Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med en lång gång
          AnniiPannii
          Inlägg 21-01-2013, 08:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Beöver hjälp med denna gången. Den är i grus men kommer antagligen breddas och stenläggas. Det är sol hela dagen, längst fram växer rosor och den lilla runda rabatten är det nån barrväxt, lite nepeta och tulpaner vad jag har sett.

Från där kortet är taget är det en hög häck.

Jag behöver hjälp, jag ogillar verligen att det är så formellt och vill ha planteringar vid sidan, jag gillar stora perennrabatter men tror det kan bli för formellt och sen vill jag kunna gå från ena gräsmattan till den andra, alltså ha en eller två stopp i planteringen med en sten så man kan gå ut från gången utan att behöva trampa i rabatten..

Vad hade ni tyckt, kom med alla konstiga förslag ni har. Jag gillar när det är lite udda.
          smile.gif

Bifogad fil  42MIUND260J2I6Q2_773.jpeg ( 256k ) Antal nedladdningar: 28

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 21-01-2013, 12:10
          Länk hit: #2

Medlem

Puffar på denna!

Ingen som har några förslag? smile.gif

--------------------

Citera
          kerstinh
          Inlägg 21-01-2013, 13:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Oj, ska jag verkligen våga mig på att vara först med förslag...? :S Rent spontant tänkte jag att det måste vara jättesnyggt att bryta av den långa gången med två stoooora krukor på sidorna någonstans i mitten men det blir nog just det formella du inte gillar. Men jag tror att du får bryta av genom att sätta något längs gångens kanter för att det inte ska se så långt ut. Om inte stora krukor kanske ett stort fint klättertorn med var sin ros på varje sida kan funka? Tar man fina klättertorn är de snygga på vintern också.

Vill du ha något galet och en rabatt men kunna gå mellan gräsmattorna funderar jag på om man skulle kunna sätta en rabatt över gången fast i rät vinkel till den. Är lite svårt att förklara hur jag menar, men tänkt dig en lagom stor oval som är lite sned och bredast åt höger/vänster på bilden.

Allt om Trädgård hade ett intressant inslag om just hur man lurar ögat med design och får saker att se bredare/större/mindre/... ut. Jag har för mig att de hade något tricks på att sätta flera mindre likadana träd i bredd för att trädgården ska se bredare ut. Då skulle ju gången se kortare ut samtidigt. Men kolla i någon gammal Allt om Trädgård (borde vara 2012, men jag minns inte vilken) om du vill veta mer om det.

Några färgsprakande rabatter längst ut i sidan (eller något annat som drar ögat dit) kanske kan hjälpa till att dra ögonen lite mer åt sidan än bara rakt fram också?

Vilket superfint hus förresten! Det kommer bli riktigt fint när du börjar greja lite i trädgården. :-)

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-01-2013, 13:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Det skulle bli fint att bryta av gången med en liten damm mitt i och en liten gångbro över, ett ganska stort projekt som kostaren del men fint skulle det bli. Alternativ kan man göra ett stenparti också med en gång i mitten.

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 21-01-2013, 15:07
          Länk hit: #5

Medlem

Rostornen och den ovala rabatten var skit bra idéer!

En damm hade varit en dröm om man inte hade två hundar och två små barn haha men som du sa det hade varit grymt snyggt!! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-01-2013, 15:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Åh vilket utgångsläge du har! Jag tänker på Gertrude Jekyll och hennes borders, som liksom flyter ut över grusgången. Massa vackra perenner och annueller. Sen älskar jag ju det lite romantiska i grusgångar. Kolla upp Jekyll!

--------------------

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 21-01-2013, 16:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

En eller ett par rosenbågar med klängrosor hade kanske inte heller varit så fel? I kombination med dom andra förslagen (frånsett dammen som du ju inte kan ha med tanke på hundar och barn).

Citera
          KRT
          Inlägg 21-01-2013, 18:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag tror också att några rosenbågar skulle bli jättefint! Kanske med lite gammeldags perenner mellan! Jag tänker pioner, lupiner, klint och nävor! Kanske något vintergrönt också, så det är fint även på vintern.....

Visst kan du ha en damm om du vill det, det är bara att anpassa den till barn. Vi "fyllde" igen vår damm m stenar när vi installerade den eftersom lillen bara var 2 år då, men han lärde sig snabbt att inte leka där. I värsta fall kan man ju låta bli att fylla dammen och bara ha den som en våtmark så länge barnen är små!

Redigerat av KRT: 21-01-2013, 18:30

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 21-01-2013, 19:58
          Länk hit: #9

Medlem

Vilka härliga förslag! Det är klart att jag ska ha rosenbågar! Hur kunde jag inte tänkt på det själv! smile.gif
          Och lite vintergrönt och perenner aaaah vilken inspiration jag fick! biggrin.gif

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 21-01-2013, 20:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Då ser vi fram emot att få läsa om vad du gör och hur det blir

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-01-2013, 22:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Visa bilder när det är klart. Lycka till!

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 22-01-2013, 07:40
          Länk hit: #12

Medlem

Tack för alla idéer!! Det kommer bli superfint tror jag!
          Återkommer mer bilder jag satt igång projektet!

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-01-2013, 20:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Mitt förslag är dyrt, men på slutet ska blir fint.
          1 Du kan bygga spaljé över hela platsen eller över halv av platsen, sedan du kan plantera klättrar på båda sidor, när den blir klart ska bli mycket fint.

Obs
          du kan plantera barr väter på bada sidor, barr växter gör platsen mycket fint hela året.

H. Bassam

Citera
          Helena;)
          Inlägg 27-01-2013, 17:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 38 384

Glöm inte prydnadsgräsen som är fantastiskt fina året om. Gillar speciellt olika sorters Miscantus, men det finns ju hur mycket som helst att välja mellan.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-01-2013, 17:40
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Viket underbart hus! Och tomten sen... vilka möjligheter!
          En sak man kan göra är att plantera något i mitten av gången någonstans så att man en kurvigare gång. Eller rentav dra den med svängar istället för att ha den så där spikrak.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon