Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med att välja sorter
          flouee
          Inlägg 22-01-2013, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Det var ett par år sedan jag senast planerade rosor, men nu är det dags igen! Jag håller på att planera hur vår bostadsrättsföreningen kan förbättra sin innergårdsmiljö, och tänkte att det kunde vara trevligt med lite rosor. Här skulle jag dock behöva lite tips på bra sorter!

Förutsättningar: Det är i Göteborg, så zon 2 ungefär, kanske lite blåsigt men inget extremt. Det är inte full sol hela dagen då husen skuggar en del, men det är ganska öppet så mycket indirekt ljus. Lerig jord så den borde fungera bra med lite jordförbättring.

Kravspecifikationen lyder:
          - Buskrosor; starkväxande och buskiga (fint växtsätt)
          - De får gärna bli stora; kan troligtvis plantera en del som solitärer i gräsmattan och även övriga behöver nog täcka upp en del yta för att det ska bli mindre behov av andra plantor. Kan givetvis plantera tre stycken av samma sort i grupp om så krävs.
          - Det måste vara friska sorter, inga tramsiga varianter!
          - Minimala skötselkrav

Jag har tittat på rugosor och Kanadarosor som tycks stämma ganska bra på kravspecifikationen? Jag har vid vårt fritidshus Wild Edric (blir inte så stor hos mig?), Louise Bugnet (lite storkbent?) och Stanwell Perpeptual (lägger sig ganska platt?) som jag utöver nämnda kommentarer tycker om.

Jag tar gärna emot tips på både engångsblommande och remonterande, enkla och fyllda, då jag skulle kunna välja några av varje för en bra blandning. Några idéer?

Om jag vill ha någon som blir riktigt stor, som ett stort buskage, vad har ni för tips då?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Plater
          Inlägg 22-01-2013, 21:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

Jag skulle vilja föreslå att du tittar på myskrosorna. De är väldigt lättskötta, tål skugga jämförelsevis bra, och blommar mer än något annat i rosväg. De vegeterar ju oavbrutet under säsongen och är därför bland de friskaste av rosor. 'Ghislaine de Féligonde' är en sån där ros som man bara måste ha, i mitt tycke den kanske bästa rosen av alla.

Myskrosor på Flora Linnea: http://www.floralinnea.se/rosor.html?rostyp=84

Citera
          kerstinh
          Inlägg 23-01-2013, 09:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Jag letade efter en buskros med fint växtsätt och som kunde bli lite större förra året och valde till slut en Nevada. Jag tyckte att den verkade passa in bra, men den har ju inte blivit stor än, så jag kan inte uttala mig om huruvida den håller vad den lovar, men ville ändå slänga ut namnet som ett förslag. Kanske någon annan har en och kan säga mer om den.

Citera
          octachoron
          Inlägg 23-01-2013, 11:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Wild Edric har blivit ca två meter hög hos mig (i zon 4) efter några år. Blomvillig och helt frisk med doftande blommor.

Nevada är ganska drabbad av svartfläckssjuka, speciellt i varmare delar av Sverige. Annars är den bra, finns på kyrkogård i närheten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 12:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon