Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det kontantlösa samhället
          silos
          Inlägg 24-11-2015, 03:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

I Bibeln finns det skrivet om det kontantlösa samhället!

Vad händer då människor som vägrar ta emot detta chip under huden?
          http://www.flammor.com/index.php?p=840

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-11-2015, 13:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Det där bibelcitatet är så luddigt och diffus att man kan tolka det på alla tänkbara sätt.

Och ett kontantlöst samhälle förutsätter inte chips inplantat. Räcker med kontokort för att handla kontantlöst. Och det mesta är kontantlöst idag redan.

Själv har jag inte rört i fysiska pengar på flera år, allt går direkt med ettor och nollor ut och in från mina digitala konton.

Citera
          silos
          Inlägg 24-11-2015, 19:03
          Länk hit: #3

Medlem

http://www.flammor.com/?p=839

Citera
          malarmaster
          Inlägg 24-11-2015, 19:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

vad betyder "evigt förlorade"?
          Då jag vet att det inte finns något helvete som den kristna läran lär ut och "Himlen" är en betydligt annorlunda ställe än den kristna (eller för den del muslimska) versionen visar så har jag svårt att ta dessa "profetior" på något allvar,jag tar det mer som komedi men jag vet ju att det fiinns lättlurade offer som går på valsen.
          Nej,bibeln har inget att säga om framtiden,det är en dålig historiebok som berättar allt med en vinkling.

Det kontantlösa samhället är på gång,inom 10 år är kontanter säkert borta och allt betalas med olika konton och kanske plastkort finns kvar,det kommer ju ny teknik hela tiden.Chips är en del av den... ulf

Redigerat av malarmaster: 24-11-2015, 19:15

Citera
          silos
          Inlägg 24-11-2015, 19:24
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (malarmaster @ 24-11-2015, 19:14) *
          vad betyder "evigt förlorade"?
          Då jag vet att det inte finns något helvete som den kristna läran lär ut och "Himlen" är en betydligt annorlunda ställe än den kristna (eller för den del muslimska) versionen visar så har jag svårt att ta dessa "profetior" på något allvar,jag tar det mer som komedi men jag vet ju att det fiinns lättlurade offer som går på valsen.
          Nej,bibeln har inget att säga om framtiden,det är en dålig historiebok som berättar allt med en vinkling.

Det kontantlösa samhället är på gång,inom 10 år är kontanter säkert borta och allt betalas med olika konton och kanske plastkort finns kvar,det kommer ju ny teknik hela tiden.Chips är en del av den... ulf

Det får du läsa om i Bibeln!

Hur vet du att varken himmel eller helvete inte finns?

Jag tar Bibelns ord på högsta grad allvar!

Jag undrar hur skall vi göra som inte vill har chip under huden?!?

Citera
          malarmaster
          Inlägg 24-11-2015, 20:16
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (silos @ 24-11-2015, 19:24) *
          Det får du läsa om i Bibeln!

Hur vet du att varken himmel eller helvete inte finns?

Jag tar Bibelns ord på högsta grad allvar!

Jag undrar hur skall vi göra som inte vill har chip under huden?!?

då jag är medial vet jag om att det inte ser ut som de flesta religioner beskriver,definitivt inte kristendomen.
          jag respekterar din tro men den får ju inte överskugga verkligheten,de sidor du hänvisar till baseras ju bara på just blind tro.
          Chip lär inte bli någon stor grej,det är alldeles lätt att förfalska för den som kan tekniken.
          tror snarare att i framtiden kommer DNA-läsning att bli det ultimata,det går ju knappast att fejka.
          Men framtiden får utvisa hur människor kommer att registreras och identifieras,det handlar ju dessutom om att inte kränka individens rättigheter vilket gör det till en känslig fråga.
          Vill inte heller ha ett chip i armen ... Ulf

Citera
          silos
          Inlägg 24-11-2015, 21:01
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (malarmaster @ 24-11-2015, 20:16) *
          då jag är medial vet jag om att det inte ser ut som de flesta religioner beskriver,definitivt inte kristendomen.
          jag respekterar din tro men den får ju inte överskugga verkligheten,de sidor du hänvisar till baseras ju bara på just blind tro.
          Chip lär inte bli någon stor grej,det är alldeles lätt att förfalska för den som kan tekniken.
          tror snarare att i framtiden kommer DNA-läsning att bli det ultimata,det går ju knappast att fejka.
          Men framtiden får utvisa hur människor kommer att registreras och identifieras,det handlar ju dessutom om att inte kränka individens rättigheter vilket gör det till en känslig fråga.

Tack Ulf för din kommentar!
          Vems verklighet?!?
          Jag kan skriva endast från min verklighet och det som jag tro på!
          För mig är tron absolut inte blind utan jag ser Guds hand och kraft överallt!
          Men självklart får alla människor tro på vad de vill!!!

Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-11-2015, 21:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Jag läste om att kraftiga solstormar kan åstadkomma stor skada i vårt digitala system och slå ut internet. Vad gör vi då ? Då står vi där med våra kort o chip och kan inte göra någonting. (stod en gång och köade i en kassa, där kortterminalen pajat och vi fick gå till en uttagsautomat och ta ut kontanter för att kunna betala)
          Att ta bort kontanterna skulle vara en mycket dum idé med tanke på att det digitala systemet ev kollaps tex vad hände i Grekland, när bankerna låste alla konton och endast de med kontanter kunde handla i affärerna.
          Vi en digital kollaps tror jag ganska snabbt ett betalningssystem med icke-electronisk koppling skulle skapas och i det läget skulle kontanter vara guld värda.

ps. lite vid sidan om; när vi syskon hade varit på dans i vår ungdom och fått en stämpel på handen brukade min far halvt på skämt och halvt på allvar säga att det
          var "vilddjurets märke"

Citera
          addo
          Inlägg 25-11-2015, 10:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Det krävs självklart en teknikutveckling med driftsäkrare system samt lagstiftning för att bankerna inte ska ta för stora avgifter på överföringarna. Men i stort tror jag ett kontantlöst samhälle skulle ha en väldigt stor inverkan på många typer av brottslighet. Säljer man narkotika eller handlar med stöldgods vill man antagligen inte lämna ett elektroniskt spår efter sig.

Och innan någon skriker och gapar. Nej jag tror inte all brottslighet skulle upphöra, och brottslingarna kan säkert komma på nya sätt att bedriva sin verksamhet.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-11-2015, 10:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

När IT kom pratade man om det papperslösa samhället som skulle komma inom några år men inte blev det så vi har tusentals papper som måste arkiveras varje månad på jobbet. Tror inte alls på det kontantlösa samhället heller finns många normala svenskar som inte alls vill att det ska registreras vad de handlar oavsett om det är alkohol, cigaretter, mat etc. Där jag jobbar handlar de flesta med kontanter de vill inte att det ska synas hur mycket de handlar akohol för per mån/år.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gita
          Inlägg 25-11-2015, 11:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-11-2015, 10:30) *
          När IT kom pratade man om det papperslösa samhället som skulle komma inom några år men inte blev det så vi har tusentals papper som måste arkiveras varje månad på jobbet. Tror inte alls på det kontantlösa samhället heller finns många normala svenskar som inte alls vill att det ska registreras vad de handlar oavsett om det är alkohol, cigaretter, mat etc. Där jag jobbar handlar de flesta med kontanter de vill inte att det ska synas hur mycket de handlar akohol för per mån/år.

Nu bryr jag mig inte........men jag brukar använda Systembolaget istället för en bankomat när jag någon gång behöver kontanter eftersom man kan få ut ett par tusenlappar utöver det belopp man handlat för utan att det kostar något. I bankomaten kostar det minst 40 kr att ta ut en tusenlapp. Det ser alltså ut som jag köper en jädrans massa sprit!!!??? F.ö använder jag kontanter så lite som möjligt.
          Gita

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-11-2015, 11:05
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag handlar också helst med kontanter. Hur ofta händer det inte att det strular hos banken. Hos Nordea oft och nyligen också i min bank. Jag skulle uträtta något i banken med det gick inte. Ingen Bankomat fungerade och inte heller kunde man betala med kort.

Och vad skulle alla gamla göra om dom inte hade kontanter? Många kan inte handska kort när dom blir gamla

Ännu bättre blir det när hela systemet hos apotekarna ligger nere, man får ingen medicin.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-11-2015, 12:03
          Länk hit: #13

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har plånboken full av femhundralappar, man blir ju inte av med dom längre. Banken tar definitivt inte emot dom, de har inte ens insättningautomaten kvar längre. Går knappt heller att tanka för dom, skall man betala med kontanter måste man först lämna körkortet i pant så då får man stå i kö två gånger. Istället använder jag pengarna när jag handlar mat, men det blir ju bara några hundralappar i veckan...

Citera
          malarmaster
          Inlägg 25-11-2015, 14:36
          Länk hit: #14

Medlem

byt till en bank med kontanthantering,det finns sådana fortfarande.
          Sedan kan man ju fråga sig varifrån du får kontanter? lön administreras ju över bank. Svarta pengar?
          Då skall du i vilket fall inte ha dem på svensk bank då banktillgodohavande rapporteras.
          madrassen funkar bra men kontanter är svårt att bli av med ärligt.
          Privat konsumtion är ju liten hos mig,övrigt betalas ju genom något av mina företag. Ulf

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-11-2015, 14:47
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Min bank hanterar även kontanter.

Citera
          Tapio
          Inlägg 25-11-2015, 20:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (malarmaster @ 24-11-2015, 20:16) *

Halaj!

Förfalska? Hur menar du nu? Att någon trycker in ett chip med fel uppgifter om bäraren?
          Ja, det funkar säkert som en del av intrigen i en Bondfilm, men knappast något för gemene smågangster.
          Ett förfalskat pass t.ex. är ju smidigt för då kan du växla snabbt mellan identiteter, men menar du att en med skumma avsikter skulle peta ut ett chip med morakniven varje gång han byter identiteter?

DNAavläsning? Hur tänkte du där? I ett chip kan lagras allt möjligt, var du bor, jobbar, civilstånd mm. Sånt myndigheter kan vilja veta. Men de skiter nog i hur stor andel neanderthalargener du har, eller om du har anlag för ändtarmscancer och annat man kan läsa ur DNA.

//T

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-11-2015, 09:46
          Länk hit: #17

Medlem

med ett DNA kan man avläsa att just du är du. Ett blodprov eller med annan teknik i framtiden går det inte att fejka.
          Ett chips går att fejka om man så vill,likaså annan teknik som nu används i div. säkerhetskontroller.
          fingeravtryck går att fejka,likaså där man läser av ögat m.m.
          inte för smågangstern men för terroristen eller den store gangstern.
          framtida kontroller kommer troligen att baseras just på DNA,det används redan i brottmål där man binder gärningsmän vid platser o brottsoffer.
          Kanske kommer en apparat som läser av direkt från huden eller saliv.Topsning förekommer ju också redan.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-11-2015, 10:32
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Så är det nog. En avläsare liknande de streckkodsavläsare som kassören i matbutiken har, det kommer gå blixtsnabbt.

Citera
          Bee
          Inlägg 26-11-2015, 10:50
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag har nyligen börjat dra mitt strå till stacken vad gäller kontantlöshet. Swish. Det funkar jättebra! Om nån tex har lagt ut pengar för mig så behöver jag inte rota i väskan efter kontanter. Jag behöver bara personens Mobilnr så förs pengarna över direkt till mottagarens konto. Väldigt smidigt måste jag säga.

Redigerat av Bee: 26-11-2015, 10:51

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-11-2015, 11:54
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 147
          Medlem nr: 82 744

...och George Orwell fäller en stilla tår där han sitter på sin molntapp och blickar ner över mänsklighetens aningslöshet.

Det finns inget som är gratis, om du inte betalar för en tjänst är du inte kunden utan produkten som blir såld.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 19:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon