Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Äppelträd med barksprickor
          emjal
          Inlägg 02-04-2016, 13:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 83 346

Jag har två äppelträd av olika sort varav det ena har barksprickor som ej vill läka. Trädet är uppskattningsvis 40 år gammalt. Förra året gav trädet extremt dålig skörd och tillväxten har varit dålig. Det finns lavar i trädet.

Någon som har erfarenhet av hur tillväxten kan förbättras? Jag har klippt det lite mer än vanligt i augusti för att eventuellt ge lite nya skott. Träden är inte hårt beskurna och får växa på höjden.

Förslag?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-04-2016, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 147
          Medlem nr: 82 744

Gamla äppelträd får ofta barksprickor, det kan vara t.ex. frostsprängningar men träden kan leva länge ändå så jag skulle inte oroa mig. Lavar är ett tecken på att luften är förhållandevis ren och inget som skadar trädet.

Jag har ett antal gamla äppelträd som jag tycker är så vackra i sitt åldrande. Jag klipper aldrig i dem mera utan de får åldras med värdighet. Ofta är det vartannat år som de sätter frukt mera rikligt, det kan bero på att de inte orkar varje år eller att våren är regnig och kylig och pollinerande insekter inte flyger lika aktivt som i värmen.

Jag skulle inte göra någonting utan bara njuta av de gamla, sköna äppelmadamerna.

Citera
          emjal
          Inlägg 02-04-2016, 18:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 83 346

Tack för svar. Vi är inne på 16:e året tillsammans och det brukar ge hyggligt med äpplen i vanliga fall.

Det andra trädet är kraftigt växande och jag brukar få ta bort typ 1/6 av kronan varje år. Förra året plockade jag ner ca 150 kg frukt och andra hälften skänktes till fåglar och rådjur. Ganska bra skörd från ett träd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-07-2025, 04:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon