Gissningsvis är det ganska mager jord på en tomt med ängsgräs, smultron, mossig gräsmatta mm. Jag tycker du ska fortsätta att ha det så.
Mossa i gräsmattan är mjukare än klippt gräs. Jag hade inte gjort något åt det. Tänk på att om du gräver gropar och planterar i gräsmattan förstör du en del av barnens lekyta där de kan sparka boll mm.
Blåbär, liljekonvaljer och barrträd låter som sur jord. Satsa på växter som gillar detta. Du behöver inte lämna jordprov om du inte vill göra en praktträdgård. Ganska snabbt lär du dig vilka växter som trivs.
I de rabatter som finns, och om du vill skapa nya, är det bra att du grävt upp ogräs. Sen kan du fylla på med bra jord i påse och ev kogödsel i påse.
Många plantskolor rear perenner nu. Köp några sorter och prova dig fram. Du kan fylla på mer efter hand. Vissa sorter förökar sig snabbt och du kan dela. Kanske har du vänner som vill dela med sig. Satsa på sådant som inte kräver för mycket skötsel (om du inte tänkt dig att pyssla hela tiden med växterna)
Nävor finns det t ex en massa sorter av och min erfarenhet är att där hostor och dagliljor trivs passar även nävor och mycket annat förstås.
Mycket beror på hur mycket jobb du vill lägga ner, men tänk på att du ska hinna njuta och leka med barnen också

Smultronen brer nog ut sig där det är soligt, magert och inte för mycket konkurrens.
Lycka till och njut av sommaren!