Det jäkligaste är, att föräldrarna vet om vad som försiggår, men håller klaffen, och är stolta över den "uppfostran" som ges. Det ger mig tillbakablickar på "Oliver Twist" och Fagin. Barnen får lida, för visst är det väl barn, inte bara skitungar? Och sådana skall leda Sverige i framtiden...dom hade gjort sig bra i Hitler-jugend!
Typen av skola är hämtad från England, och 17-1800-talet, där aristokratin sände bort sina barn till internatskolor redan vid 5-årsåldern. Det finns en bra bok, och kanske även film, som heter "Tom Browns skolliv", där det beskrivs på ett mycket bra sätt, vad som föregår. Vi har ju också en bra svensk film om eländet - "Hets", även om det i tilfället handlar om en lärares maktutövning.
Att man i Sverige, som betraktas som upplyst, har sådana antika inrättningar är väl bara för att högreståndsbarn skall slippa blanda sig med dräggen. Hur hade Carl Gustaf eller Carl Philip klarat sig i en normal skola? Kungen fick ju sin studentmössa trots ett C i matematik. Ingen annan kunde få det...
Lägg ner dessa skolor, eller slopa åtminstone de saftiga bidrag dom får, för att låta barnen gå där. Dom borde betraktas som vanliga friskolor - som JB-skolan t.ex.
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:28)

Hur är studieresultaten på Lundsberg jämfört med vanliga kommunala skolor då?
Tror du att det är jämförbart med vanliga skolor? Jag inbillar mig, att man bara behöver visa ett betyg från Lundsberg, så har man en given plats i arbetslivet efter skolan. Jag tror att det ligger skyhögt över medelvärdet, men kan man mer än elever från Katrineholm eller Köping för det? Jo, brännmärka folk...en specialitet på Riksinternat.