Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > nedbrytningsbar marktäckning
          calluone
          Inlägg 25-09-2014, 06:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 26 491

Hej! Jag undrar om någon har tips på nedbrytningsbar marktäckning som är lätt att rulla ut över 200 kvm och täcka med mulch och som bryts ned relativt snabbt, i stil med kartong eller tidningspapper. Vet att kokosmattan greenfix finns, men den bryts ned på 3 till 5 säsonger och sedan finns barkduk som tar lika lång tid. Önskar snabbare nedbrytning då det bara är grässvål som ska kvävas. Tips?

--------------------
          "The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that
          honors the servant and has forgotten the gift" - Albert Einstein

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-09-2014, 08:45
          Länk hit: #2

Gäster

Om det bara är gräsmatta så kan det räcka att täcka med enbart mulch/jord. Det förutsätter att du lägger på minst 20 cm, lite beroende på "konsistensen".
          Jag har odlat squash ibland på det sättet genom att helt enkelt lägga ut kompostens innehåll i en hög på gräsmattan och planterat i den. Nu är kompost lite fluffigare än jord så högen har säkert varit 40-50 sm hög till att börja med. Sen till hösten har det gått bra att bara gräva om kompost och gräsmatterester och så har jag plötsligt utökat min odlingsbara del inför nästa säsong smile.gif

Citera
          calluone
          Inlägg 25-09-2014, 09:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 26 491

I denna situation kan jag max täcka med 10 cm då det rör sig om ett område under en trädkronorna där jorden inte får byggas upp för mycket, så behöver nog något täckmaterial trots allt.

--------------------
          "The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that
          honors the servant and has forgotten the gift" - Albert Einstein

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-09-2014, 12:42
          Länk hit: #4

Gäster

Aha, det förändrar förstås saken. Och då har jag tyvärr inga tips, annat än tidningar. Men det går ju åt rätt många innan man täckt 200 kvm, så jag förstår att du är på jakt efter nåt mer snabblagt. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon