Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Citrusplanta i lägenhet. Hjälp!
          Bella-donna
          Inlägg 14-06-2016, 09:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 44 523

Hej!
          Jag har under en längre tid haft som plan att plantera ett par kärnor från dels en citron och dels kumquat.
          Jag har läst här i många trådar att dessa träd (plantor?) vill vintervila och antingen ska ha mycket extra belysning eller väldigt svalt.

Eftersom vi bor i en lägenhet undrar jag om vinden kan vara ett alternativ? Där är det ju väldigt kallt om vinterhalvåret. Dock mörkt. Är det så att växten måste ha både svalt och ljust, eller funkar mörker + svalt om man inte har möjlighet att fixa extra belysning?
          Sen undrar jag om detta även gäller plantor, dvs innan det blivit ett "träd"? Tänker om jag måste börja tänka på att plocka undan och dona med ljus redan såfort den tittar upp ur jorden, eller är det först om något år?

-Samt, är skötseln detsamma för både citron och kumquat?

Tack så länge!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2016, 12:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är bara lövfällande växter typ björk som klarar sig utan ljus på vintern. Har växten blad så måste den ha ljus (fotosyntes) så ställer du den på vinden måste du ha belysning där. Står växten svalt kan den klara sig med något sämre ljus ex. ett vanligt fönster men ställer du den i en temp som motsvarar sommar vill växten ha ljus som motsvarar sommar = då måste du tillsätta ljus i form av en bra växtlampa ifall den ska trivas.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Bella-donna
          Inlägg 14-06-2016, 14:36
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-06-2016, 13:01) *
          Det är bara lövfällande växter typ björk som klarar sig utan ljus på vintern. Har växten blad så måste den ha ljus (fotosyntes) så ställer du den på vinden måste du ha belysning där. Står växten svalt kan den klara sig med något sämre ljus ex. ett vanligt fönster men ställer du den i en temp som motsvarar sommar vill växten ha ljus som motsvarar sommar = då måste du tillsätta ljus i form av en bra växtlampa ifall den ska trivas.

Tack för ditt svar! Om man inte ordnar med extra belysning, vad hade du rekommenderat att jag gjorde med min växt? Förstår att vinden är uteslutet. Jag läste något inlägg en gång pm att man kunde "förskjuta" vintervilan på något sätt genom att typ ta ut växten på hösten när det är svalt men fortfarande relativt ljust.
          Och gäller detta även småplantor eller först när det blivit ett träd?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2016, 14:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Detta gäller både för stora och små, tyvärr är det inte så lätt odla citrus inne även med belysning kan det vara svårt få den att trivas. Medans de är små kan man få dem att överleva med nån skrivbordslampa med lysrör eller lågenegilampa som placeras någon dm ifrån växten. Förskjuta årstiden funkar inte så bra i sverige det är ju mycket ljuset som styr. Det är alltid bra ha citrus ute under sommarhalvåret men sedan är det vintervilan som är knepig våran höst-vinter varar ju mer än bara någon månad. Har aldrig lyckats mer än några år med citrus inne på vintern inte förren nu då jag har inglasad balkong där den kan stå på vintern överlever de och ser friska och fina ut.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Bella-donna
          Inlägg 15-06-2016, 08:18
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-06-2016, 15:43) *
          Detta gäller både för stora och små, tyvärr är det inte så lätt odla citrus inne även med belysning kan det vara svårt få den att trivas. Medans de är små kan man få dem att överleva med nån skrivbordslampa med lysrör eller lågenegilampa som placeras någon dm ifrån växten. Förskjuta årstiden funkar inte så bra i sverige det är ju mycket ljuset som styr. Det är alltid bra ha citrus ute under sommarhalvåret men sedan är det vintervilan som är knepig våran höst-vinter varar ju mer än bara någon månad. Har aldrig lyckats mer än några år med citrus inne på vintern inte förren nu då jag har inglasad balkong där den kan stå på vintern överlever de och ser friska och fina ut.

Tack än en gång.
          Jag ska med andra ord vintervila även en liten planta på cirka 1 dm?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon