Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334
Hej!
Jag har tre 'sorgebarn' i klematis-familjen – tre Clematis vitalba – dom vill inte blomma – det har kommit sammantaget tre, fyra blomställningar under årens lopp. Ska den klippas enl kippgrupp tre eller ska man strunta i den och låta den växa bäst den vill. Eller beror oviljan på blomning av att vi har så ljusa sommarnätter (läste i SvD:s växtspalt detta för något år sedan). Den växer bra och tycks trivas, men den är trist och tråkig och syns knappt då alla tre är planterade i och kring en stor fläder, blommor vill man ju ha. Klematisarna är högst fyra, fem år och jag bor i zon 4.
Råd mottages mer än gärna.
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
Medlem
Antal inlägg: 1 302
Medlem nr: 12 804
Hej!
Klematis Vitalba är olik alla andra klematis. Den blommar på årskotten,men på årskotten från flerårsved. klipper man ner en vitalba tar det två år tills man har full blomning. Dom flesta tror att då den blommar på årsved så är det klippgrupp 3. Detta är helt fel klipp den inte,
Medlem
Hej Finn och hjärtligt tack för ditt svar. Det förenklar mycket och jag kommer fortsättningsvis inte att klippa den, vitalban får sköta sig själv m a o.
Än en gång - stort Tack Vänligen Gunsta
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
Medlem
Hej Bassam!
Problemet är att jag har klippt den - och detta tycks inte fungera, så jag testar nu några år framgent att inte klippa den. Det kan ju inte bli värre s a s
Vänligen Gunsta
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 215
Medlem nr: 13 303
Hej Hej ! Flåt en liten trådkapning gällande clematis vitalba.
Jag har som sagt denna clematis men är även ett sorgebarn för mig då den VARJE år blir kaläten av klematis-stekeln. Blommar gör den fint men efter det är det en sorglig syn.
Vad kan man göra åt detta?? Eller, kan man göra nått över huvud taget. Funderar allvarligt på att dra upp den för detta är inte roligt.
Medlem
Hej!
Klipp den hårt Ca 20 Cm. över marken tidigt i vår. Du kommer att vara utan blommor minst i år, men Du kanske slipper klematisstekeln. Resultat beror på det finns andra klematis som den kan leva på.
Medlem
CITAT (rissen @ 22-10-2012, 12:33)
Hej Hej ! Flåt en liten trådkapning gällande clematis vitalba.
Jag har som sagt denna clematis men är även ett sorgebarn för mig då den VARJE år blir kaläten av klematis-stekeln. Blommar gör den fint men efter det är det en sorglig syn.
Vad kan man göra åt detta?? Eller, kan man göra nått över huvud taget. Funderar allvarligt på att dra upp den för detta är inte roligt.
Rissen
Hej Rissen
Jag måste fråga dig hur du gör för att få din vitalba att blomma - låter du bli att klippa den?
--------------------
Medlem
gunsta- jag ger den 1 ltr hönsgödsel på våren som jag myllar ner. Förresten det ger jag alla mina clematisar.
Jag klipper ingenting på min alba, åtminstone hitentills.
Alldeles nyplanterade clematisar ger jag inte hönsgödsel över huvudtaget utan de får benmjöl vid planteringen. När de är ca 2-3 år har jag börjat med hönsgödsel. Rätt eller fel vet jag inte men så gör jag och det har funkat jättebra för mig.
Finn- kan den få blomma först innan jag klipper ner den ??
Medlem
Hej Rissen!
Jag har börjat att tvecka. Är det en vitalba Du har. Vitalban blommar med små vita blommar i klasar. Ca. 1 Cm. stora. Den blommar sent Augusti- Sep- tember. Jag tycker det är underligt att klematis- stekeln angriper så sent.
Medlem
Finn- Ops, jag trodde min hette Vitalba. I bakhuvet har jag nått som låter Alba Plena ??? Känns det bekant ?? Jo, googlade, en Alba Plena är det som jag har. Flåt, flåt!! .
Medlem
Tack!
Alba Plena en sibirica. Blommar med vita blommor slutet av Maj början av Juni. Låt den blomma,men klipp den innan den blommat helt färdigt. Den hinner då slå rankor som blommar nästa år. Du missar ingen blomning. OBS. Bränn dom avklippta rankorna.