Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om andliga frågor....
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag har läst i bibeln att Jesus har sagt att vi blev skapade till Guds avbild on jag nu minns rätt,men jag kommer inte ihåg om Jesus sa att vi alla är gudar.

Och jag har läst att reinkarnation läran togs bort från bibeln av Vatikanen!

Vad säger ni andra om det hela?

Redigerat av silos: 11-03-2013, 10:05

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 19:00
          Länk hit: #2

Medlem

http://bibelfokus.se/node/154
          Här hittade jag en bra svar på min fråga!

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 09-03-2013, 19:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Så sant så sant, vatikanen gör massa tok för sin egen vinning. Med risk för att bli lynchad så är det så med alla världsreligionerna idag.

Just vatikanen om man ska ge dem en titel så är inte kristna de rätta, satanister ligger dem närmast till hands.

Reinkarnations principen och så vidare. Bygger på att vi alla är en del av samma medvetande "gudsmedvetande".

En som förklarar detta mycket bra är Martinus. En dansk snubbe som skrev många böcker. En del små böcker, sedan en serie som heter livets bok.

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 19:16
          Länk hit: #4

Medlem

Hittade detta om reinkarnation:
          http://bibelfokus.se/question/080909-1

Och saken är den att inte vill jag komma tillbaka till jorden som en annan människa efter döden,jag vill ju möta Jesus!

CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 19:09) *
          Så sant så sant, vatikanen gör massa tok för sin egen vinning. Med risk för att bli lynchad så är det så med alla världsreligionerna idag.

Just vatikanen om man ska ge dem en titel så är inte kristna de rätta, satanister ligger dem närmast till hands.

Reinkarnations principen och så vidare. Bygger på att vi alla är en del av samma medvetande "gudsmedvetande".

En som förklarar detta mycket bra är Martinus. En dansk snubbe som skrev många böcker. En del små böcker, sedan en serie som heter livets bok.

Religionerna har tyvärr orsakat mycket elände!!!

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 09-03-2013, 19:35
          Länk hit: #5

Medlem

Reinkarnationen förenklat: Människan är bara din fysiska kropp, som en bil om du så vill, spelar ingen roll vilken bil du får utan vad du gör med den. Det som man ska jobba på och bygga upp är själen som för evigt är densamma. Och det är inte ens säkert man blir en människa enligt reinkarnationsprincipen, du kan likväl bli ett djur.
          Vad du blir och vart du hamnar beror framför allt på dina medvetna val här i livet.

Det lät kanske som om det inte spelar nån roll hur du behandlar din "bil" (läs kropp), så menar jag såklart inte.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 09-03-2013, 19:55
          Länk hit: #6

Gäster

Vi alla är i olika fas med vår andliga utveckling och meningen är väl att man fortsätter att utvecklas vid de olika tillfällen vi kommer ner till jordeliv.
          En del har kommit mycket längre än någon som är en yngre själ.
          Dock tror jag inte på den delen att man kan bli ett djur, det rimmar illa när/om man har en kontakt med sitt inre och de som kan se hur andarna fungerar så förstår man det bättre och då passar det inte in i olika tron...

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 20:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Ugglemormor @ 09-03-2013, 19:55) *
          Vi alla är i olika fas med vår andliga utveckling och meningen är väl att man fortsätter att utvecklas vid de olika tillfällen vi kommer ner till jordeliv.
          En del har kommit mycket längre än någon som är en yngre själ.
          Dock tror jag inte på den delen att man kan bli ett djur, det rimmar illa när/om man har en kontakt med sitt inre och de som kan se hur andarna fungerar så förstår man det bättre och då passar det inte in i olika tron...

Sett ur Theravada buddistiskt perspektiv är det Karma/Kamma som avgör den saken. Har man gjort mycket oskickligt så nygenererar ditt Karma ett liv som djur eller insekt eller i värsta fall en parasit. har man levt väldigt skickligt genererar karma ett mer upplyst liv.
          Men där handlar det inte om reinkarnation utan om att "karmat" återföds i en ny livsform, eftersom människan inte har någon evig själ, själen dör med kroppen.

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 09-03-2013, 20:32
          Länk hit: #8

Medlem

Själen dör inte med kroppen, och kroppen behöver inte alltid vara människa. Behöver inte vara djur heller, kan vara växter, mineraler you name it. Allt har ett medvetande.

Hur menar du att själen dör och att någon annan sedan får din dåliga karma? I så fall vore det ju bara att leva fan bäst man ville och någon annan fick sota för din karma? Eller så förstår jag inte hur du menar.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-03-2013, 20:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 19:35) *
          Reinkarnationen förenklat: Människan är bara din fysiska kropp, som en bil om du så vill, spelar ingen roll vilken bil du får utan vad du gör med den. Det som man ska jobba på och bygga upp är själen som för evigt är densamma. Och det är inte ens säkert man blir en människa enligt reinkarnationsprincipen, du kan likväl bli ett djur.
          Vad du blir och vart du hamnar beror framför allt på dina medvetna val här i livet.

Det lät kanske som om det inte spelar nån roll hur du behandlar din "bil" (läs kropp), så menar jag såklart inte.

det stämmer i stort men du kan aldrig återfödas som djur,insekt m.m.du kan aldrig straffas med en återfödning till en lägre varelse,straff förekommer inte på andra sidan.

vitsen med reinkarnation är att din själ skall utvecklas och så småningom integreras i "gudsmedvetandet".
          dina val i detta livet påverkar ditt kommande såtillvida att du får en läxa ,en uppgift som du skall klara inför varje liv.ditt liv planeras så att du kommer att ställas inför svårigheter som du skall lära dig handskas med och på så sätt utveckla din själ.
          klarar du inte uppgiften får du ett reprisliv(kvarsittning) . mellan varje reinkarnation sker en återhämtning samt en utvärdering.hur långt mellan reinkarnationerna är olika,det beslutet fattar man själv i samråd med sina guider likaså vad man skall lära sig i kommande reinkarnation.
          ovanstående är vad jag lärt mig genom mina mediala kontakter samt vad andra insatta lär ut.
          det är alltså inget religionsbundet då religion inte existerar på "andra" sidan.
          andra sidan är ju vårt egentliga hem,jordelivet i en kropp är ju bara en läroresa i många hundra,kanske tusentals reinkarnationer,mycket beroende på takten i i vår själsliga utveckling.
          det finns alltså själar i alla utvecklingsgrader på jorden,generellt kan man säga ju mer utvecklad desto mer tolerant och kärleksfull.med utvecklingsgraden följer också sökandet efter andligheten . ulf

Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-03-2013, 20:54
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 20:05) *
          Sett ur Theravada buddistiskt perspektiv är det Karma/Kamma som avgör den saken. Har man gjort mycket oskickligt så nygenererar ditt Karma ett liv som djur eller insekt eller i värsta fall en parasit. har man levt väldigt skickligt genererar karma ett mer upplyst liv.
          Men där handlar det inte om reinkarnation utan om att "karmat" återföds i en ny livsform, eftersom människan inte har någon evig själ, själen dör med kroppen.

detta är sett ur ett religiöst perspektiv.
          kristendomen har sin syn på saken,likaså islam. Om någon har rätt?
          problemet med religioner är att de oftast fastnar i ett låst läge,doktriner slås fast och gäller för sanning.
          sökare är inte välkommna,särskilt om de ifrågasätter dessa "sanningar".
          Bättre då att själv söka sanningen ? det är inte svårt om man vill.hjälp finnes om man vill komma igång,lägg bara all religion och förutfattade meningar åt sidan.de är oftast bara till hinder.
          just nu har vi i västvärlden alla möjligheter,vi har en religiös frihet som aldrig tidigare funnits i vår civilisation.
          nu riskerar vi inte avrättning,bränning på bål m.m som tidigare sökare utsattes för. ulf

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 21:03
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (malarmaster @ 09-03-2013, 20:39) *
          det stämmer i stort men du kan aldrig återfödas som djur,insekt m.m.du kan aldrig straffas med en återfödning till en lägre varelse,straff förekommer inte på andra sidan.

vitsen med reinkarnation är att din själ skall utvecklas och så småningom integreras i "gudsmedvetandet".
          dina val i detta livet påverkar ditt kommande såtillvida att du får en läxa ,en uppgift som du skall klara inför varje liv.ditt liv planeras så att du kommer att ställas inför svårigheter som du skall lära dig handskas med och på så sätt utveckla din själ.
          klarar du inte uppgiften får du ett reprisliv(kvarsittning) . mellan varje reinkarnation sker en återhämtning samt en utvärdering.hur långt mellan reinkarnationerna är olika,det beslutet fattar man själv i samråd med sina guider likaså vad man skall lära sig i kommande reinkarnation.
          ovanstående är vad jag lärt mig genom mina mediala kontakter samt vad andra insatta lär ut.
          det är alltså inget religionsbundet då religion inte existerar på "andra" sidan.
          andra sidan är ju vårt egentliga hem,jordelivet i en kropp är ju bara en läroresa i många hundra,kanske tusentals reinkarnationer,mycket beroende på takten i i vår själsliga utveckling.
          det finns alltså själar i alla utvecklingsgrader på jorden,generellt kan man säga ju mer utvecklad desto mer tolerant och kärleksfull.med utvecklingsgraden följer också sökandet efter andligheten . ulf

Hur vet du allt detta?Har du egna erfarenheter från andra sidan,från andra liv?

Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-03-2013, 21:57
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (silos @ 09-03-2013, 21:03) *
          Hur vet du allt detta?Har du egna erfarenheter från andra sidan,från andra liv?

från två källor.källa ett: andra medier som jag dels träffat själv och genom litteratur,skrivna av insatta medier.
          det finns hur mycket litteratur i ämnet som helst,det gäller bara att sovra de mindre insatta (som skriver böcker baserade på andrahandsuppgifter i främsta syftet att tjäna pengar) till de som är medium och skriver ner sina erfarenheter.

Källa två. egna erfarenheter.jag har kontakt med andra sidan och kan alltså tala med "andar".
          de förmedlar kunskap om hur livet där är samt vad syftet med jordelivet är.
          mitt sökande efter kunskap kom i och med min fars övergång("död") då han själv var sökare och följaktligen tog kontakt. genom flera års självstudier har jag nu kommit till det stadium då jag själv kan få kontakt med "avlidna" och få förstahandskunskaper.jag verkar inte som medium utan söker främst för min egen skull.dock har jag hela livet sett "spöken" och upplevt olika fenomen så någon form av gåva har jag kanske.
          jag känner ett flertal duktiga medium som hjälper andra med kontakter och som har likartad kunskap som jag.
          man kan genom träning komma så långt att man själv kan besöka andra sidan.dit har jag inte kommit och har heller inga ambitioner till det.Tids nog kommer man ändå hem.

inom parantes så är jorden inte den enda destinationen för reinkarnation.det finns många världar och civilisationer i universum.syftet med dem är detsamma som för vår jord,att vara en skola.

men detta har vi ju diskuterat innan,Silos. i andra trådar. ulf

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 22:41
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 20:32) *
          Själen dör inte med kroppen, och kroppen behöver inte alltid vara människa. Behöver inte vara djur heller, kan vara växter, mineraler you name it. Allt har ett medvetande.

Hur menar du att själen dör och att någon annan sedan får din dåliga karma? I så fall vore det ju bara att leva fan bäst man ville och någon annan fick sota för din karma? Eller så förstår jag inte hur du menar.

Det är komplicerat, tar för mycket tid att ge fullständig information kring kammalagarna. Men lite kort kring dina frågor.

a) Inte gåligt karma, Karma ör varken dåligt eller bra, bara så att det antingen leder mot högre eller lägre utvecklingsnivå i nästa liv.

b) Nej, det är ingen annan som får sota för ditt karma. Det är ditt karma som lever vidare kan man slarvigt säga trots att det är mer komplicerat än så. Skulle lika slarvigt säga att liksom reinkarnation innebär återfödelse så är det inom Theravadan så att "du" återföds i ett evigt kretslopp till "du" uppnår upplysning och slutar återfödas o hamnar i Nibbana för att sen bli ett med alltet. Men "du" återföds inte som samma person med samma personlighet, minnen och funktion. Utan mer att din livskraft återföds men inte ditt ego, din själ eller din personlighet.

Men som sagt, nu gav jag liknelser mycket slarvigt och förenklat im absurdum. Tog mig nästan 20 år att förstå någorlunda kamma-lagarna. Är du intresserad ska du besöka ett Theravadaforum eller prata med munkar, men tar nog rätt många timmar att få grepp om. Buddhistisk tro bygger på en helt annan filosofi och världsbild än den som västerlänningar är uppfödda med.
          Konceptet om "skuld", "vinning", själ, ego och person finns inte i samma form och inte så lätt att översätta till ett sätt som passar det västerländska sättet att tänka.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 22:48
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (malarmaster @ 09-03-2013, 20:54) *
          detta är sett ur ett religiöst perspektiv.
          kristendomen har sin syn på saken,likaså islam. Om någon har rätt?
          problemet med religioner är att de oftast fastnar i ett låst läge,doktriner slås fast och gäller för sanning.
          sökare är inte välkommna,särskilt om de ifrågasätter dessa "sanningar".
          Bättre då att själv söka sanningen ? det är inte svårt om man vill.hjälp finnes om man vill komma igång,lägg bara all religion och förutfattade meningar åt sidan.de är oftast bara till hinder.
          just nu har vi i västvärlden alla möjligheter,vi har en religiös frihet som aldrig tidigare funnits i vår civilisation.
          nu riskerar vi inte avrättning,bränning på bål m.m som tidigare sökare utsattes för. ulf

Hmm, tror inte du fattat Theravadan då. Finns ingen fastslagen sanning, var och en måste finna sanningen själv genom sitt eget liv. Ingen kan servera den åt dig, du måste finna den själv.

Men nu var ju inte mitt inlägg du citerade ett sätt att framhålla Theravadan utan bara sa att enligt den finns inte reinkarnation och själ. Alltså ytterligare en aspekt och synsätt som komplement til reinkarnation, ateism, islam, judendom, asatro och nyandlighet. Ytterligare en nyans av alla de livsfilosofier som finns i världen.

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 10-03-2013, 05:23
          Länk hit: #15

Medlem

Så du menar att jag kan fast jag vet om hur det funkar, ägna mig åt blodsoffer, mord och andra vidrigheter utan att bestraffas? Det är inte för mig logiskt på något vis, du säger ju själv att vi återföds med en läxa. Om jag gör medvetna val tex att mörda nån fast jag vet att jag inte borde, och jag verkligen inte behövde göra det, går jag då ostraffad? Sett ur ett kosmiskt perspektiv.

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 10-03-2013, 05:40
          Länk hit: #16

Medlem

Vad är det för läxa du pratar om? Kan inte den jämnställas med ordet "bestraffning" i den meningen att om du inte skött dig och gjort ditt bästa av situationen så blir det bakläxa?

Gåvan har alla, det är bara frågan om hur långt man kommit i sin andliga utveckling, vi är alla på olika utvecklings stadier här. Men det mesta här i livet är konstruerat så man ska se till det materiella och trycka bort den andliga biten, detta har man lyckats med väldigt bra, men folk verkar vakna mer och mer nu.

Citera
          silos
          Inlägg 10-03-2013, 09:20
          Länk hit: #17

Medlem

Tack för alla era svar!

Jag är verkligen tacksam och glad för att jag tror på Jesus Kristus!

Hemska tanken att vi inte skulle vara personer alltså även efter döden.....den dagen vi får möta Jesus!
          Och ännu hemskare om vi vandrade i den andliga sfären som "spöken"!

Tanken på att komma tillbaka till denna vår jord gång på gång och ändå inte komma ihåg vad vi i sådana fall behöver lära oss:NEJ det är INGET fö mig!!!!

Enligt bibeln så är allt detta lurendrejeri från Satan och jag tror på det som står i bibeln!

Men var och måste själv söka sanningen!

Citera
          silos
          Inlägg 10-03-2013, 09:35
          Länk hit: #18

Medlem

Nu startar jag ett nytt tråd om andliga frågor och jag tänker att det finns många av oss som är intresserade av andligheten.

Ja,visst finns det forum för sådana frågor,men det vore ju roligt att diskutera andlighet med vänner här på småprat....så tänker jag i alla fall.

Reinkarnation,
          livet efter döden,
          andevarelser,
          olika sätt att tro,
          religioner,
          orber,
          etc.........

Det finns ju hur mycket som helst att diskutera!

Citera
          silos
          Inlägg 10-03-2013, 09:37
          Länk hit: #19

Medlem

Kan vi fortsätta diskussionerna om reinkarnation och annat andligt inne på mitt nya tråd om andlighet!?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-03-2013, 09:48
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men Silos varför inte bara fortsätta i den andra tråden?

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon