Medlem
Antal inlägg: 1 302
Medlem nr: 12 804
Hej !
Den första är en korsning med moderplanta Alpina pollenplanta Sibirica Riga. Avsiktlig korsning. Dom tre andra moderplanta. Etoile de Malicorne fader okänd.
Medlem
Hej!
Du kan korsa alla Clematis. Men det är inte alla som gror lika lätt som Vitalba. Frön från hybrider kan ligga i jorden 4 år innan dom gror. Sedan måste fröna vara fullmogna innan dom sås. Frön från klippgrupp 3 hinner sällan att mogna i vårt klimat. Obs. En del hybrider är sterila.
Medlem
Hej!
Jag försöker vara så nära naturlig förökning som möjligt. Det som avviker är att jag blandar till en egen jordbland- ning. En del planteringsjord, en del sand och en del torv. Mager jord tvingar fram större rötter. Jag sparar några av dom första fröställningarna på dom klematis som jag vill föröka. Detta för att få mogna frön. Dom klematis som släpper sina frön på hösten sår jag på hösten. Dom klematis som håller kvar sina frön över vintern sår jag på våren. Jag sår i noga uppmärkta krukor. Krukorna gräver jag ner i jorden. Sedan är bara att vänta på resultatet. Obs. Jag sår grunt. Finn