Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad äter inte spanska skogssnigeln?, Vilka växter klarar sig från att ätas av skogsnigeln?
          asaleo
          Inlägg 23-07-2015, 21:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 19 131

Jag har mitt första år med den spanska skogssnigeln. Varje morgon och kväll går jag på en snigelrunda.
          Jag har konstaterat att den hitills inte ätit på mina hänglobelia. Den har fångats ovanpå lobelian och under men inga skadoe på plantan.
          Den har heller inte ätit på Primulabladen trots att den har gömt sig därunder.
          Den gillar mina dahlior dock. Där kan man fånga den in action.

Jag använder också ölfällor vilka fungerar bra. Gräver ner en skål med öl och lägger en planka eller fat över för att skydda mot regn och inbjuda snigeln till skydd.

Hänglobelia funger också bra som snigelfälla. De lägger sig gärna under lobelian för att söka fukt och skydd. När man lyfter på lobelian så kan man sedan lätt fånga den.

Går snigeln på lejongap?
          Vilka växter har klarat sig mot angreppen?

Citera
          Margaretha
          Inlägg 23-07-2015, 22:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Några exempel på växter som snigeln inte bryr sig om är pioner, nävor, jättedaggkåpa, nepeta, astilbe, sköldpaddsört, löjtnantshjärta, höstflox, kärleksört, höstanemon, kransveronika, julrosor, bolltistel, blodormrot, praktbetonika, hjärtbergenia, dagliljor, lavendel, praktlysing, vit lysing, aklejor, stjärnflocka, förgätmigej m.fl.

Däremot daliorna äter den med stor förtjusning, hostor och stäppsalvia likaså och röd rudbeckia är också en favorit.

Såg idag slemspår på en tomatplanta. Kan inte begripa hur den kommit dit. Den står på ett fat med kant!
          Trista djur! angry.gif

Men det finns ju som du ser många växter som de i alla fall hos mig inte äter upp! rolleyes.gif

Mvh

Margaretha

Citera
          asaleo
          Inlägg 24-07-2015, 18:55
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret Margareta.
          Det finns tydligen alternativ att odla.
          Det är bra.
          Hoppas att någon skall svara om hur lejongapen klarar sig.
          Lejongap är en favorit som kan ersätta dahlian.
          Arne

Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-07-2015, 19:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Jag har en snigelfälla i min lott, som jag brukar vittja på fm i torrt väder. Den består av en cementplatta, som jag lagt på en trädgren så att det bildats ett mellanrum mot marken. Jag har även en trädplanka lagd på tre träbitar och i mellanrummet brukar åckså finnas sniglar vid varmt o torrt väder. Regnar det eller är blött och fuktigt har de lämnat sitt gömställe och är ute och "glider" och då kammar jag noll i mina fällor.
          Ett annant ställe är under rabarberblad, var länge sen jag kollade, skall göra det nästa gång.
          Jag har inte sett någon snigel på mina lejorgap, men däremot ett par st suttit och ätit på blommor som fallit ner på marken I min blomhörna har det varit ganska orört förutom att de åt upp mina späda solrosplantor ev med hjälp av den lilla gråa snigeln.

Annars är det mest bönplantor som har ätits upp, dock har fler klarat sig i sådd nr 2, lök, morötter o palsternackor, dill, potatis i princip orörda, ja de flesta sqashplantor också. Men så har jag jobbat hårt med snigelklippning både runt min lott och på hela området inkl komposthögen.

Redigerat av Mjärden: 24-07-2015, 19:56

Citera
          asaleo
          Inlägg 06-08-2015, 08:01
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för ditt svar.
          Det känns lite lugnare när jag nu satsar på lejongap istället för dahlior. Dina fällor för sniglarna påminner om mina egna. Plankbitar eller andra lock som läggs ut på fuktiga ställen är bra ställen att leta på. Man hittar dem annars ganska ofta på asfalt eller betongstenar. Jag har aldrig hittat någon snigel på täckbarken. Förmodligen är det för svårt för dem att ta sig fram på barken med alla de små bitarna som täckbarken består av.
          Tack igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon