Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blomgrupp med ovanlig växt
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-07-2013, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Den här gruppen köpte vi till min mamma när hon fyllde år. Jag har aldrig sett nåt liknande den röd/gula växter. Liknade närmaste en julstjärna och den skulle också vara släkt med den.

Bifogad fil  010__800x600_.jpg ( 354.34k ) Antal nedladdningar: 48

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-07-2013, 19:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Det ser ut som en papegojamarant (Amaranthus Tricolor). Den är inte släkt med julstjärna, inte ens på långt håll vad jag kan se av SKUD.

Snygg grupp! smile.gif

PS Kolla upp på google, men någonstans i bakhuvudet har jag ett vagt minne av att den är ätbar. Men, det kanske bara är vissa arter i släktet. Den tillhör samma familj som t ex spenat (Fast helt klart snyggare! biggrin.gif).

Redigerat av Kryddan03: 18-07-2013, 19:11

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-07-2013, 20:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Tack Kryddan. Jag tyckte också det var en snygg grupp och kul med nåt ovanligt i.
          Det lustiga är att försäljaren sa både att det var en amarant och att den var släkt med julstjärnan blink.gif
          Den liknar en brokig julstjärna uppifrån, men det var längs stammen de små blommorna satt (såg mest ut som det växte lav längs stammen). När jag googlar på papegojamarant ser den rätt ut.

Då får jag ställa en följdfråga. Kan man ta vara på den, övervintra som fönsterväxt?

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-07-2013, 20:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Eva i Skåne @ 18-07-2013, 21:25) *
          Tack Kryddan. Jag tyckte också det var en snygg grupp och kul med nåt ovanligt i.
          Det lustiga är att försäljaren sa både att det var en amarant och att den var släkt med julstjärnan blink.gif
          Den liknar en brokig julstjärna uppifrån, men det var längs stammen de små blommorna satt (såg mest ut som det växte lav längs stammen). När jag googlar på papegojamarant ser den rätt ut.

Då får jag ställa en följdfråga. Kan man ta vara på den, övervintra som fönsterväxt?

Jag har inte odlat den själv så jag vet inte mer än det man kan googla fram, tyvärr. Den säljs i och för sig under rubriken krukväxter på Impecta, men på andra ställen räknas den som ettåring. Fast i det senare fallet verkar det som att man odlar den för att äta och inte bara för utseendet så då kanske man bara räknar med en säsong? Dessutom är det ju många växter vi odlar som ettåringar som går alldeles utmärkt att övervintra om man kan ge dem rätt förutsättningar. Testa, vet jag! Med tanke på bladfärgen antar jag att den vill ha ganska mycket ljus även under vintern, men det är bara en gissning. smile.gif

Tror kanske att även försäljaren drog till med gissning med utseendet i åtanke. Alla är ju inte lika "nördiga" och går in och lusläser SKUD. flirting.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 12:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon