Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med organdonation, med anledning av en annan tråd i ämnet
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 10:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

med anledning av en annan tråd i ämnet började jag fundera lite kring ämnet.

För att inte göra massa OT, så startar jag denna tråd.

Hur och vad gör att vissa människor utan en tanke accepeterar att ta emot organ om de skulle behöva, men samtidigt inte kan tänka sig att själv donera till andra?

Personligen lägger jag ingen värdering i det sättet att tänka, men nyfiken på hur de resonerar sig fram till att inte ge men gärna få.

Donation är ju frivilligt och en gåva utan motprestation, så rent krasst gör ju var och en som de själva vill, och det med all rätt. Ska ju kännas rät och riktigt för varje individ. (Säger detta bara så ingen börjar anklaga mig för oginhet)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-03-2013, 12:37
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

För mig är det tvärt om, jag anmälde mig som organdonator för flera år sedan men det känns lite motbjudande att ha andras organ i sig. Men det kanske känns annorlunda den dagen då njurarna eller något annat plötsligt ger upp...

Citera
          addo
          Inlägg 08-03-2013, 12:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 10:54) *
          Donation är ju frivilligt och en gåva utan motprestation, så rent krasst gör ju var och en som de själva vill, och det med all rätt.

Jag personligen tycker att man per automatik ska hamna efter registrerade donatorer i väntekön om man inte är villig att donera själv, samma sak för icke blodgivare även om det inte råder någon större blodbrist.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 08-03-2013, 13:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (addo @ 08-03-2013, 12:59) *
          Jag personligen tycker att man per automatik ska hamna efter registrerade donatorer i väntekön om man inte är villig att donera själv, samma sak för icke blodgivare även om det inte råder någon större blodbrist.

Mja det där är lite lurigt - jag hade hemskt gärna velat ge blod men på grund av lågt blodtryck och lite andra anledningar (jag är fullt frisk - det är inte det) så kan jag inte ge blod. Taskigt då om jag skulle hamna längre bak i någon kö pga det.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 13:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Men blir inte det då en form av villkorad vård där patienterna delas in i A och B lag?

Kom att tänka på en annan diskusdion där åsikten dök upp att alla som inte skänkte pengar till forskning (cancerfonden mm) inte heller skulle ha rätt till att ta del av modern sjukvård som kommit till genom denna forskning.

CITAT (Rebecca @ 08-03-2013, 13:01) *
          Mja det där är lite lurigt - jag hade hemskt gärna velat ge blod men på grund av lågt blodtryck och lite andra anledningar (jag är fullt frisk - det är inte det) så kan jag inte ge blod. Taskigt då om jag skulle hamna längre bak i någon kö pga det.

Ja, drt vore ju trist. Frågan som dyker upp om det skedde på det viset är ju då om man kan kalla det donation och frivillig gåva om rätten till sjukvård är avhängigt om man är donator eller ej.

Men hur som helst, alla tycker vi ju olika, kul att ta del av hur tankarna går hos andra ;-)

Citera
          pejori
          Inlägg 08-03-2013, 13:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag personligen tycker inte vare sig donation eller mottagande ska vara "villkorad" på något sätt.
          som mottagare
          Har jag en njure som kan rädda ett liv, hos t.ex. ett litet barn, så ska barnet inte undantas, för att deras förälder eller morförälder säger nej till donation.
          Ta tillvara organen om det går.
          Varför ska dom kasseras, för att mottagaren kanske säger nej till donation av egna organ?
          Skulle dom kasseras, "straffas" ju jag som donator indirekt också om mina organ kasseras av den orsaken... confused.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Rebecca
          Inlägg 08-03-2013, 13:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 13:12) *
          Men blir inte det då en form av villkorad vård där patienterna delas in i A och B lag?

Kom att tänka på en annan diskusdion där åsikten dök upp att alla som inte skänkte pengar till forskning (cancerfonden mm) inte heller skulle ha rätt till att ta del av modern sjukvård som kommit till genom denna forskning.
          Ja, drt vore ju trist. Frågan som dyker upp om det skedde på det viset är ju då om man kan kalla det donation och frivillig gåva om rätten till sjukvård är avhängigt om man är donator eller ej.

Men hur som helst, alla tycker vi ju olika, kul att ta del av hur tankarna går hos andra ;-)

Du har helt rätt. Mycket intressant diskussion. Jag tycker alla ska ha rätt till vård oavsett om man är donator/blodgivare/månadsgivare av pengar till cancerfonden osv osv. Ingen gräddfil för de som kan betala extra...

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2013, 14:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Rebecca @ 08-03-2013, 13:15) *
          Du har helt rätt. Mycket intressant diskussion. Jag tycker alla ska ha rätt till vård oavsett om man är donator/blodgivare/månadsgivare av pengar till cancerfonden osv osv. Ingen gräddfil för de som kan betala extra...

Så tänker jag med. Skall en pensionär som inte har råd att att ge pengar då inte få vård? Hemsk tanke sånt.

Jag tror att många inte tänker på det att dom själva kanske någon gång behöver ett organ.

Jag vaknade när min brorsson behövde benmärg

Elisabeth

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 08-03-2013, 15:53
          Länk hit: #9

Gäster

Känner rent intuitivt att ingen ska skära något ur min kropp och är inte villig att ta emot andras organ, så enkelt är det.
          Har en ytterst ovanlig blodgrupp, men de ville inte ta det. Person 2 och 3 har samma blodgrupp som jag så behövs det så ställer vi upp för varandra och även om förfrågan skulle komma upp.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 08-03-2013, 16:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Jag har flertalet gånger försökt att få bli blodgivare, men det nekas p g a flera orsaker. Bl a sjukdom. Ska jag straffas för det tycker du?

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          addo
          Inlägg 08-03-2013, 16:57
          Länk hit: #11

Medlem

Med organdonation så menar jag att man tillåter att ens organ ska få användas när man avlidit, går man inte med på det tycker jag gott man kan hamna längre bak i kön. Om sedan man har något användbart eller ej är ointressant.

Med blodgivning så påverkas man ju enbart om man har en ovanlig blodgrupp, men där tycker jag att man ska hamna före i kön om man ger blod. Sen om man går och vill lämna blod fast inte får av någon anledning så ska det räknas lika som att vara blodgivare.
          Jag har för övrigt sprut och nål fobi så jag skulle aldrig klara av att ge blod, men jag skulle absolut vilja att en blodgivare fick förtur före mig om vi två var i samma behov av en transfusion.

Donation av pengar ska så klart inte spela in då det skulle skapa större klyftor i samhället.

Jag tror absolut inte det skulle bildas något A och B lag om man hade ett sånt här system, däremot så tycker jag att man är ofattbart självisk om man kan tänka sig att ta emot organ fast man inte vill donera.

Jag tror att ett sånt här system skulle skapa en morot som kan hjälpa av organbristen lite grann.

Citera
          addo
          Inlägg 08-03-2013, 17:03
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Skruttis @ 08-03-2013, 16:49) *
          Jag har flertalet gånger försökt att få bli blodgivare, men det nekas p g a flera orsaker. Bl a sjukdom. Ska jag straffas för det tycker du?

Om du läser citatet av mig i ditt inlägg så ser du att jag skrev villig att donera, och det är du ju uppenbarligen. Alltså ska du inte hamna längre bak i kön.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 08-03-2013, 17:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

CITAT (addo @ 08-03-2013, 16:57) *
          Med blodgivning så påverkas man ju enbart om man har en ovanlig blodgrupp, men där tycker jag att man ska hamna före i kön om man ger blod. Sen om man går och vill lämna blod fast inte får av någon

(Klippt ganska mycket i inlägget.)

Tack för klartydligande addo. Det låter betydligt bättre i mina öron.
          Man kan ju inte alltid styra huruvida man får ge blod eller inte.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2013, 17:18
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har lämnat blod 99 gånger, tills hälsan sa stopp. Kan jag få byta det mot en förtur i någon transplantationskö? Märklig tanke.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          addo
          Inlägg 08-03-2013, 17:32
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2013, 17:18) *
          Jag har lämnat blod 99 gånger, tills hälsan sa stopp. Kan jag få byta det mot en förtur i någon transplantationskö? Märklig tanke.

Jag tycker det är helt rimligt och rättvist att du ska ha förtur framför någon som vägrar ge blod men är villig att ta emot blod, i fall du och hen har samma behov av en transfusion.

CITAT (Skruttis @ 08-03-2013, 17:05) *
          (Klippt ganska mycket i inlägget.)

Tack för klartydligande addo. Det låter betydligt bättre i mina öron.
          Man kan ju inte alltid styra huruvida man får ge blod eller inte.

smile.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2013, 17:39
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Och vem vet a<tt ja inte kan lämna blod? Att jag inte har råd att lämna pengar till forskning ( som du tycker att man måste göra?=

addon din inställning är skrämmande.

Citera
          pejori
          Inlägg 08-03-2013, 18:29
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2013, 17:39) *
          Och vem vet a<tt ja inte kan lämna blod? Att jag inte har råd att lämna pengar till forskning ( som du tycker att man måste göra?=

addon din inställning är skrämmande.

Håller med där.
          Vad ska nästa steg bli. unsure.gif
          Dom anhöriga till donatorn, tar/får betalt per organ och mottagaren får förtur om dom betalar? (läs gräddfil för överklassen) crying.gif

CITAT (Ugglemormor @ 08-03-2013, 15:53) *
          Känner rent intuitivt att ingen ska skära något ur min kropp och är inte villig att ta emot andras organ, så enkelt är det.
          Har en ytterst ovanlig blodgrupp, men de ville inte ta det. Person 2 och 3 har samma blodgrupp som jag så behövs det så ställer vi upp för varandra och även om förfrågan skulle komma upp.

Nu sa du emot dig själv lite.
          Du vill inte dela med dig och heller inte ha av andra.
          Men om det behövs, så tar du emot om du behöver av 2:an och 3:an.
          Låter lite egoistiskt, men får stå för din inställning.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 08-03-2013, 20:18
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag tycker inte att man ska villkora donation på något sätt.
          Däremot har jag svårt att förstå hur man tänker om man själv villigt tar emot, men inte är villig att ge, men det är mest för att just jag inte förstår det. Någon annan tycker nog att det är fullkomligt logiskt.

Från mig får de ta precis allt, min kropp är mig till låns under denna livstid, när den är slut behövs inte min kropp längre för mig, varken i en grav eller någon annanstans. Jag har även sagt ja till att använda min kropp för forskning. Även om det känns lite olustigt, varför vet jag inte. Men jag skulle ge min högra fot om det gjorde så att min man får en ny lever när han behöver den, så därför anser jag att jag inte har någon rätt att neka min kropp till det.

Jag har velat bli blodgivare, men tyvärr har mina järnvärden varit för låga, trots att jag kämpat för att få upp dem genom kosten, kanske behövs järntabletter. De är inte så låga att jag mår dåligt av det, (kanske beror min trötthet på det förresten) men för låga för blodgivning.

Citera
          pejori
          Inlägg 08-03-2013, 21:29
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Anma @ 08-03-2013, 20:18) *
          Jag tycker inte att man ska villkora donation på något sätt.
          Däremot har jag svårt att förstå hur man tänker om man själv villigt tar emot, men inte är villig att ge, men det är mest för att just jag inte förstår det. Någon annan tycker nog att det är fullkomligt logiskt.

Från mig får de ta precis allt, min kropp är mig till låns under denna livstid, när den är slut behövs inte min kropp längre för mig, varken i en grav eller någon annanstans. Jag har även sagt ja till att använda min kropp för forskning. Även om det känns lite olustigt, varför vet jag inte. Men jag skulle ge min högra fot om det gjorde så att min man får en ny lever när han behöver den, så därför anser jag att jag inte har någon rätt att neka min kropp till det.

Jag har velat bli blodgivare, men tyvärr har mina järnvärden varit för låga, trots att jag kämpat för att få upp dem genom kosten, kanske behövs järntabletter. De är inte så låga att jag mår dåligt av det, (kanske beror min trötthet på det förresten) men för låga för blodgivning.

Håller med dig där, men väntar på att någon som inte vill ge men gärna tar emot tänker om saken.
          Får se om någon vill svara på, hur dom tänker där.

Eller om det helt plötsligt är ett av deras barn, som behöver en "reservdel" kanske dom ändrar sin inställning. dunno.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 09-03-2013, 00:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Ugglemormor @ 08-03-2013, 15:53) *

Nu är det ju tyvärr så ett det lätt kan handla om mer än två påsar blod som behövs tex vid en olycka - vid en större skada kan en individ behöva 50 påsar, det får man inte från två personer ensbom man tappar dem till sista droppen....

Och helt ärligt - vissa blodgrupper är vanligare än andra, men "ytterst ovanlig" är relativt. Även om bara 1% av bef har samma blodgrupp som du är det ändå många tusen (typ 90 000) som delar den. Så ytterst ovanlig vet jag inte om man kan säga smile.gif. Om blodcentralen säger nej är det av ett bestämt och tydligt skäl, det finns stränga riktlinjer som de följer, regler som är till för att skydda mottagaren från fara! Det är inget "personligt agg" mot dig. Men känn dig inte motarbetad för det, de ville inte ha mitt blod heller, av olika skäl fast jag är helt frisk och är universaldonator (mitt blod passar i alla och kan ges till alla oavsett deras blodgrupp).....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 01:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon