Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Magnolia Merrill, Hur stor, och vad kan man ha till?
          Ulven82
          Inlägg 01-04-2015, 21:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 81 374

Lite bakgrund först! Vi har en sluttningstomt som är alldeles för öppen och inte det minsta privat. Så fort som folk går förbi så dras blickarna upp i trädgården om någon i familjen är ute där. Inte så kul. Jag har satt lite buskar längs med vägen men behöver även något som skärmar av en bit upp i trädgården, särskilt eftersom buskarna fortfarande är små....

Så jag köpte en magnolia (Merrill) idag efter mycket funderande, jag har alltid tyckt om magnolior och det här exemplaret är buskigt i växtsättet. Nu till min fundering.... smile.gif Hur stor blir Merrill? Vi bor i zon 3-4 (Borås). På plantskolan verkade ca 3-4 meter vara maxhöjd, men nu läser jag mig till exemplar som blivit 5 meter höga och flera meter breda. Eftersom den ska agera insynsskydd så är det ju bra om den blir lite stor, men ytan som jag vill "täppa till" är ca 3 meter bred, kanske 4.

Någon som har några tankar kring storleken?

Och vad kan man ha tillsammans med Merrill? Jag vill ju som sagt ha insynsskydd, så jag har inte lust att vänta i 10 år på att den ska ha vuxit till sig. I nuläget är den ca 160 cm hög och kanske 60 cm bred.

Väldigt tacksam för lite hjälp med mina funderingar! smile.gif

--------------------
          Zon 3, kanske 4. Glad nybörjare!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-04-2015, 21:43
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Var finns det stora exemplaret du läst om? Den blir ju större i ett varmare klimat än den kommer bli i zon 3-4 som är nära gränsen för vad den klarar av.

Magnolia har känsliga rötter så plantera den på en plats där den får stå ifred, utan att folk springer nära den. Det kan räcka med att man går på jorden över rotsystemet för att den skall bli missnöjd. Av samma anledning bör man inte plantera något intill den som man behöver gräva upp och göra om i framtiden. Slutligen bör man ge den gräsklipp eller naturgödsel någon gång per år, det är ett träd som vill ha mullrik jord.

Citera
          Ulven82
          Inlägg 02-04-2015, 06:18
          Länk hit: #3

Medlem

Bra fråga, jag tror det var lite allmänt och inte specifikt till en plats. Men då stämmer det med vad de sa på plantskolan (låter ju troligast också).

Enda molnet på min himmel är att jag har 3 små barn som naturligtvis rör sig mycket i trädgården. Jag hade tänkt att göra en rabatt med magnolian och ett par buskar till, och en perennrabatt som underplantering. Eventuellt stensätta delen ovanför buskarna (i sluttningen).

Nu verkar det ju som att man ska göra alla planteringar samtidigt för att inte störa magnolians rötter, men vad blir då bra som underplantering? Hasselört är fint men dyrt. Skulle kaukasisk förgätmigej kunna funka? Tips?

(Eller ska man helt enkelt plantera magnolian någon annanstans där den får vara mer i fred, och välja nåt stryktåligare som insynsskydd?)

--------------------

Citera
          ingmet
          Inlägg 02-04-2015, 12:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Magnolian är så otroligt vacker..både blommor och blad..men jag upplever den som ganska kinkig. Min favorit för att ge ett insynskydd är syrenen.. Magnolian och syrenen är på sitt sätt ganska lika. Blommar tidigt, härliga gröna blad. Fördelen med syrenen är att den tål barnfötter.. och klarar det mesta i jordväg..och i övrigt inte särskilt kinkig.

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 02-04-2015, 12:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem nr: 14 997

Vackert med magnolia och bra att du köpt en redig om den ska skärma av! Min erfarenhet är mkt långsam tillväxt trots i mitt tycke optimal jordberedning o sådant. Att vår största TAPPADE 120 cm var dock inte jordens fel utan råbockens...
          Kan alltså vara bra att placera den väl i siktlinjen men inte räkna med en stooor buske på länge än. Tror inte barnen springer så lätt på rötterna i början, grenverket skjuter ju också ut?

Vi lät magnolian vara ensam i sin rundel första åren, så har jag bara punktvis petat ned smålökar senare, och sånt som smultron i kanten.

--------------------
          mer vår

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-04-2015, 13:57
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har bara en magnolia och det är en m. kobus, alltså en av de arter som merril är framkorsad från. Trots gödsling växer den bara 10-15cm per år. Det kommer ta ett tag innan den når sin slutstorlek...

Citera
          Ulven82
          Inlägg 04-04-2015, 19:50
          Länk hit: #7

Medlem

ingmet: Vi hade en syren tidigare, men min man blev tokig på rotskotten och grävde bort den... Jag vågade mig inte på att föreslå en ny syren, haha!

Pauline/Sthlm: När den är omkring 2 meter så kommer jag vara rätt nöjd och glad tror jag, allt över det ses som bonus smile.gif Det där med känsliga rötter... Jag tror att till och med mina busungar kommer att uppföra sig hyfsat, särskilt om man markerar "rabatten" ordentligt med lite kantsten och kanske lite andra växter runt omkring. Så det går nog an även om de har känsliga rötter. Och som du säger, grenverket växer ju åt sidan med... Jag pratade med en trädgårdsmästare som tyckte att man nog kunde ta känsligheten med en nypa salt (i stil med: känsliga första åren, sen mindre känsliga ju större de blir)

Huggorm: Det gör inte så mycket att den inte växer jättefort, jag köpte ju som tur var en buske som var hyfsat stor redan från början smile.gif

--------------------

Citera
          ingmet
          Inlägg 04-04-2015, 20:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Hihihi...har hört flera som nämner syrenens rotskott.. Själv lever jag med gammal sjöbotten, dvs lera..här blir man lycklig om det kommer rotskott.. Har haft syrenhäck som insynsskydd vid altanen i 21 år och den håller sig inom 0,60m bredd..rotskotten skjuter upp nära stammen.

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          jegi
          Inlägg 12-04-2015, 22:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Här har jag sedan många år odlat magnolior och Merrill är just favoriten. Zon IV är det. En planterade jag för flera år sedan i vår förra trädgård och den har inte haft några som helst problem under hela tiden. Undantaget är att den emellanåt fått frostskador på blommorna men den har alltid blommat. Den kom som flerstammig men jag stammade upp den och idag är den över fyra meter. Den ÄR snabbväxande, definitivt minst 40 cm/år efter etablering. Den bildar ett stort vitt moln vid blomningen och är mycket vacker. Har du ett bra läge så är detta vad som kommer att hända hos dig också om du stammar upp den.
          Behåller du buskformen så blir den bredare och inte lika hög. Hur bred är svårt att säga men tre meter tror jag inte blir några problem.
          F ö har jag ett par Merrill i min nuvarande trädgård och dom beter sig på samma sätt.

Redigerat av jegi: 12-04-2015, 22:19

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 13-04-2015, 20:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem nr: 14 997

Merrill nästa !!!
          Vår Leonard Messel växer ändå baklänges. Fn ca 50 cm hög, snällt räknat, och nu då vi kom hem frn påsklov låg ett par smågrenar på marken. Hare, rådjur, grannbarn, bollskada - oklart är det. Tog in grenarna, skar om dem och driver dem nu i vas.
          Tror vi ska gräva upp honom o flytta till Skåne. Visst är det lerjord här men inte i magnoliarundeln. 7-8 förlorade år, surt

--------------------
          mer vår

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2015, 23:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag ska skriva vad som läst o Hybridmagnolia 'Merrill':

läge: sol till halvskugga.
          zon 1-4.
          Vatten: normal.

Storlek: höjd 2-5 m.

Blomma: i April. blom färgen är vit. de ger doft.
          Vintergrön: nej.
          Jord: sur jord som Rhododendronjord.
          Gödsel: Rhododendron gödsel.
          Den BLIR: buske eller häck. som vi vill.

Obs
          -De blommar tidigt, så sina blommor drabba ofta på frost. man kan planterar den ensam eller med grupp. om man
          - Ger dem miljö som behöver, de ska bli mycket fina.
          - De är tålamod till -4.
          H.Bassam

Citera
          jegi
          Inlägg 14-04-2015, 21:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Pauline, Leonard Messel växer långsammare men jag vet inte om den är mindre härdig. Jag fick i o f s barksprängning på min men i övrigt tuffade den på men bara med säg 5 cm per år. Man får räkna med att magnolior tar några år på sig att etableras och under den tiden är de känsligare och kan frysa tillbaka. Har du lerjord tar det ännu längre tid. Gräv en rejäl grop och fyll på med mulljord nästa gång du planterar en magnolia. En upphöjd bädd är ännu bättre.
          Smågrenar på backen är säkert rådjur. Kaniner och rådjur har ringbarkat fem av mina magnolior denna vinter. Det är surt.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon