Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > algomin
          niggle
          Inlägg 27-01-2013, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

Jag fick en tankeställare idag.....
          Hur är det med Algomin, egentligen?
          En person jag träffade idag hävdade bestämt att tillverkningen av Algomin, ställer till med skador för
          korallreven. Om man nu, som jag, tänkte att all odling ska vara så miljövänlig som möjligt borde man ju inte
          använda detta medel.
          Någon som vet?

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-01-2013, 23:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

jag är väldigt tveksam till om det finns korallrev i Frankrike men visst jag har hört att produktionen utarmar vikarna där de skördar alger om det blir för intensivt. Har du kollat Algomins hemsida? De bör ju ha ett åtgärdsprogram för att minimera skador och sedan är ju produkten KRAV-märkt. KRAV ställer förmodligen vissa krav på tillverkningen med.

Sen kan man fråga sig är alternativet bättre med ren mineralgödsel?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-01-2013, 09:53
          Länk hit: #3

Gäster

Algomin är alger som skördas utanför Frankrikes kust och vad jag vet iaf finns inga korallrev där.

Det absolut största hotet mot världens korallrev idag är försurningen av haven som orsakas av våra utsläpp .bl.a. koldioxid.

Det är svårt att hitta information om Algomin, det mesta är reklam med enbart positiva omdömen.

Men jag vet att jag tidigare läst någonstans om att uttaget av alger är reglerat. För att produktionen skall vara hållbar bör uttagen av alger inte vara större än återväxten men hittar inte någon information om det.

Det mesta av mänsklig påverkan kan knappast kallas miljövänlig, ett ord som missbrukas alltför ofta idag i försäljningssyfte. Uttagen av torv från våra mossar är inte heller särskilt miljövänligt. Vi har stora tillgångar i våra mossar men det är trots allt en resurs som inte återskapas i den takt som uttagen görs.

Iaf - om du vill välja ett mer naturvänligt gödselmedel är Algomin nog att föredra framför mineralgödsel. Framställningen av mineralgödsel är inte miljövänlig. Kalium och fosfor utvinns ur gruvor och är ändliga resurser och till framställningen kräver stora mängder fossila bränslen som kol och naturgas som i sin tur orsakar försurning av sjöar och hav som förorsakar nedbrytning av korallrev... wink.gif

Citera
          jaj-51
          Inlägg 28-01-2013, 11:01
          Länk hit: #4

Gäster

Algomin är ett Varumärke, men stod en gång för ekologisk alggödning.

Algomin fins som vanlig NPK (konstgödsel) och den ekologiska varianten av alger.

Citera
          niggle
          Inlägg 28-01-2013, 18:14
          Länk hit: #5

Medlem

Korallrev i Frankrike är det väl ingen som har påstått!?

Ja, jag har kollat på Algomins hemsida. På den produkten som rekommenderas till köksväxtodling, har företaget satt dit ett Krav-märke. Dock utan att ange om produkten är krav-märkt.
          Tveksamt.
          Om man går in på Krav:s hemsida och letar på gödningmedel, finns inte Algomin med.

Vad ska man tro?

CITAT (Gunilla T @ 28-01-2013, 09:53) *
          Algomin är alger som skördas utanför Frankrikes kust och vad jag vet iaf finns inga korallrev där.

Det absolut största hotet mot världens korallrev idag är försurningen av haven som orsakas av våra utsläpp .bl.a. koldioxid.

Det är svårt att hitta information om Algomin, det mesta är reklam med enbart positiva omdömen.

Men jag vet att jag tidigare läst någonstans om att uttaget av alger är reglerat. För att produktionen skall vara hållbar bör uttagen av alger inte vara större än återväxten men hittar inte någon information om det.

Det mesta av mänsklig påverkan kan knappast kallas miljövänlig, ett ord som missbrukas alltför ofta idag i försäljningssyfte. Uttagen av torv från våra mossar är inte heller särskilt miljövänligt. Vi har stora tillgångar i våra mossar men det är trots allt en resurs som inte återskapas i den takt som uttagen görs.

Iaf - om du vill välja ett mer naturvänligt gödselmedel är Algomin nog att föredra framför mineralgödsel. Framställningen av mineralgödsel är inte miljövänlig. Kalium och fosfor utvinns ur gruvor och är ändliga resurser och till framställningen kräver stora mängder fossila bränslen som kol och naturgas som i sin tur orsakar försurning av sjöar och hav som förorsakar nedbrytning av korallrev... wink.gif

Torvprodukter bojkottar jag. Den tankegången är inte särskilt komplicerad.

Min tanke var nog att jämföra Algomin med t.ex. naturgödsel.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2013, 20:36
          Länk hit: #6

Medlem

Algomin AB finns med i KRAVs register över företag som är certifierade.

http://www.krav.se/KRAV-produkter/

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          niggle
          Inlägg 28-01-2013, 22:49
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Piccante @ 28-01-2013, 20:36) *
          Algomin AB finns med i KRAVs register över företag som är certifierade.

http://www.krav.se/KRAV-produkter/

Det är den listan jag har kollat på, men jag hittar inte Algomin där.
          Inte under fliken gödning mm, iallafall.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-01-2013, 22:56
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (niggle @ 28-01-2013, 22:49) *
          Det är den listan jag har kollat på, men jag hittar inte Algomin där.
          Inte under fliken gödning mm, iallafall.

Under fliken företag- produktionshjälpmedel.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          EKLO
          Inlägg 28-01-2013, 23:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag som odlar nära havet hämtar själv tång att kompostera - svårt om man bor långt bort, men annars utmärkt.

Särskilt på senhösten brukar kulingar och högvatten driva upp stora mängder tång på stränderna, då kan man väl strunta i algominet, det gör i alla fall jag (södra Bohuslän).

Använder tången att vintertäcka land med, komposterar sedan det som är kvar på våren, eller täckodlar med det. Bra blir det hur som helst, tillsammans med annan täckning och lite spridda komockor.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2013, 14:10
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (niggle @ 28-01-2013, 18:14) *
          Korallrev i Frankrike är det väl ingen som har påstått!?

Ja, jag har kollat på Algomins hemsida. På den produkten som rekommenderas till köksväxtodling, har företaget satt dit ett Krav-märke. Dock utan att ange om produkten är krav-märkt.
          Tveksamt.
          Om man går in på Krav:s hemsida och letar på gödningmedel, finns inte Algomin med.

Vad ska man tro?
          Torvprodukter bojkottar jag. Den tankegången är inte särskilt komplicerad.

Min tanke var nog att jämföra Algomin med t.ex. naturgödsel.

Ja, då kanske du bör fråga den personen som påstår att Algomin skadar korallreven och hur den kopplingen i så fall ser ut.

Hur gör du för att bojkotta torvprodukter? Vad använder du istället?

Citera
          niggle
          Inlägg 29-01-2013, 19:42
          Länk hit: #11

Medlem

Jag använder andra krukor än torvkrukor.
          Jag använder jord som inte innehåller torv.

Tja, däri består min bojkott.

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-01-2013, 20:44
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (niggle @ 29-01-2013, 19:42) *
          Jag använder andra krukor än torvkrukor.
          Jag använder jord som inte innehåller torv.

Tja, däri består min bojkott.

Med tanke på ur stora ingrepp torvproduktionen gör i naturen så borde man inte använda vanlig plantjord. Men jag har inte hittat så många alternativ förutom att kompostera och göra egen jord då.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-01-2013, 21:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          I Plantagen kan man hitta alla jord sorter.
          H.Bassam

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 30-01-2013, 08:03
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Jag veet inte hur bra jorden blir, men barkmull tar mindre på miljön än torvmull.
          Det är avfall från skogsindustrin, som endera komposteras eller bränns upp.
          Det finns ju barkmull att köpa som jordförbättring, men finns det färdig jord med barkmull som bas? Någon som vet?
          Notera skillnaden mellan täckbark (hel färsk bark) och barkmull (finfördelad, jordig, förmultnad)!

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-01-2013, 09:16
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Piccante @ 29-01-2013, 20:44) *
          Med tanke på ur stora ingrepp torvproduktionen gör i naturen så borde man inte använda vanlig plantjord. Men jag har inte hittat så många alternativ förutom att kompostera och göra egen jord då.

Ja, problemet är att all plastförpackad jord är torvbaserad, även kogödsel som det så vackert heter är ju mestadels torv indränkt i urin.

Jag köper ett billass med matjord varje år - haft turen att hitta en leverantör som kan leverera bra jord och som inte innehåller en massa ogräs. Men det finns skäl även där att vara försiktig. Alla är inte seriösa och det är en mindre katastrof om man får in t.ex. åkerfräken i trädgården.

Gödslar gör jag med naturgödsel som jag köper ett lass av varannat år av bönder. Men vill man inte använda torv bör man kontrollera att man använder halm i stället för torv vilket är vanligt som strömedel till hästar.

Jag har två stora trädgårdskomposter men det räcker ju inte långt.

Men jag använder torv eftersom jag är väldigt förtjust i surjordsväxter och det finns idag inget alternativ till torv för att få det rätta pH värdet och den porösa jord som är helt nödvändig för många surjordsväxter. Jag använder där grov torv, kompostjord, naturgödsel, grus eller kross och barkmull.

Eva, jag har aldrig sett påsjord som är baserad på barkmull.

Förövrigt behöver vi inte alls dessa olika påsjordar som man prånglar på oss. Det blir ju fler och fler varje år - balkongjord, örtjord, krukjord, planteringsjord, petuniajord, pelargonjord... sick.gif det mesta av oerhört dålig kvlitet.

Redigerat av Gunilla T: 30-01-2013, 09:17

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-02-2013, 09:08
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag köpte en gång ett lassjord men efteråt växte överallt ogräs och svampar.

Gillade hönsgödsel och hästdynga

Citera
          Lokan
          Inlägg 02-02-2013, 11:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

http://www.rolunda.se/index.php?page=bark_mull

Finns andra märken också.

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-02-2013, 11:59
          Länk hit: #18

Medlem

Efter att ha läst på odla att billig ko på påse egentligen är torvmull som sugit upp urin eller flytgödsel så letade jag förra sommaren efter riktig gödsel på påse. Rölunda har kogödsel som ska vara komposterad kogödsel enligt innehållet och den hade bättre struktur än andra jag har köpt innan. http://www.rolunda.se/index.php?page=kogoedsel
          Så den köper jag gärna fast den innehåller 15% torv.
          Däremot vet jag inte hur man ska ersätta plant o såjord om man inte vill ha torvbaserad?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          jaj-51
          Inlägg 02-02-2013, 13:09
          Länk hit: #19

Gäster

Det fins jord som har bark som råvara, i Göteborg sålde Balast den under varunamnet humutex. Den levererades bara med lastbil eller hämta själv ...

Avlopsslamet brukar rötas med barkmull också! Men det är nog ingen odlare som vill befatta sig med den.

Citera
          KRT
          Inlägg 02-02-2013, 14:46
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vi köper plantjord m grönkompost fr Sysav på vår återvinningsstation... Vet inte om där är torv i den, m jag har iaf inte hittat några stora torvklumpar i den ännu....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon