Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Den finaste, doftande, klätterros ni vet?
          AnniiPannii
          Inlägg 20-01-2013, 18:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Behöver hjälp, vill ha en klätterros mot en vit putsad fasad.
          "Kraven" är doftande och gärna starkt, helst att den blommar igen. Färgkrav finns inga men vitt kanske inte blir så snyggt mot en vit vägg smile.gif

Det är i zon 2 mot en solig varm vägg smile.gif

Hur spaljerar man upp det snyggt när man inte kan spika i väggen.. Någon här inne som har en klätterros på putsad vägg?

Tacksam för era idéer och råd!

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Plater
          Inlägg 20-01-2013, 18:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

CITAT (AnniiPannii @ 20-01-2013, 18:26) *
          Behöver hjälp, vill ha en klätterros mot en vit putsad fasad.
          "Kraven" är doftande och gärna starkt, helst att den blommar igen. Färgkrav finns inga men vitt kanske inte blir så snyggt mot en vit vägg smile.gif

Det är i zon 2 mot en solig varm vägg smile.gif

Hur spaljerar man upp det snyggt när man inte kan spika i väggen.. Någon här inne som har en klätterros på putsad vägg?
          Tacksam för era idéer och råd!

Mot min vita putsade fasad har jag en Rosarium Uetersen, den blommar fantastiskt rikligt, men doftar i likhet med de flesta bra klättrare inte särskilt mycket. Fick jag bara välja en klättrare skulle jag nog välja Alchymist, men Gloire de Dijon är också ett hett tips.

I väggen fäster du som vanligt, men så fyller man igen borrhålet med rikliga mängder silikon innan man sätter i skruven. Vilken spaljé som helst duger egentligen, men jag passar på att länka till ett läckert spaljésystem som heter gröna vajern. Antagligen svindyrt, men snyggt som sjutton. Jag ska ringa dem så småningom och förhöra mig om priser.

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 20-01-2013, 18:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Spalten var skitsnygg! Jag gillar när de är diskreta och låter växten synas smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          strandskatan
          Inlägg 21-01-2013, 22:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Compassion, Cornelia och Westerland blommar hela sommaren med kort avbrott, doftar och blir säkert fina klätterrosor mot en södervägg i zon två. Compassion och Westerland har ganska styva grenar och blir svårare att spaljera, Cornelia är lättare att binda upp. Alchymist blommar bara en gång och har väldigt stela taggiga grenar. Gloire de Dijon har skapligt böjliga grenar men blommar åtminstone hos mig inte så generöst som de övriga här nämnda.

Citera
          oliv
          Inlägg 22-01-2013, 18:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Westerland är en toppenros om man tycker om den färgskalan, doften är fantastiskt och rosen blommar om. Jag har den vid ingången, och min har vuxit ända in i hängrännan här i zon 1 (väst-vägg). Det är en buskros som i varm zon blir ganska hög, jag fäster rosen mot en spaljé.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Plater
          Inlägg 22-01-2013, 21:15
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (strandskatan @ 21-01-2013, 22:57) *
          Alchymist blommar bara en gång och har väldigt stela taggiga grenar. Gloire de Dijon har skapligt böjliga grenar men blommar åtminstone hos mig inte så generöst som de övriga här nämnda.

Den perfekta rosen finns inte, alla har för- och nackdelar och i slutändan är smaken som baken. Det innebär inte att man måste racka ner på andras förslag, det motiverar inte precis att delta i diskussionerna.

Citera
          strandskatan
          Inlägg 22-01-2013, 22:45
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Plater, det var verkligen inte min mening att såra dig, jag ber om ursäkt om du blev ledsen.

Citera
          Plater
          Inlägg 24-01-2013, 11:36
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (strandskatan @ 22-01-2013, 22:45) *
          Plater, det var verkligen inte min mening att såra dig, jag ber om ursäkt om du blev ledsen.

Ingen fara, jag förstår att det inte var avsikten! Är det sorter som är rentav sjukliga är det förstås högst motiverat att påpeka detta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon