Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Grästorv i komposten?
          strandskatan
          Inlägg 07-03-2014, 13:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Hur långt ner i komposten måste uppgrävda grästuvor läggas för att förmultna och inte växa igenom? Jag har både nyuppgrävda grästuvor och några svarta sopsäckar med grästorvor från förra året - det verkar inte ha hänt mycket i säckarna, kanske har det varit för torrt. Men nu måste jag bli av med allt uppgrävt gräs, snart är hela trädgården full av säckar med grästorv. Och visst ska det borde väl bli bra kompostjord av den?

Citera
          rikke
          Inlägg 07-03-2014, 16:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 52 800

Det blir utmärkt jord av torven har jag hört. Om du täcker komposten med något som släpper igenom vatten men inte ljus så kan du blanda hur du vill. Det var ett misstag jag gjorde med min kompost, det växte bara vidare. Men sedan lade jag på en stor pressening som jag tar av emellanåt när det regnar och då började det gå åt rätt håll.

Citera
          strandskatan
          Inlägg 07-03-2014, 18:02
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svar Rikke! Jag har just tömt och sållat en kompost på en kubikmeter, tog mig fem timmar och jag har ont överallt, tror tippen tar 100 kronor för motsvarade om man köper kompostenfärdig där, nåja, 20 kronor skattefritt i timmen är inte att förakta! Har så mycket som ska komposteras i säckar så den kommer att bli full meddetsamma, fattar inte var andra får plats med sitt kompostmaterial, jag har fem komposter till min 1000 kvm tomt, minus hus, friggebod och terrass, och de räcker aldrig till!

Citera
          Lasse Trädgårdsn...
          Inlägg 07-03-2014, 19:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 79 163

Varför sållade du komposten? Skall du använda den till små krukväxter?

Jag sållade en gång i tidernas begynnelse men nu sållar jag aldrig kompost jag skall använda till rabatter eller stora tunnor för att få en luftigare jord, spara tid och slippa träningsvärk.

Redigerat av Lasse Trädgårdsnörd: 07-03-2014, 19:01

Citera
          strandskatan
          Inlägg 07-03-2014, 21:43
          Länk hit: #5

Medlem

Lasse, jag sållade bara genom ett kycklingnät, det är fortfarande mycket pinnar, bitar av perennstjälkar och liknande kvar. Jag har använt kompostjorden till att fylla en större odlingslåda, egengjord pallkragsliknande sak. Förra året gjorde jag något liknande, fast utan att sålla alls, bädden blev då så porös att allt vatten bara rann rakt igenom, därför gjorde jag den en grovsållning den här gången.

Citera
          Lasse Trädgårdsn...
          Inlägg 07-03-2014, 22:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 79 163

Då förstår jag.

Får väl erkänna att jag alltid blandar kompostjorden med hästgödsel med mycket torv för att få den fuktighetshållande. Roligare än att sålla tycker jag, åsså kommer det ju lite näring med från hästarna.

Eftersom jag gärna har "både hängslen och livrem" när jag blandar jord i cementblandaren tillsätter jag dessutom halkstopp (stenkross 2-6 mm).

Citera
          strandskatan
          Inlägg 07-03-2014, 22:38
          Länk hit: #7

Medlem

Låter proffsigt, Lasse, fast jag har varken häst eller cementblandare... smile.gif Har mer och mer börjat inse jordens betydelse, och förstått att egentligen ska ingenting forslas bort från trädgården, allt ska malas och komposteras, fast jag får erkänna att jag även har en kommunal komposttunna som hur det nu går till är full var fjortonde dag, för tillfället med nerklippt kaprifol, i väntan på årets första tömning nästa vecka - och jag har kaprifolklipp ligger till minst en tunna till...

Citera
          rikke
          Inlägg 08-03-2014, 03:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 52 800

Hejsan igen!
          Hur man får plats. Jag har min "kompost" i en stor hög på marken. Har för mycket för att det ska vara lönt att bygga en kompostbehållare iallafall än så länge. Plus att jag börjat direktkompostera. Dvs allt som inte sprider sig delas i mindre bitar och används till att bygga upp rabatter. Hur fint jag delar beror på vad jag känner för. Alltifrån att köra det i kompostkvarnen till att klippa i 5-10 cm bitar. Kvickrot, nässlor och annat ogräs lägger jag på en kompost hög som täckts med presening.

Det där med betongblandaren var ju ett riktigt bra tips. 000.gif Har funderat på att skaffa en men undrat vad man använder den till när gjutningen är slut.

Citera
          Bassam
          Inlägg 09-03-2014, 01:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker inte lägga Kvickrot, nässlor i kompost, för att ge inte dem chansen att sprida sig på nya växter.
          H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon