Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Har någon-några läst MIN KAMP av Adolf Hitler?
          silos
          Inlägg 06-01-2013, 18:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Idag har jag börjat läsa Min Kamp och jag är intresserad om ni har läst den boken?
          Själv läser jag den online:http://www.radioislam.org/historia/hitler/mkampf/sve/index.htm

Dessutom har jag läst om den Österrikiske siste Kejsaren,mycket intressant läsning!

Det finns sååå mycket intressant att läsa på internett!!!Och alla filmer också.....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-01-2013, 18:52
          Länk hit: #2

Gäster

Jo, jag har läst den men det är säkert 40 år sedan - jag köpte den faktiskt en gång men lånade ut den och den försvann.

Varför vill du läsa den boken? En massa dravel som han skrev när han satt fängslad i Landsberg efter ölkuppen...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-01-2013, 19:05
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Min gamla samhällskunskapslärare hade läst den i utbildningssyfte. Det skulle tydligen vara en ovanligt seg och tungläst bok

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-01-2013, 19:20
          Länk hit: #4

Gäster

Ja, det är mitt minne också men jag var så ung när jag läste den så förmodligen begrep jag inte allt av det enorma ordflödet..

Citera
          KRT
          Inlägg 06-01-2013, 20:41
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Huggorm @ 06-01-2013, 19:05) *
          Min gamla samhällskunskapslärare hade läst den i utbildningssyfte. Det skulle tydligen vara en ovanligt seg och tungläst bok

Han sägs ha varit en fantastisk talare, men det lilla jag läst av boken var inte imponerande. Mest svammel tyckte jag, men det är nog en bok man bör läsa om man är intresserad av nazismen, andra världskriget eller liknande där Hitler hade en nyckelroll. På ett sätt kan man kanske jämföra den med Anders Behrng Breiviks "Manifest" det är ett försvar och förklaring för individens livssyn och handlingar. Även UNA-bombaren hade skrivit något likande. Värt att fundera över......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-01-2013, 20:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har aldrig orkat igenom denna röriga bok. Jag har heller aldrig lyckats ta mig igenom Kapitalet...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-01-2013, 20:59
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Är det inte så att alla de ideologiska "storverken" är väldigt tung litteratur? Inget för medelsvensson att läsa före läggdags.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-01-2013, 21:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 06-01-2013, 20:59) *
          Är det inte så att alla de ideologiska "storverken" är väldigt tung litteratur? Inget för medelsvensson att läsa före läggdags.

Så är det nog! Men "Mein kampf" är inte särskilt teoretiskt avancerad, utan består snarare av ett antal illa formulerade, dunkla tankar... Få trodde väl att han skulle få möjlighet att försöka realisera dessa vanvettsidéer...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malarmaster
          Inlägg 06-01-2013, 22:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Aqvakul @ 06-01-2013, 21:59) *
          Så är det nog! Men "Mein kampf" är inte särskilt teoretiskt avancerad, utan består snarare av ett antal illa formulerade, dunkla tankar... Få trodde väl att han skulle få möjlighet att försöka realisera dessa vanvettsidéer...

så är det när demokratin inte kan leverera när konjukturen rasar,en liknande situation byggs just nu upp i europa och även i sverige,extrempartierna frodas och de demokratiska krafterna kan inte enas eller komma med lösningar.
          nazismen är inte död utan växer i styrka i många länder,england,frankrike ,belgien,holland och ungern är några länder där just de politiska krafterna växer snabbt.
          tyskland har också de en växande rörelse men där ligger de lågt då nazismen är förbjuden.
          huruvida man kan beteckna sd som nazistinfluerade vill nog åkesson dementera men kärnan i partiet kommer från de kretsarna.
          men även här försöker man låtsas om att de inte finns,alltmedan deras sympatisörer blir fler och inte längre bara outbildad arbetarklass som det sägs,allt fler i andra samhällsgrupper finner partiet intressant.
          snyggt jobbat,övriga partier.samma taktik körde tyskarna på 20-talet och vi vet hur det slutade. ulf

Citera
          silos
          Inlägg 07-01-2013, 10:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Tack så mycket för alla era svar!

Det finns ingen speciell anledning till att jag började läsa Min Kamp mer än att jag läser mycket om den andra världskriget och Hitler var ju central figur då.
          Synd är att han inte blev konstnär istället:(

Jag är inte helt säker om jag orkar läsa genom hela boken.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon