Lite bakgrund först! Vi har en sluttningstomt som är alldeles för öppen och inte det minsta privat. Så fort som folk går förbi så dras blickarna upp i trädgården om någon i familjen är ute där. Inte så kul. Jag har satt lite buskar längs med vägen men behöver även något som skärmar av en bit upp i trädgården, särskilt eftersom buskarna fortfarande är små....
Så jag köpte en magnolia (Merrill) idag efter mycket funderande, jag har alltid tyckt om magnolior och det här exemplaret är buskigt i växtsättet. Nu till min fundering....

Hur stor blir Merrill? Vi bor i zon 3-4 (Borås). På plantskolan verkade ca 3-4 meter vara maxhöjd, men nu läser jag mig till exemplar som blivit 5 meter höga och flera meter breda. Eftersom den ska agera insynsskydd så är det ju bra om den blir lite stor, men ytan som jag vill "täppa till" är ca 3 meter bred, kanske 4.
Någon som har några tankar kring storleken?
Och vad kan man ha tillsammans med Merrill? Jag vill ju som sagt ha insynsskydd, så jag har inte lust att vänta i 10 år på att den ska ha vuxit till sig. I nuläget är den ca 160 cm hög och kanske 60 cm bred.
Väldigt tacksam för lite hjälp med mina funderingar!
Zon 3, kanske 4. Glad nybörjare!