CITAT (*Stintan* @ 28-05-2014, 13:54)

Vadå upphandlare och lokalpolitiker? Ännu har jag inte hamnat på hemmet. Du snackar om skolor och servicehus...det är väl inte dom vi snackar om.
Det är grossister, butiker m.fl. mellanhänder som tar för stor del av bondens kaka. Varför ska den som gör det mesta jobbet ha den minsta biten? Det beror inte på bönderna att priserna ser ut som dom gör i butiken.
(Detsamma gäller för övrigt även trädgårdsnäringen men det är en parentes)
Så har det alltid varit frånsett för de som kunde stå på torget och sälja sina produkter.
Och du har helt rätt,det är oftast många mellanled innan det ligger i butiken.
Ett sätt att bryta detta är som många gör startar gårdsbutiker och butiker i större städer,jag har i år t.o.m sett en bondebutik i ett litet samhälle men relativt nära Växjö så kunderna hittar dit.
men vill du komma in i någon kedja handlar det oftast om att komma in hos en grossist,det finns inte många av dem heller kvar då konkurrensen i livsmedelssektorn är liten. Det är ICA som dominerar helt och det är inte helt lätt att komma in där.Netto och Lidl har sitt,Bergendahlgruppen sitt.
Givetvis går det att sälja till en ICA butik direkt från bonden men tvivlar på att det blir så stora volymer att det är lönsamt,transporter och tid kostar.
Jag tror mer på konceptet bondebutik där ett antal bönder levererar varor . Sådana butiker fanns förr men försvann när kedjorna började dominera. Ulf