Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära Thuja Brabant? Hårt på ena sidan?, Ta bort alla grenar på ena sidan av häcken?
          Papillon
          Inlägg 05-04-2016, 01:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 83 370

Hej!

Jag undrar om jag kan kapa av allt som växer på min 2m höga thuja häck på insidan?
          Överlever thujan då?
          Har läst lite här på sidan, och vad jag förstår, så kommer där inte att växa ut något nytt
          grönt. Men det behöver jag inte ändå, för jag behöver beskära häcken så hårt på ena sidan, för att få plats att parkera min bil där...

På min thuja häck, så växer grenarna ca 50cm ut i från stammen på båda sidorna.
          Jag tror att det är thuja brabant.

Efter beskäringen, så tänkte jag att jag kan så klätter blommor på den kala sidan, så att det
          inte ser så tråkigt ut.

Jag behöver verkligen en parkeringsplats på min tomt, för när den står på gatuparkeringen, så får bilen nya parkeringsskador hela tiden, den har till och med en intryckt bubbla på ena bakdörren !

Jag är ny medlem här på sidan och jag skulle bli mycket tacksam för tips angående min ide om hur jag vill klippa min thuja-häck...

MVH

Djurvännen smiley_small_hug.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-04-2016, 05:38
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Visst kan man göra så. Är det åt söder kommer ju en stor del av trädens bästa grenar försvinna men de klarar det nog ändå. Förmodligen kommer de sticka av uppåt mycket snabbare.

Citera
          Papillon
          Inlägg 05-04-2016, 11:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 83 370

CITAT (Huggorm @ 05-04-2016, 06:38) *
          Visst kan man göra så. Är det åt söder kommer ju en stor del av trädens bästa grenar försvinna men de klarar det nog ändå. Förmodligen kommer de sticka av uppåt mycket snabbare.

Finns det någon sorts "plåster" för träd, så att man tex kan pensla på i snittytor, för att om möjligt minska choken för trädet?

Mvh

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-04-2016, 11:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 147
          Medlem nr: 82 744

Är det inte bättre att ta bort hela häcken än att stympa den på ena sidan, det kommer att se förfärligt ut. En av Thujans tillgångar är ju den vackra formen som nu kommer att bli helt demolerad.

Det blir inte vackrare av att plantera någon artfrämmande, blommande växt i ett barrträd. Dessutom är det väldigt svårt att få något att växa intill en tujahäck, perenner klarar inte av den konkurrensen eftersom tujor har enorma rotsystem.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-04-2016, 19:37
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Papillon @ 05-04-2016, 12:06) *
          Finns det någon sorts "plåster" för träd, så att man tex kan pensla på i snittytor, för att om möjligt minska choken för trädet?

Mvh

Nej, man använder inte sådant längre eftersom man har insett att det bara stänger in svampsporer och skapar en skyddande "atmosfär" som de kan frodas under. Träden har istället utvecklat mekanismer under årtusendena för att skydda sig. Barrträd skickar exempelvis ut antiseptisk kåda i beskärningssåren som håller inkräktare ute.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon