|
|
  |
Hur komposterar ni? |
|
|
|
30-05-2014, 07:46
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 18 814

|
Som ganska nybliven husägaren med en stor gammal trädgård så började jag med att snabbt bygga två stora kompostlådor att kompostera trädgårdsavfall i. Jag har jobbat ganska hårt med mina komposter,kör allt grovt avfall genom kvarn, vänder de ofta försöker hålla en bra balans mellan kol och kväve, kollar tempen osv. När man väl börjar läsa om kompostering så finns det många sätt att göra det på. Hur gör ni? En,två eller trebingesystem? Grovkompost? finkompost? Hur fort blir det jord? Som sagt det finns ju hundra sätt att göra det på med resultat är detsamma i slutändan. Dela med er av era bästa erfarenheter
|
|
|
|
|
30-05-2014, 10:56
|
Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 28 769

|
Hej där! Jag använder mig av ett komposteringssystem som är enkelt, miljövänligt och ger fantastisk jord på bara några veckor. Det kallas för Bokashi, och den aktiva ingrediensen är en samling av mikroorganismer som hjälper dig att göra jord av ditt matavfall på tre veckor. Man tar helt enkelt sitt matavfall som blir i köket, lägger i en hink som har ett lock och varvar med Bokashi-kli. När hinken är full, får den stå med lock i tre veckor, sedan är det bara att gräva ner i jorden där man vill att växterna ska få supernäring. Om man kikar i jorden efter några veckor, är den full av tjocka maskar som jobbar för fullt. Du kommer att märka själv hur mycket det växer. Den här sidan har all information man behöver om Effektiva Mikroorganismer: http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551Lycka till!
|
|
|
|
|
30-05-2014, 11:53
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag har lite olika kompostsystem. Hushållsavfall har jag i vad jag kallar en varmkompost. Den luftar jag med grep ibland och fyller på torv, löv och andra torra produkter vid behov. Ibland får jag fukta med vatten. Årligen tömmer jag hela varmkomposten, använder färdig jord till jordförbättring och sådant som inte är klart åker tillbaka i varmkomposten.
Grovt trädgårdsavfall lägger jag just nu i en grop som jag vill fylla för att så småningom göra en parkeringsplats på. Det tar säkert några år. När den är klar har jag funderingar på att skapa en "staketkompost" längs tomtgränsen mot skogen. Någon slags långsmal lösning, hyfsat vacker att se på och med möjlighet att kompostera i. Det återstår hur det ska gå till. Finns det någon idé?
Jag har även en latrinkompost, som sköts efter konstens alla regler. Används som gödsel i rabatterna. Men vi är för litet hushåll för att skapa tillräckligt för trädgården, så det blir ändå nödvändigt att köpa kogödsel ibland.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
30-05-2014, 12:01
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Har en maskkompost där jag lägger precis allt. Hushållskompost, trädgårdskompost, de lämningar som husdjuren släpper ifrån sig.
|
|
|
|
|
30-05-2014, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Jag har en vanlig varmkompost där jag lägger avfall från trädgården blandat med hushållsavfall. Dessutom har jag en kompostgrop som jag upptäckte när jag flyttade in mitt hus för många år sedan när jag krattade. När jag står på botten av den syns bara min överkropp jag är 1,60 lång, Jag har mycket nytta av den det går i hur mycket som helst allt klipp från trädgården och rabattrens (med viss urskiljning) gräsklipp mmmmmm åker i. Den är murad av stora granitblock med botten i och det blir aldrig frost i den. Jag tömmer den vartannat år och då har jag fin jord. Tänkte att ngn kanske ville veta det är ju enkelt att mura en sådan eftersom den har bara fördelar óch den är underhållsfri.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
31-05-2014, 18:51
|
Medlem

|
Roligt att se att det finns så många olika metoder! När vi valde att skaffa varmkompost så kollade jag på både komposter och olika metoder. Läste lite om bokashi då, men jag tyckte det verkade önödigt krångligt. Varför tillsätta mikroorganismer när de redan finns där, och kan ge samma resultat i en bra varmkompost, fast med mindre jobb än med bokashi? Men det kanske finns andra fördelar? Är iallafall grymt nöjd med min roterbara Jora kompost, fyller man upp den så blir det färdig kompost på ca 4 veckor. Jubbe063: Lägger du alla typer av matrester i din maskkompost? Även kött och andra animaliska produkter? Har precis startat upp en maskkompost som jag hade tänkt att ha för att sköta hushållskomposteringen över vintern då varmkomposten funkar dålig. Men jag är lite osäker på vad jag kan lägga i den. Naturliv: Du skulle kunna göra en genom att fläta grenar, typ såhär: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q...IwWf4uBpLz6tm6QMycket jobb men det skulle bli riktigt snyggt!  Någon som har lyckats kompostera grenar och flis effektivt så det snabbt blir jord av det? Håller på att exprimentera med att kompostera bark som blivit över efter vi har fått hem ved. FVD: Häftig lösning  Brukar du kolla om den håller sig aktivt på vinterna? Blir ju väldigt effektivt om om nedbrytningen inte stannar upp vintertid!
|
|
|
|
|
31-05-2014, 20:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (_Alex @ 31-05-2014, 19:51)  Naturliv: Du skulle kunna göra en genom att fläta grenar, typ såhär: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q...IwWf4uBpLz6tm6QMycket jobb men det skulle bli riktigt snyggt!  Vilken snygg lösning! En sådan inramning har jag velat ha runt odlingar, men det skulle helt klart passa runt en trädgårdskompost längs tomtgränsen. Det ska jag absolut fundera vidare på. Tackar för tipset!
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
31-05-2014, 20:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (_Alex @ 31-05-2014, 19:51)  . Jubbe063: Lägger du alla typer av matrester i din maskkompost? Även kött och andra animaliska produkter? Har precis startat upp en maskkompost som jag hade tänkt att ha för att sköta hushållskomposteringen över vintern då varmkomposten funkar dålig. Men jag är lite osäker på vad jag kan lägga i den. Det fungerar att lägga i mejeriprodukter och animaliska rester förutsatt att man inte lägger i för mycket åt gången och inte för feta saker eftersom fett kan kväva maskarna genom att lägga sig över dera känsliga skinn. Men är du nybörjare rekomenderar jag att bara lägga i vegitabiliska saker. För har man inte bra balans på bakterier, svampar, fukt, ph och syretillförel är risken stor att det börjar ruttna och stinka värre än man kan föreställa sig.
|
|
|
|
|
31-05-2014, 21:11
|
Medlem

|
Nej jag låter mina komposter ta sin tid har inte tid att röra om och greja, tycker att det är för tungt för en tjej fyllda 67 att lyfta också. Det är så bråttom nuförtiden jag har aldrig förstått vitsen med det. Jag tänker däremot bygga en till kompost av lecablock med två kamrar har hittat en beskrivning på nätet. Kul att du startade tråden det finns nog många fiffiga lösningar. Jag vill gärna behålla mitt avfall inom trädgården och få till ett naturligt kretslopp inbillar mig att det skapar harmoni. Jag tror att man undviker mycket trubbel också med sjukdomar och djur som inte platsar och ställer till oreda. När jag planterar eller sår något nytt är jag petig med att det är friskt. Jag vill ha kvar djuren som var här före mig och funderar bl a på att bygga bostad åt igelkottarna m fl.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
31-05-2014, 21:23
|
Medlem

|
Jag har en kompostkvarn också men har inte haft tid att använda den ännu men det är jättesmart man slipper hyra släp och trädgården får tillbaks sitt eget material. Ja komposterar på plats också på hösten när jag klipper ner växter och slänger ut fröer och frökapslar där jag står. Det sparar tid jag slipper förkultivera och passa sticklingar om plantorna skulle hamna fel är det bara att flytta dem. Jag får många tomatplantor på det sättet också och de brukar bli de frodigaste och ger bättre avkastning. Jag har nästan aldrig problem med skadedjur på mina växter som jag måste åtgärda och jag tror att det beror på att jag är försiktig när jag lägger till något.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
02-06-2014, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 143
Medlem nr: 5 768

|
Så här komposterar jag! Är mycket nöjd med den lösningen, på ett år av fyllning + knappt ett års vila har jag fenomenal egentillverkad kompostjord att odla i! Grönsakerna älskar det!
--------------------
|
|
|
|
|
02-06-2014, 14:22
|
Medlem

|
http://www.holon.se/garden/howto/compile_sv.shtml Adressen ovan är till sidan jag nämnde med byggbeskrivning till kompostbehållare av lecablock. Fin blogg du har cinapuff.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
02-06-2014, 18:04
|
Medlem

|
Ja egentligen varför ska man hålla på skynda, det tar den tid det tar  Jag lär väl också tröttna tillslut på att hålla på vända och böka och då får det bara vara. Jag har exakt samma filosofi! När vi flyttade in så var mitt mål med trädgården att skapa ett kretslopp där allt kan "återanvändas" Är det för stort för att malas ner i kompostkvarnen så försöker jag använda det till nått annat i trädgården eller så slänger jag det i pannan så det ger värme åt huset  Får jag bara till barkkomposten så är cirkeln sluten. Kanske gör en behållare av lecablock jag med, den verkar praktiskt och så blir det lite extra isolering för att blocken är lite tjockare. Ja det var en fin blogg du har Cina!
|
|
|
|
|
04-06-2014, 10:39
|
Medlem
Antal inlägg: 224
Medlem nr: 76 562

|
Hej Jag har nyligen skaffat en varmkompost http://www.miljoval.nu/kompostbutiken-jora...hushallsavfall/Känns jättebra. Har nu varannan vecka-hämtning av hushållssopor. Dotterns marsvins kutterspån fungerar bra som strömaterial. Ogräsrens läggs i svart sopsäck och töms efter ett tag. Har haft kallkompost men invasion av sniglar gör att jag vägrar det igen. Zero Waste är ett intressant koncept och jag försöker anamma det i trädgården.
--------------------
Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
|
|
|
|
|
04-06-2014, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Alex, det finns inget sätt att snabbt få jord av grenar, men det du tuggar till flis blir jord lika snabbt som köksrester. Är inte alla bitar helt borta så gör ju inte det något. Den grova konsistensen luckrar jättebra.
Om du kör barkrester i flistuggen får du jättesnygg täckbark. Jag har fått en säck hackad bark av min syster, och det blir riktigt vackert som täckmaterial.
Annars kan du ju täckodla, dvs låta naturen sköta komposteringen. Finns massor av info på webben.
Jag gör lite av allt vid stugan.
En lite avsides stor hög med rens och uppsamlat gräs, och flis, när det blir för mycket för att använda som täckmaterial. Gräshögen kan bli lite kompakt, och då luktar det illa. Så jag försöker blanda upp med lite av varje.
Varmkompost, framför allt för köksavfall och flerårigt ogräs. 2 st biokub isolerade, som har fungerat bra nu i 2 år. En att fylla på och en vilande. När vi inte varit så mycket i stugan matar jag den lite extra ur "kallkomposten". Det blir jättefin jord.
Flis från kompostkvarnen mellan grönsakssängarna. Det som är för grovt att tugga kör vi iväg till kommunens återbruk. Man kan ju alternativt bränna det.
Gräs och växtrester som täcke mellan raderna i sängarna. Tunt, <5cm, om det är bara gräs, annars bränner det och blir en illaluktande kaka. Tjockt, 15-20cm, om det är blandat. Men det ska ligga OVANPÅ! annars drar det för mycket kväve ur jorden när det börjar förmultningen.
Dessutom plan på täckodling även i (de sorgligt försummade) rabatterna.
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
04-06-2014, 14:22
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 80 182

|
CITAT (dregegni @ 30-05-2014, 10:56)  Hej där! Jag använder mig av ett komposteringssystem som är enkelt, miljövänligt och ger fantastisk jord på bara några veckor. Det kallas för Bokashi, och den aktiva ingrediensen är en samling av mikroorganismer som hjälper dig att göra jord av ditt matavfall på tre veckor. Man tar helt enkelt sitt matavfall som blir i köket, lägger i en hink som har ett lock och varvar med Bokashi-kli. När hinken är full, får den stå med lock i tre veckor, sedan är det bara att gräva ner i jorden där man vill att växterna ska få supernäring. Om man kikar i jorden efter några veckor, är den full av tjocka maskar som jobbar för fullt. Du kommer att märka själv hur mycket det växer. Den här sidan har all information man behöver om Effektiva Mikroorganismer: http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551Lycka till! Hej! Jag gör likadant. Har hållit på med det i 10 år ungefär. Första hinken köpte jag i Tyskland. Det fanns ingen EM i Sverige då. Jättebra är ju även, att vätskan som kommer ur kranen är den mest fantastiska flytande gödning som man kan tänker sig. Den späds ca. 1:50 före vattningen. OCH viktigt för mig: ALLT organisk går tillbaka till jorden och blir till jord, ingenting ånga av, inget kol försvinner! Matjord håller på att blir en begränsat resurs på denna planet!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|