|
|
  |
Hjälp med fruktgång, tips på goda äpple, plommon, päron m.m. |
|
|
|
11-01-2003, 09:27
|
Medlem
Antal inlägg: 84
Medlem nr: 221

|
Hej, nu sitter jag här igen och fantiserar och planerar min trädgård. Går ju inte precis att börja plantera med 20 cm snö utanför huset. Jag har bl.a. tänkt skapa en frukt och bär gång. Där jag ska ha fruktträd på var sida om gången och bär buskar emellan, kantat med smultron och jordgubbsplantor Jag har växt upp i en gammal trädgård full med fruktträd bärbuskar och blommor i mängder. Där fanns ett äpple träd som vi kallade juläpplen. Äpplena var mycket röda och fruksköttet lite gulvitt. De äpplena var enormt goda. Det har troligen planterats för ca 40-50 år sen så det måste va en tämligen gammal sort. Den vill jag ha i min frukt gång Jag vill även ha ett bra matäpple som man kan göra äppelmos, äppelkaka etc. av. samt ett par träd som har goda äpplen att mumsa på gärna ett tidigt och ett lite senare. När det gäller plommon vill jag ha söta goda plommon, gula och blå. Päron träd vill jag också ha agustipäron ska va mummsiga. Min mormor hade ett päron träd som var otroligt saftigt och gott, rätt stora päron blev det, ända nackdelen var att de lätt fick päronrost, de besprutade det och det vill inte jag göra Till sist, vill jag ha goda kärsbärs träd och något bigarå träd. Ett sånt fanns också i min barndoms trädgård. Jag och min syster brukade klättra upp i det och titta på utsikten och käka bigaråer, suck Som ni ser behöver jag en massa tips Till våren ska jag sätta igång. Hur långt bör det vara mellan de olika träden? Tips på bra bär buskar tar jag också gärna emot
|
|
|
|
|
11-01-2003, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 95
Medlem nr: 81

|
Gå till bibliteket och låna hem böcker om fruktträd, dels för att få en uppfattning om sorter och planteringsmöjligheter. Äpplen och päron (som tål hård beskärning) kan planteras som frukthäckar. På så sätt kan man få in många sorter på liten yta. Körsbär och plommon måste spaljeras i solfjäderform mot vägg el dyl. http://www.svepom.com/ har en omfattande länksamling när det gäller äpplen, väl värd ett besök. Transparante blanche är ett vanligt sommaräpple som lämpar sig för mos och färsk konsumtion. Dessutom befruktar "vitt klaräpple" som det heter på svenska (åtminstone förr i tiden) många andra äppelsorter.
--------------------
spotty
Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by
Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
|
|
|
|
|
11-01-2003, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Fruktgång? Vet du vad Milla jag fick genast superblöta drömamr om en frukttunnel men så är då itne jag riktigt normal heller ;-))
Du - första frågan - VILLEN zon bor du i? Skyddad trädgård?
Godare mos än belle de Boskoop elelr signe Tillisch får man leta efter eller min favvis - densomaldrigslog i sverige - bramley men det är ju en zon 1 det.
Tala gärna om zonen dinså spånar jag vidare - härligt det här!
Hälsar ingrid
|
|
|
|
|
11-01-2003, 17:52
|
Medlem

|
En frukttunnel låter jätte spännande Ingrid Jag bor i zon 1-2, sydöstra Skåne, så det mesta går att plantera här. Tomten är på 15000kvm, en del ska hästarna ha till hage, men nästan 5000 ska jag ha till trädgård  Så plats finns här! Däremot är inte tomten så väldigt skyddad. Grannen har skog och en enorm kulle och husen skyddar från norr, men när det blåser från sydväst är trädgården helt oskyddad Jorden är mest sandjord, rätt lätt att gräva i alltså, men inte så näringsrik och rätt genomsläpplig även om trädgården ligger lite i en dal och huset på en liten kulle.
|
|
|
|
|
11-01-2003, 21:05
|

Medlem

|
Todeloo,
Då rekommenderar jag en tripp till Sofiero för att beundra en gammel frukttunnel :-)) även deras viktorianska köksträdgård är så man spricker - blandningen frukt grönsaker blommor :-)
Vindskydd och anläggning är välan nästa fundering (härligt med plats!!) och naturlig gödsel har Du så behöver itne köpa en säck dålig påsjord - grattis :-)
I plommon och äppelväg samt etc kan jag med varm hand rekommendera www.ebeplant.nu bra information på siten - samt ett inköp av boken av Karin Berglund - Din trädgård. Lämpligt bokinköpställe även för beskärningsböcker och annat är ju www.adlibris.com så behöver Du itne gå på bokhandeln och betala överpriser ;-D
Tänk förresten - jag är uppvuxen i en gammel trädgård med fruktträd i Skåne och vi hade också ett äppelträd som gav röda äpplen som höll till jul :-) annars är det ju ofta ingrid Marie som var gammeldags juläpple mfl. I Skåne finns det ju många sorter - gamla med....som det kan ha varit.
Hälsar ingrid
PS Antikvarisk lektyr - the Victorian gardener - ifrån TV serien - med harry Dobson.Mkt inspirerande.
|
|
|
|
|
12-01-2003, 22:27
|
Medlem

|
Tack för tipsen  Jag har en del trädgårdsböcker och mängder med gamla nummer av AOT, det värsta är att det är nerpackat i flyttlådor och jag vet inte vilken låda de finns i. Lådorna kommer inte hem förrän huset har innerväggar färdiga golv etc. Men Fruktträd ska jag ha till våren oavsett om huset är klart eller inte! Jag är så sugen på att sätta igång. Jag var på Sofiero för ca två år sedan just då fastnade jag för deras rabatter kantade med boxbom och uppstammade rosor m.m. i mitten. Det fick mig att skissa på en rosenträdgård som ska va just kantade med boxbom, innanför ska det finnas lavendel, brudslöja och olika sorters rosor. Rosenträdgården ska ha flera ingångar med rosenbågar med olika sorters klängrosor. Jag är fortfarande på planeringsstadiet eftersom vi byggt hus hela förra året. Det känns mest bråttom med fruktgången/tunneln. Det tar ju lite längre tid för träd att växa Jag måste åka till Sofiero och kolla in fruktunneln. Jag har även plannerat en köksträdgård och en kryddträdgård. Med damm, etc. blir väll min trädgård klar om ca 25 år eller aldrig. Det är ju en del av tjusningen att man ständigt drömmer och förändrar i sin trädgård.
|
|
|
|
|
13-01-2003, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Detta låter härligt, Milla! Och en sådan fruktgång skapar man ju inte genom att åka ut och shoppa utan viss förberedelse, håller helt med de andra om det. Vi är säkert många här som kan spåna om våra favoritsorter, men kanske bättre är det om du tittar på http://www.fernbein.com/fruktbar/ där nordiska genbanken beskriver sin omfattande CD om fruktsorter. Förr var det flera CDs, nu är det visst bara en. Jag använder dem själv jämt, de är fantastiska för att hitta passande sorter och få veta mer om dem - även historik. Ett besök på nordiska genbanken i Alnarp kan också ge idéer. Är du i trakterna av Sörmland kan du titta in på genbanken i Julita och få mycket kvalificerade sortbeskrivningar av Håkan Svensson som jobbar där. Tror liksom Ingrid att det kan ha varit Ingrid Marie som var juläpplet du minns. Återkom gärna med beskrivningar av hur ditt projekt går, det vore roligt att följa!
--------------------
|
|
|
|
|
13-01-2003, 19:31
|
Medlem

|
Jag är säker på att det inte var ett Ingrid Marie. Köpte ett par i affären senast idag. Min beskrivning av äppelträdet var lite knapphändig. Det mognade senare än alla andra träd. Äpplena var enormt mörkröda över hela frukten som jag minns, fast man minns ju oftast det bästa, de rödaste äpplena etc. Äpplena hängde kvar trots att nästan alla löven blåst av. Vi kallade dem juläpplen för att de var de sista vi skördade och de var så röda att de passade på julbordet. De varade också länge men vi förvarade dem på vinden. De var lätta i köttet saftiga och söta. Som jag tror var de nog vad som kallas ett slags desert äpple. Alnarp låter som det ligger i skåne, stämmer det för då är det inga problem för mig att åka dit. CD skivorna verkar spännade, gick in lite snabbt på länken, får ta en ordentlig titt när jag skrivit klart. Du har så rätt i att jag noga bör planera, jag vill ju att det ska bli frukt att njuta av i decenier framöver. Jag får jobba mot min otålighet jag vill ju så himla gärna få lite träd på tomten Jag har ju världens chans att planera och fundera ett par månader till och med er hjälp ska det nog bli riktigt bra. Lovar att berätta om hur det här projektet framskrider. Ska försöka få tag på en digitalkamera och ta lite bilder av tomten. Det är ju inte bara fruktgång som ska anläggas. Mitt vårdträd ska sättas m.m.
|
|
|
|
|
13-01-2003, 19:43
|

Medlem

|
Hej Milla, Det är svårt att gissa på fruktsorter utan att se bilder, men om du bläddrar lite i Nordiska genbankens CD-pomologi hittar du säkert vinteräpplet du sökte. Berätta gärna vilket det var!
Om du har plats och vill att fruktgången ska leva länge kan du välja äppelträd satta på vild-/eller fröstam. Det är de äppelträden som blir flera hundra år gamla och som blir 10% större än de vanliga. De som är satta på A2 grundstam lever ca 50 år. Ofta måste man beställa dem från handeln i förväg. Jag köper bl a från genbanken i Julita, osm samarbetar med dem i Alnarp.
Kanske kan det vara bra att välja E-plantor (www.eplanta.com) i så hög utsträckning du kan, om du ska plantera flera fruktträd på en gång. Det vore bedrövligt om träden var försvagade eller smittade varandra redan från början, eller inte är sortäkta nu när du lägger så mycket förhoppningar i planerna!
--------------------
|
|
|
|
|
13-01-2003, 19:58
|
Medlem

|
Gud vad glad jag är att du finns Hade ingen aning om att det finns olika stammar etc. Smitta jag blir nästan lite rädd. Om inte du informerat mig hade jag rusat i väg till första bästa plantskola och köpt in en hög fruktträd som nån expedit tyckt var bra. Jag vill verkligen att det ska bli träd som mina barnbarn också kan njuta av. Jag måste verkligen sätta mig in i det här! Cilla ligger Alnarp i Skåne? Då kan jag kanske beställa direkt där?
|
|
|
|
|
13-01-2003, 21:10
|

Medlem

|
Hej igen, Det är egentligen inte så mycket att sätta sig in i utöver några grundval: - Är livslängd viktig? Välj sorter satta på frö-/vildstam om det gäller äpple. (trädet kommer oavsett sortval bli full storlek, vilket brukar bli ca 8-10 meter i bredd och närapå lika högt - aningen större än träd satta på A2 som är de vanligaste.) - Är friskhet och sortäkthet viktigt? Se till att trädet du köper har ett E-märke. (Går att kombinera med fröstam) - Är liten storlek på trädet viktigt? Välj ett som är satt på svagväxande grundstam. (Livslängden blir dock betydligt kortare.) - Är frukt snabbt viktigt? Köp träd på spaljé eller liknande, eller träd på svagväxande grundstam som får frukt aningen tidigare. - Är snabbhet vid köpet viktigt? Köp ett direkt i handeln. För äpple kommer det sannolikt vara satt på A2 grundstam som är bra och härdig, ger stora träd men endast 50-årig livslängd. Friskheten blir en vild chansning, medan sortäktheten på frukt oftare blir rätt än fel. SLU har både forskning, utbildning och forskning (http://www-alnarp.slu.se/) samt en park med massor av träd (http://www-alnarp.slu.se/svenskpark.html), och har verksamhet i Balsgård, Kivik och Flyinge utöver Alnarp (http://www.slu.se/dettaar/karta/index.html). Jag tror inte att försäljning av träd är huvudsaklig syssla om det är en syssla alls, men liksom på Julita genbank borde man kunna ta kontakt med någon och få beställa. Du kan också ta kontakt med E-plantgruppen för att hitta en odlare i närheten, http://www.eplanta.com/. Jag har haft kontakt både med folk på SLU i Alnarp och i E-plantgruppen kring alla möjliga och omöjliga frågor, och alltid fått god hjälp.  Åkerö äppelträd satt på fröstam, planterad ca 1920
--------------------
|
|
|
|
|
13-01-2003, 21:31
|
Medlem

|
Tusen tack Cilla!!! Det känns jätte bra att ha så nära till både Kivik, Flyinge och Alnarp. Jag vill ha träd som lever länge. Kul i och för sig om man får lite frukt innan barnen blir alltför stora. Hur lång tid kan det ta på ett fröstams träd? Ett så fint träd på bilden Fast om jag ska ha en frukt tunnel eller /gång med fruktträd kan man plantera dem med ca fem meter emellan ? Då kan de ju inte riktigt få bre ut sig som de vill?
|
|
|
|
|
13-01-2003, 22:17
|

Medlem

|
Jovisst kan man plantera tätt. I en fruktgång är det väl det som är vitsen - att det känns som en tunnel...
Det som händer är att kronorna växer in i varandra och så småningom skuggar frukten som växer där, men jag antar att det inte är mängden frukt som är det väsentligaste. Man kan dessutom se till att gallra lite hårdare bland grenarna där så att ljus släpps in. Det enda som inte fungerar bra är att först plantera och låta dem växa ihop (en historia på ca 20 år), och sedan glesa ur. Iallafall tar det många år innan träden börjar se balanserade ut igen - de anpassar ju sig för att ha en näraliggande granne och växer därför svagare där.
Kanske är det bäst också att se till att de lägre plommonträden inte skuggas helt av de vida äppelträden eller höga päronträden. Vackrast blir det säkert om du planterar fruktträden av samma sort (äpple-äpple, päron-päron) mitt emot varandra, och att de lägre plommonen avslutar eller påbörjar fruktgången. Kanske kan du också plantera äpplena med 7-10 meters mellanrum i längsled och plommonen lite tätare - och behålla avståndet i bredd i fruktgången.
Det tar alltid tid att få mer än några få äpplen, hur man än gör. Ett äpple eller två kan man få redan första året på en spaljé. Likadant med ett äppleträd satt på svagväxande grundstam. Innan man får en hink äpplen kan det ta 5 år och mer, och i vissa fall får man inte fler. På riktigt gamla spaljéer eller svagväxande kronträd kan man få 5-10 hinkar frukt.
A2 och fröstamsträd liksom päron är ganska lika även om fröstammarna generellt tar ett par år längre innan de sätter blom. En frukt kan man få redan efter första säsongen, medan det kan ta 10 år och mer att få en hink. På ett tjugo år gammalt äppel- eller päronträd kan man få tio hinkar, och kanske fem på päron. När det är fyrtio år gammalt bär det mängder av frukt.
Sortvalet spelar lite roll också. Åkerö tar ett par-5 år längre tid på sig att bära frukt medan Lobo ger frukt ett par-5 år tidigare. Men skillnaderna blir lika stora och större beroende på hur bra jord träden står i och hur mycket vind det utsätts för under pollinering.
Vill man ha frukt snabbt bör man alltså sätta en spaljé eller häck - medan man väntar på sina kronträd alltså.
Man kan dessutom påskynda fruktsättningen genom att böja grenar och sporrbeskära, men bör vänta iallafall fem år innan man låter trädets energi gå till fruktsättning istället för grentillväxt.
--------------------
|
|
|
|
|
13-01-2003, 22:28
|

Medlem

|
Ja just det ja - du bor ju i Skåne! Då kan du räkna bort några år för att få frukt. Jag tänkte på hur lång tid det brukar ta här i Mellansverige - zon 3 - som är betydligt bistrare...
Å andra sidan ska vi som bor här uppe i halvkylan och ännu längre upp i helkylan inte klaga. Det FINNS faktiskt fruktsorter (äpple) som blir mycket godare här i kylan än i söder!
Äppelträd är dessutom inte alla förunnade. Det krävs kalla vintrar för att de ska vilja växa. Besöker man de härliga, storblommande, exotiska breddgraderna i världen där det blomstrar året runt så kan man ge sig den på att där kan man iallafall inte bo. Där trivs inte äppelträden!
Detta är iallafall äppelbältet, får man tänka när slasket biter genom skorna...
--------------------
|
|
|
|
|
14-01-2003, 01:45
|

Medlem

|
Päronblom kan vara så sagolikt vacker! De blommar liksom äppelträden helt olika beroende på sort.  Okänd sort, sena mörkgröna, små frukter, svagväxande träd. Blommorna som en skål med starkt färgad mitt i spridda skyar över och i hela trädet.  Augustipäronträd blommar ofta ymnigt, med helt utsträckta och lite flimsiga blomblad i täta kluster där solen kommer åt.
--------------------
|
|
|
|
|
14-01-2003, 10:13
|

Medlem

|
Hmm Cilla - av döma av Ditt svar så ser Din fruktunnel annorledes ut än in i min fanatsi - där är ju fruktgrenarna sammanskarvade för att ge tunnel.
Ja det är ljuvligt att bo i Skåne! som jag ock har gjort......och vi hade röda vinteräpplen vi med och inte Ingrid Marie - det trädet var äldre....
Kan verkligen rekommendera Creative Vegetable gardening av Joy Larkcomsamt jag skulle misstänka att att en sökning med orden Kitchen garden på t ex www.whsmith.co.uk ger ett antal träffar. När vi ändå är inne på kul fruktträd - glöm inte the 'goblet trees' ..underbara skapelser!
Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
14-01-2003, 21:22
|
Medlem

|
Så fina bilder Cilla Det behövs i det här tradiga vädret, bara blött och lerigt Nu har barnen äntligen somnat så jag kan få roa mig lite... Att plantera fruktträden två och två av samma sort hade jag också tänkt mig men tänkte inte på att vissa blir högre än andra. Fint med de högre i mitten. Min förra granne hade ett enormt päron träd som var så högt att ingen nådde frukten, det är ju lite synd förstås. Det åkte omkull i den enorma stormen som drabbade Skåne för ett par år sedan. Det är väl därför man bör beskära fruktträd bl.a. Jag och min mamma lyckades beskära ett fruktträd så att det inte blev några grenar mer alls, bara blommor. Sedan dess har jag varit mycket försiktig. Jag har funderat på att man egentligen borde provsmaka frukten innan man köper träden, men det betyder ju att jag inte kan plantera dem förrän till hösten, det kan jag aldrig vänta på.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|