Jag bor på sjunde våningen i ett åttavåningshus och har nu satt igång att odla för att plantera ut när vädret slutar tramsa runt. Jag har försöka hitta inlägg om andra balkongodlare som har balkong högt upp (det blir ju rätt blåsigt här uppe och dessutom är det söderläge så det blir rätt varmt och torrt) men har inte hittat något.
Säkert finns det odlare här på forumet som också bor högt upp som kan tipsa om bra växter och sätt att odla som passar just detta. Dessa funderingar har jag:
Jag vill sätta upp spalje på ena kortsidan, någon som har erfarenhet av detta? Tanken är att låta en klematis klättra på denna, kommer den klara av det blåsiga vädret? Borde jag fundera på att försöka vindtäcka spaljen på något sätt med tyg eller dylikt?
Jag vill gärna ha gott om mycket doftande blommor och har satt frön för luktärt, heliotrop, någon vit blomma jag ej minns vad den heter. tror ni dessa klarar höjden?
Ja, mer än så kan jag nog inte riktigt specificera ännu, men jag ska försöka lägga upp bilder här, så ni kan hjälpa med tips.
Tack på förhand!
--------------------
På jakt efter gröna fingrar med balkong söderläge, högt upp, zon 2.
|