träkonstruktioner fristående från huset (jag har byggt glesa väggar av e-pallar med gamla masonitskivor som tak. När luftfuktigheten är hög når fukten förstås veden, eftersom det för luftningens skull är glest överallt. Men även en ordentlig vedbod står ju ofta fristående från boningshuset och är ouppvärmt. Man undrar varför den veden ändå bibehålls torr? Eller det kanske den inte gör. Den lilla fukt som kommer av luften kanske går bort under den tid man förvarar veden i vedlåren inne?

Vad tror ni?

Vår ved förvaras under en utbyggnad till snickarboden täckt med plåttak och i princip i övrigt öppen, Vid lågsidorna där veden förvaras har vi plyfa eller masonitskivor mot utsidan som täcker lite högre upp än veden. Plåttaket går sedan ut en bit utanför men när det regnar vertikalt eller snöar så kommer det givetvis in på veden. Vi skakar av ev snö och sen har vi en ganska stor vedförvaringsstapel inne där vi staplar upp i 2 fack. När ett är tomt hämtar man in ved och staplar upp som då kommer att ligga 2-3 dagar tills den behövs användas. Den brukar då vara torr igen så fukten / blötan som då och då drabbar den blir inte långvarig.

Sen betr. eldning av blöt ved så är det ju som Hattstugan skriver inte bra, det ger mer tjärbildning i skorstenen. En kompis råkade näsan ut för skorstendbrand, det var ren tur att sotaren faktiskt var bokad just den dagen för när sotaren sotade så kom det ner stora glödande klumpar ur skorstenen fast hon inte eldat dagen före. Sotaren studerade hennes vedföråd och ja veden var för blöt. Hon hade beställt hem den nån gång i slutet av sommaren, billig blandved som förmodligen inte då var torr, och sen hade den legat ute till oktober då hon äntligen fick in den i vedboden, men då hade den inte alls hunnit torka. Sotaren gav rådet att hon skulle ringa runt efter ett nytt lass torr ved och omgående se till att få in den under tak och spara den veden hon hade till vintern efter så den hann bli torr.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2012, 17:10
          Länk hit: #15

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Veden skall helst in under riktigt tak innan påsk för att gå att elda kommande vinter. Ek och asp och annat som torkar långsamt behöver ett år till på sig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 06:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon