Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad tycker ni om Plantagen m.fl.?
          skogsmuller
          Inlägg 11-11-2012, 17:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 77 299

Hej!

Det här blir mitt första inlägg som medlem!

Jag är lite nyfiken på vad ni andra tycker om handelsträdgårdarnas utbud. Jag har inte varit i trädgårdssvängen så länge (fd. lägenhetsinnehavare..) men jag tyckte att när min lokala handelsträdgård köptes upp av Plantagen så förändrades inriktningen en del.

Vad tycker ni?

:)

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-11-2012, 18:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Svårt att säga generellt. Jag har 2 Plantagen ganska nära mitt jobb och totalt 3 Plantagen i staden där jag jobbar. Alla dessa är olika. Har hört att förut innan de köptes upp var den ena plantskolan jättebra med eget sortiment med mer udda utbud men tyvärr så var väl ekonomin för svag. Även om det blir mer likriktat med Plantagen och Blomsterlandet överallt så har ändå de olika butikerna varierande möjligheter att ta hem skilda varor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-11-2012, 18:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Och på min Plantagen i närheten så säger de att det styrs rätt hårt ovanifrån...

Tycker att deras produktutbud är udda...

Servetter, ljus, godis, plädar, katt- och hundmat osv finns det många andra butiker som saluför så varför ska de med sälja detta? Det gör ju att de inte har plats för t ex dammprodukter och växtbelysning vilket vore det naturliga produktsortimentet för dem. Men näpp... Det säljer för dåligt, säger de.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-11-2012, 19:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Alldeles för dyra har dom blivit med det vanliga säsongssortimentet, typ penséer på våren.
          Jag har två butiker i min närhet. Den ena bojkottar jag p g a otrevligt kundbemötande. Den andra kan jag handla i ibland, men båda var bättre förr när dom var privatägda.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 11-11-2012, 20:30
          Länk hit: #5

Gäster

Bara att beklag, Plantegen köper upp våra pärlor och slipper konkurera.

I Göteborg har de köpt våra bästa trädgårdsmästerier. Rivit anläggningarna och byggt nytt.

Tradera.se (och blocket.se ?) är bäst på småväxter, ofta kunniga försäljare och goda råd.

Redigerat av jaj-51: 11-11-2012, 20:51

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 11-11-2012, 21:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag har handlat jättemycket på Plantagen i år. De har haft medlemskvällar men jättebra rabatter.
          Utbudet är begränsat och uppmärkningen av vissa växter är dålig. Ibland står det mix på plantorna så man inte vet vilken sorts näva det är t ex. Det är svårt att hitta ngn att fråga men jag köper där då mest för priset.
          Vill jag ha bredare sortiment eller råd åker jag till en plantskola.
          Kvaliten på plantorna har jag inget att klaga på på Plantagen. Har haft större otur med dåliga exemplar när jag har köpt från plantskolor.
          Fast bäst kvalité och pris i år har jag hittat på Granngården.

--------------------

Citera
          evaisa
          Inlägg 11-11-2012, 22:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Stön. Plantagen är min närmaste trädgårdsbutik och de tycks vara bra på ljus servetter, möbler o grillar. Men plantorna köper jag bara om de är nyinkomna. Ju längre plantorna varit där desto sämre blir de. Det jag såg där i höstas på rean var både sönderblåst och vattensjukt. Jag undrar om någon ville ha dessa.

Tråkigt nog finns det ingen annan riktigt bra butik i närheten.

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 11-11-2012, 22:57
          Länk hit: #8

Medlem

Konstigt nog kan det vara bra liv i de plantorna.
          Förra hösten köpte jag många reaplantor på Plantagen för 10:- st och alla tog sig och blev jätte fina, riktiga praktexemplar.

--------------------

Citera
          octachoron
          Inlägg 12-11-2012, 03:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Den största nackdelen med den lokala Plantagenbutiken är att de säljer sorter som inte är härdiga i kallare zoner i Sverige. I år var det en väldig mängd med Clematis montana, blåregn samt faktiskt jasmin.
          Jag tror många köpare blir väldigt besvikna på sina inköp när de inte blommar och så småningom dör.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 12-11-2012, 07:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

en liknande tråd om bl.a plantagen finns sedan tidigare,majoriteten där tyckte att det blivit sämre utbud på orter där plantagen dominerar.
          så är det nog då sortimentet blir likriktat och udda växter som säljs dåligt försvinner.
          min egen uppfattning är att det tyvärr är kedjorna som tar över med ett begränsat sortiment på växtsidan och där de lägger krutet på kringvaror typ trädgårdsmöbler,dynor,ljus you name it.
          de små handels/plantskolorna som tar fram egna sortiment och letar efter nya varianter försvinner nu fort.
          i mitt närområde finns nu endast en mindre handlare kvar.plantagen och blomsterlandet har tagit över.
          tyvärr ger det inte oss trädgårdsbitna mer att välja på.
          fröuppdragning och dela med andra trädgårdsentusiaster blir kanske framtiden?lite som förr i tiden. ulf

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 12-11-2012, 08:06
          Länk hit: #11

Medlem

Trädgårdsföreningens marknad är trevligt smile.gif

--------------------

Citera
          Lavin
          Inlägg 12-11-2012, 16:09
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

som tur är så finns ju internet och fröer, men det är helt klart roligare att handla på plantskolor och få välja sina egna exemplar. För en nybörjare är det viktigt att se dom på riktigt. Det är så märkligt höga priser på plantagen också. Betala 69kr för en lavendel när superfina exemplar finns för 35 på plantskolan? Det är billigare att ta bensinkostnaden och köra till flyinge eller ystad.

Jag tycker inte ens att de är bra på krukor, växtnäring, bevattningssystem och sånt som det borde kunna finnas ett brett utbud av. Då är ett vanligt byggvaruhus typ hornbach mkt bättre.

Citera
          EKLO
          Inlägg 12-11-2012, 17:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Om du berättar ungefär var du bor så kan vi säkert tipsa om bra plantskolor som inte tillhör jättekedjor.

I göteborgstraktan tex, där jag bor, finns en liten trevlig i Mölndal, en jättebra i rödbo, på Hisingen, och en bra i Kungälv - Mölnlycke också bra...

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-11-2012, 19:51
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Här i Stockholm föredrar jag Zetas. Åkersbergas växtförsäljning (de gula säckarna; vår egen jord) i de fall vi behöver köpa jord i säck.

Driva fram själv, är bäst! Om man har tålamod (perenner, för att inte tala om vedartade).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          duo2010
          Inlägg 12-11-2012, 20:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (EKLO @ 12-11-2012, 17:49) *
          Om du berättar ungefär var du bor så kan vi säkert tipsa om bra plantskolor som inte tillhör jättekedjor.

I göteborgstraktan tex, där jag bor, finns en liten trevlig i Mölndal, en jättebra i rödbo, på Hisingen, och en bra i Kungälv - Mölnlycke också bra...

Plantagen, Blomsterlandet m fl jätte varuhus det är inga plantskolor det! Nobba och åk till t ex Nilssons plantskola i Kullavik.
          Hälsningar
          gunilla

CITAT (jaj-51 @ 11-11-2012, 20:30) *
          Bara att beklag, Plantegen köper upp våra pärlor och slipper konkurera.

I Göteborg har de köpt våra bästa trädgårdsmästerier. Rivit anläggningarna och byggt nytt.

Tradera.se (och blocket.se ?) är bäst på småväxter, ofta kunniga försäljare och goda råd.

Jo visst är det så tyvärr! Plantagen, Blomsterlandet m fl jätte varuhus det är inga plantskolor det! Nobba och åk till t ex Nilssons plantskola i Kullavik.
          Hälsningar
          gunilla

Citera
          aloa
          Inlägg 12-11-2012, 20:28
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 32 303

Tyvärr håller jag med er. Plantagen har ett otroligt begränsat utbud av växter, och jag blir rent av deppad när jag sett hur de låter plantor torka ihjäl, tydligen har man inga ansvariga chefer som gillar växter. Åker i stort sett aldrig dit längre, jag försöker verkligen gynna de handelsträdgårdar som är bra så de blir kvar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-11-2012, 20:40
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (duo2010 @ 12-11-2012, 20:21) *
          Plantagen, Blomsterlandet m fl jätte varuhus det är inga plantskolor det! Nobba och åk till t ex Nilssons plantskola i Kullavik.
          Hälsningar
          gunilla

Nilssons planskola tillhör också en storkedja och är inte jätte billiga, handlar på plantagen själv ibland/sällan men bara under höstrea när det är 70%. Den i Tagene är utbudsmässigt en av de bättre plantagen med ett mer udda och ovanligare sortiment och även den i Askim har ett udda sortiment dock dyra och okunnig personal och att dom låter det förfalla och inte sköter det är synd.

Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 12-11-2012, 22:00
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Gillar inte Plantagen riktigt... känns dyrt & de har ett smalt utbud med ganska dåliga plantor känns det som, men jag måste säga att jag tycker jättemycket om Blomsterlandet här i Kalmar!
          Jättetrevlig & hjälpsam personal, plantor i fräsht skick & hyffsat utbud. Visst, dom har kanske inte alla specialvaror hemma men utbudet är ändå bra tycker jag & man kan beställa hem det man vill ha.

Gillar oxå lilla Ängsbackens handelsträdgård i Förlösa, jättetrevliga & bra utbud och superkunnig personal.

Sen har jag beställt från Horto green & varit nöjd med dem.
          Beställde rosor från Flora Linnea i våras & de har tagit sig jättefint, men de såg rätt risiga ut när jag fick dem...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-11-2012, 22:08
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jättetrist när små trevliga plantskolor röjs ut av en jätte ..:/

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 12-11-2012, 22:36
          Länk hit: #20

Medlem

När jag vill ha ngt speciellt åker jag till Horsabäcksperenner.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon