Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Glanskörsbär, Hur skall jag göra ???
          Exotic
          Inlägg 15-04-2004, 14:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Hej,
          Undrar lite hur jag skall göra med mitt Glanskörsbärs träd.
          det är 1 gren som lixsom växer rätt in i mitten , kan jag bara såga av den ?
          Lagt bilder i mitt album under frågor?Träd
          Det är just vid den vita lappen som man kan se 1 gren sticka in, tar jag då bort den helt in mot stammen ??? blink.gif smile.gif rolleyes.gif
          Hoppas att jag förklarade OK *Ler Stort*
          MVH

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-04-2004, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Visst är det kul med glanskörsbär - grattis till ditt träd som ser helfint ut! (jag berikades också emd ett sådant i år.)

Jag skulle inte tagit bort den (all beskärning av körsbär sker på sensommaren + beskärning inte bör göras på nyetablerade träd, de behöver grenar och blad för att utveckla rötter). Vitsen med glanskörsbär är att den är flerstammig för att manska kunna njuta av barken sedan.

Däremot skulle jag ha spänt ut den något så att den inte skaver mot de andra. Använd brett band (minst 5 cm brett) i loop över grenen och fäst i marken med pinne, eller sätt en påle invid och fäst snöret i det. Spänn inte ned den, men ut den. I höst kan du ta bort det, då borde grenen ha stannat i ett mer utspänt läge.

--------------------

Citera
          Exotic
          Inlägg 15-04-2004, 15:56
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Cilla @ 15-04-2004, 15:56)
          Visst är det kul med glanskörsbär - grattis till ditt träd som ser helfint ut! (jag berikades också emd ett sådant i år.)

Jag skulle inte tagit bort den (all beskärning av körsbär sker på sensommaren + beskärning inte bör göras på nyetablerade träd, de behöver grenar och blad för att utveckla rötter). Vitsen med glanskörsbär är att den är flerstammig för att manska kunna njuta av barken sedan.

Däremot skulle jag ha spänt ut den något så att den inte skaver mot de andra. Använd brett band (minst 5 cm brett) i loop över grenen och fäst i marken med pinne, eller sätt en påle invid och fäst snöret i det. Spänn inte ned den, men ut den. I höst kan du ta bort det, då borde grenen ha stannat i ett mer utspänt läge.

Hej Cilla,

Ja som du vet så blv jag kär i det trädet förra året, och visst är det helt underbart, hoppas bara att min kommar att få 1 underbar färg, dem är så olika har jag sätt. laugh.gif tongue.gif
          Men jag undrade oxå ,för mitt är på stam ,och inte flerstammig blink.gif men jag tar och spånner ut den grenen lite så att den inte skaver . smile.gif rolleyes.gif

1000-Tack Cilla för din hjälp, kan inte du skicka 1 en bild på ditt ? laugh.gif
          MVH

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-04-2004, 20:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Exotic! Vore roligt att följa varandras träd! Tyvärr har jag sedan flera månader förlorat min digitalkamera så jag är igång med att köpa en ny. Då ska jag dela med mig av foton!

Uttryckte mig slarvigt - jag menade inte flerstammigt ända från roten, utan att trädet har många sidogrenar som har nästan samma ålder och tjocklek som huvudstammen. När träden blir större brukar dessa vara närapå lika grova och då kallar man det flerstammigt i slarvigt vardagsspråk.

Mitt träd är likt ditt och jag kommer också att behöva spänna ut en och annan gren för att de ska kunna få rum när de blir grövre. I vanliga fall brukar man ju vilja ha en stam utan sidogrenar långt ned och därför "stamma upp" trädet, men just med träd som har vacker bark är det fint om många grova grenar kommer långt nedifrån. För att det ska bli möjligt brukar man behöva spänna ut "kronan" en del - de sidogrenar som spretar lite klent idag ska ju bli grova och få plats så småningom.

Jag har frågat några trädkunniga varför vissa glanskörsbär blir glansiga medan andra svartnar i stammen: Dels kan det bero på lavar och småsvampar, och dels beror det på hur väldränerat område man har. Barken spricker och svartnar om trädet står i lerjord. Har du sådan kring trädet kan du gräva upp runt trädets nuvarande rötter och blanda ut den jorden med grov sand. Du behöver inte gräva så dupt, 30 cm räcker, och du behöver inte gräva upp ett stort område på en gång.

Sälv har jag grävt upp och sandblandat jorden i en cirkel 2 meter diameter där trädet står nu, och i takt med att det växer kommer jag att sandblanda mer jord omrking.

--------------------

Citera
          Exotic
          Inlägg 15-04-2004, 21:57
          Länk hit: #5

Medlem

Tack Cilla ,
          Nu är jag med dig rolleyes.gif laugh.gif ,fast jag har oxå sätt träd som är flerstammig från jorden.
          Skall nog blanda ner lite sand smile.gif
          Ha det så får du fote lite senare .
          MVH Elaine biggrin.gif

--------------------
          / Johonny Depp

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 10:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon