|
"Döda" hallonlandet, går det? |
|
|
|
21-10-2012, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 5 974

|
När vi flyttade hit för fyra år sedan var här ett vildvuxet hallonland som jag försökt rädda, men nu ger jag upp. Det blir inget vettigt där.
Men hur gör jag för att få bort det? Vad kan man plantera som trycker ner hallon?
--------------------
|
|
|
|
|
21-10-2012, 19:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Hej, hallon är knepigt på det viset att de är seglivade och sprider sig. Gräva bort rötter, och/eller klippa med gräsklippare är mitt tips. Ingenting "trycker" nog ner hallon, men visst kan du bli av med dem om du gräver bort rötter noga.
Men å andra sidan är ju hallon extra gott - säker på att du inte kan få ordning på det?
|
|
|
|
|
21-10-2012, 19:37
|

Medlem

|
CITAT (EKLO @ 21-10-2012, 20:20)  Hej, hallon är knepigt på det viset att de är seglivade och sprider sig. Gräva bort rötter, och/eller klippa med gräsklippare är mitt tips. Ingenting "trycker" nog ner hallon, men visst kan du bli av med dem om du gräver bort rötter noga.
Men å andra sidan är ju hallon extra gott - säker på att du inte kan få ordning på det? Det är lite för mörkt, rätt mycket träd runt, men visst. Helst vill jag ju ha det kvar. Något tips på hur man gör för att få det att må bra? Jag klipper bort alla gamla och ett antal av de nya för att det inte ska bli för buskigt, men ändå blir det väldigt lite och små hallon.
--------------------
|
|
|
|
|
21-10-2012, 21:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Hallon vill ju helst ha full sol för att trivas bra och ge bra skörd. Kan du inte åtgärda de skuggande träden, så är det förmodligen svårt att få dem att trivas.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
21-10-2012, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Det var någon som ställde en liknande fråga i juli och då svarade jag så här;
(Herbert var sålde hallon men nu lever han inte längre.)
För många år sedan var jag i samma sits som du är nu och skulle göra något åt mitt hallonland. Då pratade jag med Herbert och frågade honom hur jag skulle göra i samband med en trädgårdsmässa. Han sade då att jag inte skulle sätta tillbaka buskarna på samma plats förrän om två år och till dess odla tagetes (cracker jack) på den ytan. Jag gjorde som han sade och åkte sedan till Risarp (jag bor bara en bit därifrån) för då ville jag utöka med hösthallon. Jag köpte två sorter och frågade samtidigt hur jag skulle sköta hallonen i fortsättningen, han sade att jag skulle ge dem kompost och benmjöl eller blodmjöl. Jag ger dem kompost så långt den räcker sedan blir det hönsgödsel, benmjöl har inte blivit av eftersom det är så dyrt. Hallonen som jag hade från början blir jättestora och har en härlig sötma och hösthallonen som inte fattar att de är hösthallon kommer samtidigt är normalstora. Ingen av dem har haft några sjukdomar eller ohyra. Jag vet inget om andra sorter men tänkte när jag läste om dina att du kanske skulle spara några buskar och se hur de tar sig de kanske också är en hit om de får lite omvårdnad.
Jag kan tillägga att det blev problem med gångarna mellan hallonraderna eftersom de spred sig. Då grävde jag ca 40 cm djupt där tills det inte fanns någon jord kvar och lade svart markduk sand och plattor. Det sicker upp något skott ngn gång då och då men är nu i stort sett arbetsfritt. Det var mycket jobb men jag tycker att det var värt det jag får stora hallon och det växer inget ogräs varken runt hallonen eller i gångarna. De flesta raderna står i sol medan en rad står lite skuggigare där växer det färre hallon men de blir fina. Jag byggde ett specialstaket och gjorde ett enkelt bevattningssystem sedan också och det funkar bra. Så nu vet du allt så att du kan bestämma om du vill ha landet eller ej.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
22-10-2012, 00:30
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Blev lite orolig och kollade på nätet. Nog verkar det som om Herbert (Arvidsson i Risarp, Harplinge) ännu är med oss. Han har bara dragit ner på takten och odlar inte så mycket hallon längre.
|
|
|
|
|
22-10-2012, 08:04
|

Medlem

|
Tack för det långa och utförliga svaret. Tagetes alltså. Ja, det är ju fint också. Funderar på att ta bort en rad och bara ha två kvar så det blir väääääldgit luftigt.
--------------------
|
|
|
|
|
22-10-2012, 13:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-10-2012, 01:30)  Blev lite orolig och kollade på nätet. Nog verkar det som om Herbert (Arvidsson i Risarp, Harplinge) ännu är med oss. Han har bara dragit ner på takten och odlar inte så mycket hallon längre. Kollade också deras hemsida och han levde i alla fall den 13:e oktober och jag hoppas verkligen att han gör det fortfarande och lång tid framåt !!!
|
|
|
|
|
22-10-2012, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
Hallon vill ha VATTEN. Jag har ett enorm hallonland så det har de år jag bott här gett helt OK skörd trots att det var i eländigt skick med mest nässlor i när jag flyttade hit, men i år när det regnat så mycket så blev skörden enorm och mycket större bär än tidigare. Jag tycker hallon i det vilda ofta växer där det är kargt så jag har inte tänkt så mycket på det.
Näring vill de också ha, fvd,s får är bra.
Hallon gillar sol, men mina får rätt mycket skugga då både en stor hägg, 2 stora körsbärsträd och grannens björk stjäl hela eftermiddagssolen. Ändå så verkar de fixa det rätt bra.
Annars om du ska ta bort det så måste du försöka få upp alla rötter och sen är nog det mest lämpliga att odla gräsmatta eftersom man då kör över ev. uppskjutande skott. Eller att marktäcka området och göra en upphöjd bädd ovan på och sen plantera det nya i.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
22-10-2012, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hysch hysch, Roundup
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-10-2012, 17:29
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2012, 22:29)  Hysch hysch, Roundup 
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
23-10-2012, 20:26
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Jag är hemskt ledsen att jag skrämde er jag känner mig verkligen jättedum. Jag har trott att det var så att Herbert inte fanns längre i flera år. Jag kommer inte ens ihåg vad jag har fått det ifrån. Det enda jag kan tänka mig är att jag missförstått när någon har talat om att han har slutat med sin verksamhet. Tack snälla ni för att ni rättade till det åt mig jag känner mig omtumlad och samtidigt glad att det inte var så.
Gossen jag tror att det är minst lika jobbigt att få bort hallon med Roundup som att gräva upp dem. Jag betvivlar att det ens går.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
23-10-2012, 20:29
|

Medlem

|
Jag gör såhär att jag tar bort mittenraden och har två rader istället för tre. För att se om lite mer luftighet gör det bättre. Får väl gräva och gräva och gräva antar jag... Blir det lika illa nästa år så har jag iaf redan tagit bort 1/3
--------------------
|
|
|
|
|
23-10-2012, 21:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (fvd @ 23-10-2012, 21:26)  Gossen jag tror att det är minst lika jobbigt att få bort hallon med Roundup som att gräva upp dem. Jag betvivlar att det ens går. Icke, en sprutning så är det klart. Jag hade en stor vildhallonbuske som stod vid en sten i kanten av gräsmattan. Den fick växa där ett tag, det var gott att plocka lite hallon då och då. Så började den skicka upp rotskott flera meter in på gräsmattan, jag klippte och klippte skotten men det slutade inte. Jag tröttnade och tog fram Roundupen. En sprutning och det var klart, även alla rötter dog. Lite gräs också men det är lätt att åtgärda. Hade jag grävt upp moderplantan hade nog gräsmattan blivit översållad med hallonskott.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-10-2012, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har varit lat och hafsig med hallonland - det blir liksom inte tid för att skapa ordning i ändå så taniga och kortlivade plantskrangel (hallon som burit bär skär man ju ned efter plockning). Och estetiskt blir det ändå inte i ett hallonland, det är funktionen att kunna plocka bären som varit viktig där jag jobbat.
För att komma in i landen har jag helt sonika marktäckt med duk där jag velat gå. Flera gånger inte ens skurit av plantorna, eftersom de då bildar pinnar som gärna sticker upp genom duken. Under duken får de vikta plantorna leva sitt eget förmultnande liv medan jag barfota kan kliva på duken och plocka från plantor bredvid...
En gång lade jag stenplattor som jag hade tillgång till rätt på vikta plantor. Visst kom det upp hallon lite för nära, de var bara att skära av.
Vill man ha ett hallonland i perfekt eller estetisk ordning får man jobba mer.
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2012, 23:43
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Lata och slarviga människor passar inte till jordbruket eftersom växterna är levande saker så vet växter vem som bryr på dem bra.
H.Bassam
|
|
|
|
|
27-10-2012, 01:48
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Bassam @ 27-10-2012, 00:43)  Hej Lata och slarviga människor passar inte till jordbruket eftersom växterna är levande saker så vet växter vem som bryr på dem bra.
H.Bassam Visst får man vara både lat och slarvig. En duktig trädgårdsmästare har förmågan att vara "slarvig" med rärr saker, så att resultatet blir bra utan att man dignar under drygt och tråkigt trädgårdsarbete. I gengäld kan man hänge sig åt de delar av odlandet som man brinner för och kombinera en fin trädgård med maximal glädje. En trädgård får inte vara en börda, full med "måsten", utan ska vara en glädje och livsinspiration. Filosoferar en man som i år varit utan egen trädgård för första gången på 35 år. Oj vad jag längtar efter en trädgård att slarva omkring i....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Eva 33c
|
27-10-2012, 10:38
|
Gäster

|
CITAT (Bassam @ 27-10-2012, 00:43)  Lata och slarviga människor passar inte till jordbruket eftersom växterna är levande saker så vet växter vem som bryr på dem bra. Fast växterna bryr sig väl inte  Det är vi människor som vill att hallon ska växa i rader och ge massa bär, får de välja själv blir det inga rader alls! Hela naturen är full med växter som ingen människa "tagit hand" om, och se hur bra de mår Säger en person som ofta är lat och slarvig men ändå har fruktansvärt mycket glädje av sin trädgård. Och för min del är det glädjen att odla som är själva poängen, den dag jag inte tycker det så slutar jag...
Redigerat av Eva 33c: 27-10-2012, 10:38
|
|
|
|
|
27-10-2012, 13:23
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
CITAT (Bassam @ 27-10-2012, 00:43)  Hej Lata och slarviga människor passar inte till jordbruket eftersom växterna är levande saker så vet växter vem som bryr på dem bra.
H.Bassam Kan bli kul diskussion. Kanske i annan tråd? Träd- och buskvård för den late Träd- och buskvård för den som vill ha tid för att njuta Träd- och buskvård på enklaste sätt Sant att det är svårt att vara lat i jordbruket, Bassam. Men även där försöker man inrikta krafterna på det som måstes, inte på annat... Här var det vad jag fattade inte ett kommersiellt hallonland utan ett i en hemmaträdgård. Och där är det aldrig fel att göra på enklaste sätt - tycker jag!
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2012, 15:09
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Och ni glömmer väl inte "Den arbetsfria trädgården" av Ruth Stout, bearbetad för svenska förhållanden av Ingrid Olausson?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|