Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Växttips please...
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 07-04-2004, 14:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Har ingen några trevliga förslag till mitt "förvandla slänten projekt"?

Läge: Soligt, ngt blåsigt, södersluttning
          Fara: Rådjur
          Jord: Kommer att lägga ut ca 50 cm tjock lager med ny matjord
          Täckning: Täckbark med markväv under
          Övrigt: Kommer att bygga en spalje (3x17 meter) i bakkant som jag vill låta täcka med någon blommande och snabbväxande klätterväxt.
          Önskemål: Blomning under hela säsongen och inte bara vår och höst.
          Förbud: Saker som små parvlar kan stoppa i munnen och bli sjuka av...
          När: Anläggaren kommer med sin grävare tisdag efter påsk...brått...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Susanna
          Inlägg 07-04-2004, 17:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Hej!

Jag kan inte så mycket om blommor, buskar etc utan grönsaker är min grej. Därför tänkte jag nästan direkt på smultron som en del i sluttningen. Om du har en liten parvel finns ju inget roligare på sommaren än att plocka smultron!

Snart tittar nog proffsen in och då får du säkert många bra tips!

Mvh
          Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-04-2004, 08:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hurpass höga får ev. buskar vara? Det där med blomning hela sommaren är knepigt. Blandade buskage med lite olika buskväxter kan dock göra så att det finns något att titta på under större tiden av året. Och man kan ju se till så att de buskar som har bär som ev. kan locka till förtäring är ätliga.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 08-04-2004, 08:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Aha!

Nu förstår jag - du tänker lägga markväven ÖVER matjorden. Varför då?????

Markväven "skall" ligga under den påförda jorden för att hindra gamla rötter att sticka upp. Med 50 cm matjord kan du odla vad som helst tom träd om du planterar dom som små och unga.

Din jättespalje låter härlig. Rosor, klematis och kaprifol i en enda röra! Strunta i bockharabindan, detta är ett för bra läge, den kan nog få en sämre plats nån stans. I ett blandat klängeri bör man ha klematisaar med lika klippbehov. Det är inte lätt att på våren reda ut vilka rankor som skall klippas och vilka inte.

Giftigheter och barn: Det är svårt att lära dom att inte äta det och det och det. Vi gjorde tvärt om (köpte en uppväxt trägård full med giftigheter). Man får inte äta något alls i trägården utan att fråga mamma, för var säsong utökades så de tillåtna växterna. Ge barnen mat så behöver dom inte beta i trägården ohmy.gif

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-04-2004, 08:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Louise i Göteborg @ 08-04-2004, 09:21)
          Ge barnen mat så behöver dom inte beta i trägården ohmy.gif

Korrekt! Det där med giftighet kan man strunta i.
          Det finns inga fall av allvarliga förgiftningsfall av barn i Sverige.
          Viktigare låsa in tvättmedel och medicin!
          Köp de plator och buskar ni tycker om! wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-04-2004, 23:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Trädgårdsmannen - det är svårt att ge idéer utan att veta vad du vill uppnå med slänten - insynsskydd, lekplatsområde, ätbart, estetiskt att titta på, odlarglädjeyta att jobba med, vindskydd, skugga etc. Har jag missat din info om detta i något annat inlägg?

Om slänten är en stor yta och du redan beställt jorden är det för växtligheten inte så brått med planteringen - såvida du ser till att jorden inte rinner iväg förstås.

På tal om giftighet har jag haft samma praxis som Louise och Hannele förutom med Ricin som jag av någon anledning har större respekt för än för annat. Barn får bara äta det jag lärt dem går att äta - allt annat är icke ätbart.

För en tid sedan inspekterade jag träd i en trädgård med två små barn som var i krypåldern. Familjen hade tagit ned ett stort gullregn pga dess giftighet. På marken låg alla ärtskidor + sågspån och grenar i ett stort område. Gullregnet hade sågats och styckats med motorsåg varför spånet låg i högar.

Hela gullregnet är giftigt om man äter det - även spånen. När man jobbar med torrt gullregnsvirke (ett underbart vackert träslag) måste man ha ansiktsmask.

Att ha gullregnet stående på rot med ärtskidorna på höjd över 3-åringars räckvidd berkar smartare än att ha det utspritt över en stor yta på marken.

--------------------

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-04-2004, 08:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Slänten vetter upp mot ett risigt allmänningsområde som ligger ovanför vår tomt, där står en massa gamla risiga enar och viltväxande snår. Avsikten med slänten är att dels göra ett vackert avslut av vår tomt och dels slippa se riset och snåren bakom. Så av dina olika kriterier kan man väl säga att det skall skydda mot att se det som idag syns bakom, inte insynsskydd i normal mening alltså, inget område för barn alls, ätbart inte i prioritet, estetiskt och doftande är av hög prioritet, jämn blomning från maj-sept önskvärt med blandat innehåll, då detta är ytterliggare ännu en plantering på vår stora tomt behöver den inte vara arbetskrävande mer än nödvändigt, därav vår tanke med markväv+täckbark, vindskydd/skugga behöver det inte ge.

Det gör ingenting om det egentligen bara blir markarbetet som blir klart under denna säsongen (röjning, ny jord, väv och täckbark) för själva planteringen får gärna komma i lugn tank allteftersom, MEN, vi vill vara säkra på vilket växtval vi vill anpassa jordmån och jorddjup efter...därför vill vi veta hur vi skall förbereda marken. Kanske blir det inte planterat någonting i år, men då skall det ändå vara rätt gjort tills den dagen vi väl kommer hem från plantskolan...spaljen bakom har jag börjat fundera över om jag skall grunda på armeringsjärn fästa i kraftiga markfästa trästolpar, de är starka, ser inte klumpiga ut, låg kostnad och jag tror att dom täcks relativt snabbt av exempelvis klätterhortensia, det verkar förövrigt som om fler här inne rekommenderar klätterhortensia än bokharabinda? Läget är som sagt helt i sol och det är inte helt i lä utan det kan blåsa en del uppför vår kulle. Söderläge, lä från väster/norr och öster.

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon