Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Liten rosenträdgård?, Börja leka med tanken att samla mina rosor
          KRT
          Inlägg 30-07-2013, 12:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Börja som sagt leka med tanken på att samla rosorna (utom klättrarna) i en hörna i trädgården och skapa en rosenrabatt. Jag har just nu två enorma ruggar med någon lilja som är helt fel färg, och dessutom börjar bli alldeles för stora och de ska bort - vilket skapar ett "hål" som måste fyllas wink.gif.
          Men jag vet inte om läget/förutsättningarna är de bästa eftersom det är längs en spireahäck, som gör att området skuggas lätt från lunchtid. Solen står dock på under morgon och förmiddag. Det är väldigt vindskyddat pga häcken, och det är det området i trädgården som torkar upp sist, utan att de för den skull står vatten där. Vi har lerjord under matjorden, och Belle de Crezy ser ut att trivas där.

Vad tror ni, kan detta bli ett bra hörn för rosor?
          Bredvid står ett körsbärsträd, och jag har lekt med tanken att skapa en rabatt som inkluderar trädet, så det står i mitten. Rosor borde väl inte stjäla lika mycket vatten och näring som gräs, så det borde väl fungera?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 09-08-2013, 16:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

Hej. Intressant fråga om rosor och träd. Jag har två fruktträd ganska nära, max 2 meter ifrån mina rosor i den blivande rosträdgården. Rosorna växer bra nu första säsongen. Körsbärsträdet är ännu ganska litet, äppelträdet svagväxande men fullvuxet. Något som kanske kommer bli bekymmer - vet inte ännu - är om trädkronorna breder ut sig.

Jag ställde här en fråga om häckväxter mellan mina rosor/rostornen, men det fanns risk för att häcken tog för mkt av näringen i jorden. Så det förkastade jag.

Spireahäck tycker jag själv är ganska fult (fast din kanske är grön och frodig) och vet inte mkt om deras näringsbehov. Men om du gödslar dina rosor så håller sig kanske även häcken vacker hela säsongen.

Om du redan har en ros på platsen och den trivs borde väl själva platsen inte vara något problem. Samla rosorna på en plats gillar jag, men nu när rosorna hos mig blev lite skräpiga och överblommade har jag tänkt om lite och förstår att det måste till annan grönska också.

Har du någon bild?

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon