Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Terra preta, Jordförbättring med eldningsrester?
          silas
          Inlägg 26-05-2013, 14:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

Hej!
          Jag har läst hit och dit om "terra preta" och lövkol som jordförbättring. Är det någon som har lite koll på detta?
          Tidigare i våras eldade jag upp en del gamla grenar i en gammal tunna, och fick då förstås kvar en hel del aska och en hel del kolbitar. Askan har jag strött ut i olika delar av trädgården, och nu tänkte jag att jag även skulle få nytta av kolet.
          Jag har läst att lövkol samlar upp näring för att sedan släppa ut den sakta under lång tid, och därför blir utmärkt jordförbättring. Min helt enkla tanke var då att lägga kolbitarna i en gödselhög (har en som står och väntar, nämligen) där de kunde samla näring, för att sedan förlänga gödselns verkan när jag pytsar ut det i rabatterna nästa år. Kan det vara en bra idé, eller har jag missuppfattat alltihop? Är mina kvarblivna kolbitar efter eldningen över huvud taget att räkna som "kol" eller krävs det att man gör "riktig" kol (vilket verkar betydligt krånligare...)?
          Mycket tacksam om nån vet svar, eller kan hjälpa mig att reda ut det hela! Funkar det så enkelt som jag tänker mig har jag ju en utmärkt jordförbättrare framöver ...

Citera
          Piccante
          Inlägg 26-05-2013, 14:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Kolet ska nog alltid brukas ned i jorden för att kunna ge ifrån sig näring länge. Ligger det på ytan blir det nog mer urlakning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bengalow
          Inlägg 26-05-2013, 17:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nej, det har du inte. Alla grundämnen tenderar att återgå till sin grundform. Det tar lång tid tid med nedbrytning. Kol är en äkta form, och kan inte brytas ner mer än mekaniskt. De extra tillsatser som finns i kolbitarna, som kväve m.m. kan lakas ur snabbare om du smular/krossar kolbitarna - d.v.s större angreppsyta. Askan däremot är redan sönderdelad, och gör mer nytta som gödning...Däri finns det en hel del kväve, vilket är nyttigt för växtligheten...men de behöver annan näring också...Kalium, Magnesium, Fosfor.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 27-05-2013, 08:50
          Länk hit: #4

Gäster

Utan att vara helt insatt så kan jag säga att "Terra Preta" inte är detsamma som det som blir kvar när man eldat en brasa, utan det handlar om "riktigt" kol, av den typ man får från en kålmila. Inte helt enkelt att göra själv. Här finns en bra artikel i det ämnet från fobo

Citera
          silas
          Inlägg 27-05-2013, 09:45
          Länk hit: #5

Medlem

Tack så mycket för svar! Men vad synd, jag som trodde att jag hade kommit på nåt supersmart ... Men kanske att jag ger mig på en kolmila nästa år, det kan ju vara värt ett försök i alla fall!

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 27-05-2013, 11:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Äsch!
          Häll alltsammans i en balja med vatten. Skölj ur askan, sila av kolen och blanda bara kol i jorden. Om det inte är perfekt så är det i alla fall bra. Askvattnet kan du nog späda rejält och vattna med.
          Varför man kolar "på riktigt" är för att man inte vill ha askan. den beter sig på ett helt annat sätt, pH-höjande och väldigt koncentrerad.
          Jag har faktiskt funderat på köpa en stor påse grillkol, mosa någorlunda och blanda i jorden i grönsakslandet.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          silas
          Inlägg 27-05-2013, 11:42
          Länk hit: #7

Medlem

Du tror att det är bättre än inget i alla fall? Ja, borde ju åtminstone inte kunna skada ... Har väldigt näringsfattig jord, så jag är glad för allt som hjälper!

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-05-2013, 12:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Om man har brist på näring, så får man tillföra detta. Bo Rappne (som anlägger trädgårdar i "Äntligen Hemma") var i TV i morse, och hans enda svar var "hönsgödsel"! Om man inte vill använda NPK, Blåkorn o.s.v. för att höja gränsen på näring i jorden.
          Kolbitarna tror jag påverkar jorden minimalt, men man skall ju tro på sina ideer...

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 27-05-2013, 21:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Kolen ersätter inte gödsel, men den suger åt sig och håller näringen väldigt länge.
          Man bör förresten låta kolet ligga i gödelvatten, t.ex. hönsgödsel eller guldvatten och dra åt sig. Annars suger det först åt sig från jorden, och det kan bli näringsbrist i början.
          Glömde skriva det förut.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          masa
          Inlägg 20-06-2013, 17:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

Jag tillverkar biokol sedan några år tillbaka och har goda erfarenheter av användandet.

Rådet som jag kan ge är: krossa kolet så det blir finfördelat, lägg det i en tunna och häll urin över, låt kålet bli mättat med urin och fräs eller gräv ner det där du skall odla.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 25-06-2013, 06:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Jag har också provat med goda erfarenheter. Jag samlar allt kol - från både det som eldas ute och ibland från kaminen. Sen gör jag som masa, lägger den krossade kolen i en hink och låter den bli mättad med urin eller outspätt nässelvatten. Kolen blandar jag ner i jorden - där det verkar behövas. Detta sätt ger effekt för ganska lång tid. Det fungerar med riktig grillkol från lövträ också, dock inte briketter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon