Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kan man "dela med sig" av doft schersmin och syren
          mawa
          Inlägg 09-04-2004, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 3 203

Hur kan jag dela med mig av schersmin och syren? Jag har stora gamla buskar av båda sorter och tänkte att de kan få pryda även andra trädgårdar? Har dock ingen aning hur jag ska gå tillväga eller när det är rätt tidpunkt att dela buskar. Väntar tacksamt på hjälp.

Citera
          Copycat
          Inlägg 09-04-2004, 17:50
          Länk hit: #2

Gäster

Hejsan Mawa ! Ja, självklart kan du dela med dig. I alla fall av Syrenen. Det kommer upp små "bebisar" bredvid den stora och då gräver du upp dessa, ta med en ordentlig jordklump och vattna MYCKET. Lycka till och välkommen hit! smile.gif

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 10-04-2004, 08:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Och visst går det att dela doftschersmin. Jag vet inte om det är "rätt" sätt och rätt tid men det har fungerat för mig vid flera tillfällen så det verkar duga! tongue.gif

Min mamma hade en ganska stor buske. Vi grävde upp den på höstkanten och skiljde av en bit med en grep. Det är ofrånkomligt att skada lite av rötterna men det brukar inte ge några större problem. På vårkanten klippte jag bort de grenar som skadats eller inte överlevt vid flytten.

När mamma gick bort flyttade jag hem hela busken till mig, och delade den samtidigt i tre. Det har fungerat jättebra. Jag har bara grävt en grop, stoppat ner busken och fyllt igen med samma jord. Och så har jag sett till att busken har fått ordentligt med vatten ett tag.

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera
          gmasterb
          Inlägg 10-04-2004, 20:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 450

Det går även att ta sticklingar. Har hört att det inte ska vara det lättaste men 90% av dem jag tog har det kommit gröna och fina skott på nu.
          //Stefan

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-04-2004, 08:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Kan du inte berätta hur du tar sticklingar och går tillväga? Är det toppsticklingar som du bara sätter i sandblandad jord, eller?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Eva Ahlin
          Inlägg 13-04-2004, 09:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 3 183

Min farfar tar sticklingar av allt möjligt och omöjligt. Han kör med jordblandad sand och sätter en avsågad PET-flaska över krukan, med korken kvar tills det har börjat växa. Det ska gärna ha undervärme också, men det har inte han. Han provar allt han kommer över, rosor, shersminer, björkar... Det mesta fungerar. Toppsticklingar på våren. Jag ska prova i år med min shersmin och forsythia, kanske även prakttryn... tongue.gif

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-04-2004, 10:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej Eva,

Kul, så han klipper bara av sticklingen rakt av och sätter ner i sand/jorden? Man kan väl få undervärme genom att sätta krukan inomhus ovanför elementet, eller låter han dem stå utomhus hela tiden? Vet du hur långt dom hinner under en säsong om man gör det nu direkt i april?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon