Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gatubelysning !
          Motti
          Inlägg 10-11-2012, 23:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hur tänker ni om Gatubelysning ! när ska den vara tänd och varför ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-11-2012, 23:55
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Den kan gott vara avstängd på natten, man har ju lyktor på bilarna. Låt den vara igång under rusningstrafiken morgon och kväll under den mörka årstiden, men släck mellan 18-06 eller så. Det finns vansinnigt mycket ström att spara och vi kommer ett litet steg närmare en nedläggning av kärnkraften.

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:03
          Länk hit: #3

Medlem

Men nu får ni förklara för mig här !varför ska man ha gatubelysning tänd när man själv är vaken ?jag trodde vitsen med Gatubelysning var att den ska va tänd på natten för att minska tex inbrott ?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-11-2012, 00:17
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Gatubelysning behöver vara tänd under dygnets allra mörkaste timmar där det rör sig mest med folk!

Men sen finns det områden i landet där människor är i rörelse på helt andra tider av olika anledningar och hur/vad gör man då?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2012, 00:18
          Länk hit: #5

Moderator

Jag tror inte gatubelysningen hjälper mot inbrott eftersom de flesta har en massa buskar och annat i trädgården som döljer mycket av vad som händer runt ytterdörren. Dessutom är dagens inbrottstjuvar ofta där mitt på dagen när folk är på jobbet.

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:22
          Länk hit: #6

Medlem

Nu förstår jag inte hur du tänker ! om man är vaken och har tänt så är det okej men när du går och lägger dig så gör det inget om det ät kolsvart ute på gångstigar mm !men kära nån det gynnar ju all kriminalitet om allt är svart ute då är det ju fritt fram för våldtäktsmän och inbrottstjyvar !Var det inte i Gävle som de ville ha mer belysning ute på gångstigar eftersom det varit så många våldtäkter där ?i min värld så ska gatubelysningen vara tänd på nätterna när vi sover inte när vi är vakna ,då kan det väl kvitta då ser vi ju ändå vad som händer !

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-11-2012, 00:29
          Länk hit: #7

Moderator

Hrm! Inbrott sker numera mest på dagarna när folk inte är hemma och därmed oftast inte nån som reagerar att det åker bilar fullastade!

Och det har inget med belysning att göra!

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:36
          Länk hit: #8

Medlem

Vi bor ute på landet i en liten by på ungefär 13 stycken året runt boende väl spridda och få som bor i en klunga !Jag kan tala om att om jag tittar på mina närmaste grannar nu på hösten och de har släckt ute och inne så kan vem som helst göra inbrott där utan att vi skulle eller ens märka det och vi har typ 100 meter eller mindre till de grannar som är sommarboende .VI HAR ETT PAR HÄR SOM JUST BYGGT NYTT ett funkis hus med fasadbelysning och de har även satt upp ett gatulampa ,kl:2300 släcks allt ,vad fan ska man ha gatubelysning till då ? Många bygger flott sätter upp svindyra lampor ofta designerlampor ute mm men de har fan inte råd att ha tänt på nätterna då lyset behövs !Vi själva har fasadbelysning och fyra lampor ner mot sjön med lågenergi som är tänds efter ljuset !kostar inte många kronor alls.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2012, 00:38
          Länk hit: #9

Moderator

Jag tror man mår bra av att inte få dygnsrytmen störd av att ha det ljust runt sig på natten. Jag har tidigare bott med gatubelysning utanför och det är jättejobbigt att behöva köpa gardiner och dra för bara för att få nattro. Tur man slipper det när man bor i skogen, det enda som lyser här är månen men eftersom det oftast regnar syns den inte för molnen.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 11-11-2012, 00:44
          Länk hit: #10

Moderator

Ja jo! Belysning i all ära! Men vi som bor utanför byar släcker när ingen är väntad!(Iaf jag)

Men där det finns flera hus nära varandra kan det nog behövas gatubelysning!

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 00:54
          Länk hit: #11

Medlem

Man vad i all sin da ska man ha gatubelysning till om man inte kan ha råd att ha tänt ?om du är vaken till typ kl:2300 då kvittar det ju då suns det ju att du är hemma !men när du går och lägger dig det är ju då gatubelysningen fyller sin funktion !att lysa upp för objudna gäster .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2012, 00:59
          Länk hit: #12

Moderator

Men gatubelysningen har inte som huvuduppgift att hålla undan de där objudna gästerna

Citera
          Motti
          Inlägg 11-11-2012, 01:06
          Länk hit: #13

Medlem

Vad är Gatubelysning till för då ?vad fyller den för uppgift om man inte har den tänd ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2012, 01:09
          Länk hit: #14

Moderator

Folk som är oroliga för inbrott kan ha utebelysning som styrs med rörelsedeckare. Om det plötsligt tänder sig så kommer grannarna reagera och kolla vad som är på gång

Citera
          skånepåg
          Inlägg 11-11-2012, 01:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

För att lysa upp fasaden och visa att man är hemma, jag hade regler förr med persienner i min första lägenhet att är de öppna är jag inte hemma.
          Hade jag haft hus nu då hade det varit ett jäkla ljusspel utan dess like, för att visa att man är hemma wink.gif
          Det är av gammal vana kanske att ha en farstur dörrslampa tänd?
          Eller vad räknar du som "Gatubelysning"? smile.gif

Redigerat av skånepåg: 11-11-2012, 01:34

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 11-11-2012, 06:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (hattstugan @ 11-11-2012, 01:29) *
          Hrm! Inbrott sker numera mest på dagarna när folk inte är hemma och därmed oftast inte nån som reagerar att det åker bilar fullastade!

Och det har inget med belysning att göra!

Men lösningen för att minska antalet inbrott är ju då naturligtvis att tända gatubelysningen även dagtid!

CITAT (Motti @ 11-11-2012, 01:54) *
          Man vad i all sin da ska man ha gatubelysning till om man inte kan ha råd att ha tänt ?om du är vaken till typ kl:2300 då kvittar det ju då suns det ju att du är hemma !men när du går och lägger dig det är ju då gatubelysningen fyller sin funktion !att lysa upp för objudna gäster .

De finns fortfarande några få personer som inte förflyttar sig med bil!

http://www.trafikverket.se/Foretag/Bygga-o...=trafikverketse

Redigerat av kerstinbern: 11-11-2012, 06:27

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-11-2012, 07:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag trodde gatubelysning var till för att folk ska se var de går , bilar ska se gående osv . Länken i förra inlägget säger att det är så också .

Att de skulle göra att vi slipper inbrott tror jag inte på och det är väl heller inte därför vi har gatubelysning ( hörs väl på namnet vad det är till för ?! ).

I dag sker inbrotten , som redan skrivits , dagtid när folk inte är hemma , smidiagast för inbrottstjuvarna.

Redigerat av mamamaggan: 11-11-2012, 07:51

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-11-2012, 11:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Självklart så är gatubelysningen till för att göra trafikmiljön säkrare och inget annat. Belysningen drar fö inte så mycket energi i förhållande till en eluppvärmd villa. Sen är det upp till var och en med fastigheter att lysa upp densamma vid behov. Fasadbelysning, eventuellt med rörelsevakt, och/eller innerbelysning med tidur. Jag har båda delar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Motti
          Inlägg 12-11-2012, 19:37
          Länk hit: #19

Medlem

Jag talar om Gatubelysning vid vägarna som finns i alla städer och samhällen inte fasadbelysning eller lampor på huset .Bor man som vi gör ute på landet så anser jag att det är väldigt viktigt att ha tänt lysestolparna vid vägen ,om dom inte är tända så är det totalt bäcksvart här ute som att titta i en kolsäck ! De andra i byn som satt upp Gatubelysning har dom tända på nätterna ,måste ju helt klart vara säkrare att ha lyse tänt i en liten by än att det är totalt kolsvart ,som det är nu kan jag stå på min veranda och inbrottstjyvar kan gå in och ut i stugerna utan att man ser ett dugg av det .Man kan ju undra vad som tex skulle hända i städer och samhällen om det inte fanns Gatubelysning tänd på nätterna ,enligt min mening skulle det vara oerhört olustigt att gå ut över huvud taget .Ljusskygga människor opererar gärna i mörker naturligtvis !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2012, 19:48
          Länk hit: #20

Moderator

Visserligen brukar folk på landet vara nyfikna, men inte ens de orkar sitta och vakta i fönstret dygnet runt. Och vad gör ni om tjuvarna tar sig in genom altandörren istället, eller genom ett fönster i skuggan? Nej, istället för gatubelysning bör man skaffa inbrottslarm om man är orolig. En siren som står och tjuter gör även den kallaste inbrottstjuv nervös, och larmen brukar vara kopplade till vaktbolag som kommer och kollar vad som händer.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 11:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon