|
|
  |
Vilken ympningshelg!, Har du också ympat? |
|
|
|
13-04-2004, 00:09
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
De dagar under helgen då jag inte beskar äpple och päron satte jag in mängder av ympar i äppel- och päronträden. Vilket ljuvligt väder för detta!
Det blev mestadels klyvymp, det är den jag lyckas bäst med om ympen och modergrenen är ungefär i samma storlek. I år körde jag med bredbandiga gummiband - en lyx som jag fick av en odlare. Annars har det varit mycket bast och smalbandiga Konsum-gummiband som inte alls är lika bra.
Tog också bort ett antal rotskott från rönn som jag ympat äpple på förut. Skar itu ymparna för att se hur de växt samman och var veden missfärgats med olika typer av ympar. Man lär sig en hel del av det!
En annan märklig erfarenhet är att mina ympar från förra året som jag tätade med lim som man använder mot frostfjäril hade läkt samman osedvanligt väl. Om det inte vore så kladdigt att jobba med skulle jag nog fortsätta att använda detta.
Nytt för mig i år är att jag helt skippade ympkniven - jag använde endast tapetkniv. den är visserligen dubbelslipad, men är smal och lätt att hålla helt vass. Kul att en billig grej kom att bli den jag tycker är bäst!
Förr om åren märkte jag alltid vilka sorter jag satte in, men de flesta märkningar jag haft i träden har bleknat bort. I år tillät jag mig att bara ympa hej vilt med en massa ris som jag inte minns sorterna på. (Så gör jag naturlitgvis inte när jag ympar för andra, det här var mina egna träd.)
Har andra här också ympat? Kommer ni att göra barkympar när saven stiger? Vilka ympsätt tycker ni är lättast?
--------------------
|
|
|
|
|
13-04-2004, 06:06
|

Medlem
Antal inlägg: 247
Medlem nr: 2 406

|
SKa beställa ympris nu och se om de kunskaper min farfar en gång försökte överföra sitter kvar.
Calle på Ön där solen nu smäler morgonens frost
|
|
|
|
|
13-04-2004, 06:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Cilla !! HUR vet man att det är dags!!!! hur lång tid har man på sig ? (jag menar från det man KAN till dess ymp-perioden är över... inte hur många minuter jag har på mig vid varje ympgren...  har införskaffat både ympvax och bast.... bor i zon3 (tror jag???)
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
13-04-2004, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 35
Medlem nr: 556

|
Jag har också ägnat några timmar åt ympning i helgen - har satt in ett 20-tal ympar av plommon och körsbär i mina "vildträd", kanske blir det lite äppelympning senare men väntar nog några veckor med det.
Använder mig av eltejp (av bra kvalitet) och en mattkniv med utbytbara blad - tycker det fungerar bra men det finns säkert många andra användbara metoder. En fördel är att man slipper ympvaxet, en nackdel är att man måste linda bort eller skära jack i tejpen för att undvika att den senare stryper ympen.
Ympmetoden som jag (nästan uteslutande) kör med är former av skarvymp, enklast är om gren och ympkvist har samma diameter, då bara snedskär man dem ca 4-5 cm och tejpar ihop.
--------------------
Göran, zon 4
|
|
|
|
|
13-04-2004, 16:17
|

Medlem

|
Kul att höra Göran och lycka till CallEva!
Gammelnalle - Man kan ympa en lång period på året. Vissa ympmetoder kräver att barken lossnar lätt (barkymp t ex) och dessa gör man när saven stigit. Det känner man om man gör ett snitt och försöker pilla i kanten av barken. Sitter den fast är det för tidigt för barkymp. När träden börjar fokusera på frukten och när grenarna slutar växa brukar de inte ha så mycket energi över för ympar, och då är ympsäsongen slut.
Andra ympar som lägg-, skarv- och klyvymp kan man göra utan att pilla loss barken, och dessa kan man starta med innan saven stiger. Jag har ympat äpple i början av mars till blomning med olika slags ympar och det har fungerat lika bra (och dåligt)...
Viktigast är att ympen sover mer än underlaget (det man sätter ympen på). Annars kräver ympen mer än trädet kan ge. Ympen man sätter på kan ha helt vilande, osvällda knoppar medan moderträdet har börjat med knoppsprickning.
Körsbär och plommon brukar man ympa tidigare än äpple och päron, och normalt är deras säsong för att vilja läka samman ympar kortare också. Mitten av mars har jag för mig att expertisen brukar säga, men det går säkert bra en månad framåt från det också.
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2004, 07:05
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
På de träd som man köper har de nästan alltid ympat genom ockulering, är det bara för att det går åt mindre med material? Kan man fästa nya toppskott på grundstammar med lägg-, skarv- och klyvympar istället för att ockulera?
|
|
|
|
|
15-04-2004, 13:05
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 15-04-2004, 08:05) På de träd som man köper har de nästan alltid ympat genom ockulering, är det bara för att det går åt mindre med material? Kan man fästa nya toppskott på grundstammar med lägg-, skarv- och klyvympar istället för att ockulera? Vet inte riktigt varför men slutresultatet blir i alla fall detsamma, de grundstammar jag har dragit upp från kärna brukar jag skarvympa. Jag har inte provat okulering men tycker nog att det verkar lite "pilligare" att hålla på med och borde ta längre tid men det kanske beror på hur van man är. Kan det ha något med att de görs olika tid på säsongen, okulering görs väl på sensommar/höst och ympning på våren, okuleringsknopparna tas direkt och kanske finns det mer tid över än nu på våren. Eller så kan det helt enkelt vara en säkrare metod som ger snabbare resultat. Materialåtgången kan bli densamma om man ympar med en knopp även om man för säkerhets skull brukar ta två eller tre.
--------------------
Göran, zon 4
|
|
|
|
|
15-04-2004, 13:40
|

Medlem

|
Odlare som jag känner använder både ympning och okulering när de gör fruktträd, just för att kunna tillverka träd under hela växtsäsongen som Göran skriver.
Okulering ger snabbare sammanväxning och mindre öppna ytor på grundstammen. Snyggare tycker jag, och mindre risk för intrång av svampsporer mm. Men ympning fungerar också mycket bra. Visst kan du ympa grundstammar, Kurt, med alla sätten du nämner. Läggymp tar lite längre tid att övervalla, så just den brukar jag undvika på grundstam - men den går den med.
Jag ska okulera senare i sommar och har tränat att ta bort knopp på pil och rönn. Det verkar inte alls omöjligt att lyckas med!
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2004, 13:47
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Vad är svårast med ockulering? Är det att få loss en knopp med "lagom" mycket kambrimved med? Det verkar ju mycket enkelt att göra ett T-snitt i barken, men det måste ju också gå "lagom" långt in så att kambriumdelarna verkligen kommer i kontakt med varandra?
|
|
|
|
|
15-04-2004, 13:53
|

Medlem

|
Utan att ha okulerat särskilt mycket, mest testokulerat: Det svåraste tyckte jag var just att få bort tillräckligt mycket och inte för mycket knopp. En annan svårighet var att inte tappa knoppen eller råka ta på dess baksida innan man pillade in den. Att göra iordning T-snittet först blev ett måste, och att sedan inte känna sig alltför stresad när knoppen skulle av.
Att få T-snittet rätt är hyfsat lätt när barken är våt, och det verkar som att trädet är snällt och kan reparera lite skadat kambium liksom att ta emot en knopp som ligger lite fel från början.
Lyckas man väl kan ett ympris ge en hel del nya träd - fler än om man ympar (då man ofta låter flera knoppar sitta på ympen). ATt kunna okulera är bra om man bara har en ympkvist på en sort man tycker är värdefull.
--------------------
|
|
|
|
|
18-04-2004, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 2 337

|
Hej,
Jag är nyfiken på ympning, men vet inte riktigt hur man gör. Har läst på ett ställe att ympningsmedlet ska strykas på ympytan och på ett annat att det ska man absolut inte göra - Vad är rätt?
Vad är bäst att använda som "rot" förutom ett annat likadant fruktträd?
Jag skulle vilja ympa ett päronträd, ett äppelträd och ett körsbärsträd.
Alla tips mottages tacksamt.
Mvh. Mell
--------------------
Favoriter: Änglatrumpet & Clematis
|
|
|
|
|
19-04-2004, 07:44
|
Medlem

|
Ympningsmedlet smetar man på efter det man har fäst fast ympen i trädet för att få en lufttät skarv alltså INTE på ympytan. På Pomologiska sällskapets hemsida finns beskrivning eller läs artikel här på odla.nu hur man gör när man ympar. Anton Nilssons bok "Ympning av fruktträd" är också bra och finns att låna på många bibliotek. Det går att ympa på närbesläktade arter t.ex. kan man ympa äpple och päron på både rönn och oxel men snittytorna brukar inte läka samman speciellt bra. Men även om det inte ger ett varaktigt resultat är det ett bra sätt att öva sig på innan man ger sig på sina riktiga träd.
--------------------
Göran, zon 4
|
|
|
|
|
19-04-2004, 11:50
|

Medlem

|
Hej Mell! Vill bara lägga till några rader efter Görans utmärkta råd:
Vill du göra äppelträd från start - så kärnor och ympa på de skott som kommer upp när de är tillräckligt grova. Äpple går utmärkt att föröka på detta sätt. Men päron brukar man använda en annan rot (kvitten eller ännu vanligare pyrus communis) och ofta kan man hitta rotskott från dessa i trädens närhet. Bara att gräva upp, flytta till soligt ställe och ympa. Men även kärnsådder från päron brukar utveckla starka rotsystem. Körsbär går också att föröka genom kärnsådd eller genom att flytta rotskott.
En annan variant är att köpa grundstammar av de fruktträd du vill ympa.
När man tränar ympning brukar man träna upp handlaget med kniven genom att skära i rönn, pil eller annat färskt ris man har till hands. Sedan kan man fästa äppel-ympar i fjolårsveden i ett vuxet äppelträd och se hur de utvecklar sig.
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2004, 14:52
|

Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 2 337

|
Hejsan,
Tack för svaren och tipsen Göran och Cilla :-) Jag tyckte att det lätt konstigt att kleta ut ympningsmedlet på snittytan.
Nu ska jag ut och leta skott, men något tveksam om jag hittar några. Träden är gamla och jag har inte sett några tidigare.
En liten grej till... Det där med kärnor misslyckas jag vanligtvis med. Hur får jag dem att gro på bästa sätt.
Mina brukar dö *skratt*.
Mvh. Mell
--------------------
Favoriter: Änglatrumpet & Clematis
|
|
|
|
|
19-04-2004, 17:09
|

Medlem

|
Jag skulle tro att bästa sättet, om man kan passa sådderna lite grand, är att så dem i sandlandad jord (eller såjord som man köper) i krukor som man gräver ned i marken på ett ställe med halvskugga. Att man gräver ned dem är för att de inte ska torka.
Själv samlar jag massor av kärnor och kör med "mängder ger åtminstopne några-varianten". Stoppar ned på olika ställen på tomten från augusti när de första svenska äpplena mognar till sent på hösten. Ibland tar sig många, ibland några få och sällsynta år ingen alls.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|