Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Härdighetsfrågor, päron och nektarin
          IKS
          Inlägg 14-10-2012, 18:06
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Jag har nyligen skaffat ett par fruktträd, ett päronträd av sorten ´Beurre Bosc´ (kallas ofta för Kaiser Alexander i frukthandeln) och ett nektarinträd av sorten ´Fantasia´. Trädgården ligger i zon (1)2. Hittar ingen information om odling av dessa i Sverige, vad tror ni om försök på friland?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-10-2012, 18:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hittade detta när jag sökte
          http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...043&Search=
          http://www.saundersbrothers.com/index.cfm?...536&typeID=

Verkar inte vara några jätte bra sorter för friland ? men jag hade såklart testat. Tror nog dom kommer överleva men kanske inte ge så bra.

Citera
          IKS
          Inlägg 14-10-2012, 18:36
          Länk hit: #3

Gäster

Tack för länkarna! Jag skall pröva men nu börjar jag fega ur om jag skall våga höstplantera dem nu eller vänta tills i vår. Päronträdet är helt förvedat och verkar invintrat helt medan nektarinen verkar något mjukare i skottspetsarna än mina äldre persikoträd (Redhaven, Riga) på friland sedan några år men den har satt toppknopp iaf.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-10-2012, 21:28
          Länk hit: #4

Medlem

Känsligt ska man nog helst plantera på våren (även om jag inte följt det själv alltid). Men du har ju mild zon så jag tror nog det kan gå med höstplantering (har själv satt fikon på hösten i zon 1-2 och den lever än).

Min Redhaven har förvedat skotten men har inte fällt bladen än. Har dock klarat av första frostnätterna utan problem.

Citera
          IKS
          Inlägg 15-10-2012, 12:03
          Länk hit: #5

Gäster

Jag har haft en frostnatt hittills, var väl knappt 1 minusgrad ett par timmar på morgonsidan men varken nektarinen eller något annat verkade ta skada. Min Redhaven har inte heller tappat bladen, möjligen något enstaka, annars har väl några blad börjat gulna. Jag ser stor skillnad mot den betydligt härdigare Riga som är riktigt gul-orange-röd just nu och tappat åtminstonde en tredjedel av sin bladskrud.

Höstplantering av fikon lät modigt! Jag har en nyinköpt Brown Turkey, ca 30-40 cm hög i buskform i kruka som jag tänkte vänta med tills i vår, jag är totalt nybörjare på fikon. Är Brown Turkey en bra sort att experimentera med på friland eller har du något annat tips på en bättre härdigare sort för nybörjare?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-10-2012, 14:58
          Länk hit: #6

Medlem

Det är bra att växterna invintrar, min redhaven fungerar sådär så det blir nog en annan sort till nästa år.

Brown turkey är en bra sort, bra härdighet och funkar ganska bra i svenskt klimat. Tyvärr som med Bornholms fikonen är det en viss variation (fel namnsättning). Men överlag tycker jag det är en bra sort.

Det är den enda som klarat sig bäst i trädgården. Planterad hösten 2007, som dock inte säger så mycket med höstplantering då det var en väldigt mildvinter. Våren efter att frosten är förbi är nog bäst.

Den absolut härdigaste är nog Desert King (King), men som tyvärr ger dåligt med frukt efter vissa vintrar och år. Chicago hardy är också en väldigt härdigt fikon från USA som dock är väldigt ovanlig i nord Europa (och nog generellt svår att hitta i hela Europa).

Citera
          IKS
          Inlägg 15-10-2012, 19:05
          Länk hit: #7

Gäster

Jag kommer då definitivt vänta tills i vår med fikonet. Hur stort har ditt fikonträd blivit? Hur tycker du frukten blir jämfört med ett köpt färskt fikon?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-10-2012, 19:15
          Länk hit: #8

Medlem

Här kan du läsa om det
          http://swefig.webs.com/minfikondagbok.htm

Frukten är god, men har sommaren varit dålig blir det inte så bra frukter. Konstigt nog verkar fåglar (eller gnagare kanske?) äta upp ganska mycket innan någon hinner äta upp frukten (bor inte kvar längre i Skåne men har kvar trädgården då jag delar den med mormor) så det blir inte alltid att jag är nere på besök och hinner äta/smaka.

Den har aldrig frusit ner helt och återhämtar sig väl om vintern varit dålig. Som högst har den varit gott och väl över metern. I Sverige blir dom oftast låga och breda än som söder ut mer som träd.

Citera
          IKS
          Inlägg 18-10-2012, 12:45
          Länk hit: #9

Gäster

Mycket intressant läsning! Väldokumenterat och det är ju rena handboken för frilandsodling av fikon i Sverige, imponerande jobb du lagt ner där! thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon