Om träden är 20-30 år är de fortfrande unga. Äppelträd i den åldern brukar ha en stamdiameter på 10-25 cm lite beroende på i vilken jordmån de står i. Om dina träd har grov bark och större stamdiameter är de säkert äldre.
Äppelträd kan bli flera hundra år.
Här skrev jag några grundtips för att lyckas med beskärningarna.
På min sajt
http://www.juniper.se/tradvard finns fler tips och bilder.
Äldre träd som inte beskurits på några år mår bättre av att trädägaren läser på (Kurts boktips är bäst som grundbok) och lär sig se över vad träden behöver innan man tar till verktygen.
Här står lite om de frågor man ställer sig innan man beslutar sig för hur man beskär.
Om tidpunkter för beskärning finns mycket att säga, och det diskuteras livligt mellan trädvårdare också. JAS-perioden, dvs juli, augusti, september, är bra beskärningstidpunkt för träd som riskerar att får eller har fruktträdkräfta, inte behöver få stimulans i grentillväxt, inte riskerar att få efterskottstillväxten infrusen (som i zon 4 och uppåt, eller som i andra zoner om man inkortar årsskott).
Vissa tycker att man kan beskära när som helst, men det har inte stöd bland någon av de arborister eller trädforskare som jag känner. När löven kommer och går och när det är kallare än -10 på dugnet bör man undvika beskärning av träd, är ett grundtips.