|
Terrororganisationer och högerextremism, Nyfiken - Vilka organisationer finns. |
|
|
|
23-07-2016, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Efter allt tjat om terrorism och högerextremism så googlade jag för att utrön vilka högerextrema terroristorganisationer det finns. Jag lyckades bara hitta en enda, nämligen Ku klux klan.
Kan någon kanske tala om för mig vilka fler det finns. Låt oss bara fastslå att det är ju inte så att högerextrema eller ultrareligiös organisatorer med automatik är terrorister. Gita P.s Ursäkta felslaget i rubriken, det skall självklart vara "terrororganisationer" vet tyvärr inte hur man ändrar i rubriken. Någon som vet? D.s P.s 2 Men vem har ändrat rubrik åt mig? tack i alla fall. D.s 2
Redigerat av Gita: 23-07-2016, 19:32
|
|
|
|
|
23-07-2016, 18:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Men det finns högerextrema partier och grupper i massor av länder och inte minst i Sverige. Inte nödvändigtvis synonymt med terroristorganisationer.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-07-2016, 19:30
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2016, 19:16)  Men det finns högerextrema partier och grupper i massor av länder och inte minst i Sverige. Inte nödvändigtvis synonymt med terroristorganisationer. Jamen snälla du, att det finns högerextrema grupper och organisationer lika väl som ultrareligiösa sådana det vet jag självfallet. Min fråga var: Vilka högerextrema terroristorganisationer utöver Ku klux klan det finns det? Har som sagt sökt på nätet men inte hittat någon Gita
|
|
|
|
|
23-07-2016, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
KKK är inte klassad som en terroristorganisation. Hade de varit det hade de aldrig fått demonstrationstillstånd av amerikanska staten. De klassas som en hatgrupp men är fullt legitim.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 19:57
|
Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 23-07-2016, 20:49)  KKK är inte klassad som en terroristorganisation. Hade de varit det hade de aldrig fått demonstrationstillstånd av amerikanska staten. De klassas som en hatgrupp men är fullt legitim. Är det så? Så lät det inte på de träffar jag fick när jag googlade, men å andra sidan vem kan man lite på när det gäller media. Känner du till några högerextrema terroristorganisationer? Jag vet inte, men kanske kroatiska Ustasa var en sådan, fast det var ju i början på 1980-talet de härjade. Git
|
|
|
|
|
23-07-2016, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 20:57)  Är det så? Så lät det inte på de träffar jag fick när jag googlade, men å andra sidan vem kan man lite på när det gäller media.
Känner du till några högerextrema terroristorganisationer? Jag vet inte, men kanske kroatiska Ustasa var en sådan, fast det var ju i början på 1980-talet de härjade. Git Jepp, det är så. Annars hade de inte kunnat agera offentligt som de gör idag. Finns dock namninsamlingar för att få dom terroristklassade. https://petitions.whitehouse.gov/petition/r...curity-priorityMen dagens klan uppfyller tydligen inte kraven för att terrorstämplas. Man hör ju aldrig något av dom så våld står väl inte på deras agenda längre. Klanen för 100 år sedan hade nog säkert terrorklassats i dagens USA. Den enda högerextrema terroristorganisationen jag kommer på, och via nätsök, är Jewish Defense League som blev klassade som terrorgrupp av FBI 2001 i deras rapport Terrorism 2000/2001. Citat från rapporten: (The Jewish Defense League has been deemed a right-wing terrorist group.). https://www.fbi.gov/stats-services/publications/terrorFinns ju nationalistiska terrororganisationer typ ETA och IRA, men de är ju vänsterextrema.
Redigerat av segelbåt: 23-07-2016, 21:59
|
|
|
|
|
23-07-2016, 20:59
|
Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 23-07-2016, 21:54)  Jepp, det är så. Annars hade de inte kunnat agera offentligt som de gör idag. Finns dock namninsamlingar för att få dom terroristklassade. https://petitions.whitehouse.gov/petition/r...curity-priorityMen dagens klan uppfyller tydligen inte kraven för att terrorstämplas. Man hör ju aldrig något av dom så våld står väl inte på deras agenda längre. Klanen för 100 år sedan hade nog säkert terrorklassats i dagens USA. Den enda högerextrem terroristorganisationen jag kommer på, och via nätsök, är Jewish Defense League som blev klassade som terrorgrupp av FBI 2001 i deras rapport Terrorism 2000/2001. Citat från rapporten: (The Jewish Defense League has been deemed a right-wing terrorist group.). https://www.fbi.gov/stats-services/publications/terrorMen vilka högerextrema terroristorganisationer är det då Sparvuggla och Stintan tjatat om och om igen?. Tyvärr svara de inte själva på vad de menar. gita
|
|
|
|
|
23-07-2016, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 21:59)  Men vilka högerextrema terroristorganisationer är det då Sparvuggla och Stintan tjatat om och om igen?. Tyvärr svara de inte själva på vad de menar. gita Det måste väl vara Jewish Defense League då. Enligt wikipedia finns JDL i Sverige sedan år 2008.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tveksamt om det finns några politiska terrororganisationer längre. På någon sida. Bader Mainhof, Röda armefraktionen mfl på vänsterkanten har försvunnit. Vet inte om det fanns något på högersidan på den tiden. Numera är det väl bara olika muslimska knäppskallar som härjar. Nordirland och Baskien är väl närmast lugna gatan nu. Det finns ju div kufar på högersidan i nästan alla länder men knappast några som sysslar med terror. Säkerhetstjänsterna håller ett öga på dem så de vågar inget. Många har samlats i partier och försöker vara PK även om det bruna lyser igenom ibland. Nationella fronten, UKIP, SD bara för att nämna några.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-07-2016, 21:52
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2016, 22:16)  Tveksamt om det finns några politiska terrororganisationer längre. På någon sida. Bader Mainhof, Röda armefraktionen mfl på vänsterkanten har försvunnit. Vet inte om det fanns något på högersidan på den tiden. Numera är det väl bara olika muslimska knäppskallar som härjar. Nordirland och Baskien är väl närmast lugna gatan nu. Det finns ju div kufar på högersidan i nästan alla länder men knappast några som sysslar med terror. Säkerhetstjänsterna håller ett öga på dem så de vågar inget. Många har samlats i partier och försöker vara PK även om det bruna lyser igenom ibland. Nationella fronten, UKIP, SD bara för att nämna några. Hoppas att Sparvuggla och Stintan läser det här. De ville ju näst intill halshugga mig , kallade mig lögnare, högerextremist m.m när jag sa att Breivik var/är en ensam galning. Förstår fortfarande inte hur man kan tillhöra en högerextrem terrororganisation när det tydligen inte finns några sådana. Hans helt sjuka världsbild innehåller högerextremistiska idéer ,javisst. Men även tankar från en mängd andra -ismer Den största drivkraften för honom var nog trots allt hans storhetsvansinne. Gita
|
|
|
|
|
24-07-2016, 01:13
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 23-07-2016, 20:57)  Är det så? Så lät det inte på de träffar jag fick när jag googlade, men å andra sidan vem kan man lite på när det gäller media.
Känner du till några högerextrema terroristorganisationer? Jag vet inte, men kanske kroatiska Ustasa var en sådan, fast det var ju i början på 1980-talet de härjade. Git Missade att du nämnde Ustasja men de upphörde väl som organisation 1945? Jag har känt några kroater i mina dar och de har alla kallat sig Ustasja och med det menade de att de var nationalister, de var ju inte organiserade eller medlemmar i någon grupp. Kroater är väldigt nationalistiska av sig... Jag vet att tex kaparna på bulltofta var ustasja-anhängare men det är ju en annan sak.
|
|
|
|
|
24-07-2016, 06:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Breivik var en högerextrem terrorist men eftersom han var ensam i sin galenskap kan man inte kalla honom för en organisation.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
24-07-2016, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2016, 07:28)  Breivik var en högerextrem terrorist men eftersom han var ensam i sin galenskap kan man inte kalla honom för en organisation. Så är det. Ustasja var däremot en terrororganisation. Medlemmar dödade den jugoslaviska ambassadören i Stockholm och sen kidnappade man ett flygplan på Sturup för att få mördarna frigivna.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-07-2016, 08:59
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2016, 07:28)  Breivik var en högerextrem terrorist men eftersom han var ensam i sin galenskap kan man inte kalla honom för en organisation. Hoppas Gita läser ditt inlägg Ruda för det är precis det jag sagt hela tiden och jag har inte pratat om någon organisation och vet inte var hon fått det ifrån.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-07-2016, 09:41
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2016, 09:59)  Hoppas Gita läser ditt inlägg Ruda för det är precis det jag sagt hela tiden och jag har inte pratat om någon organisation och vet inte var hon fått det ifrån. Som vanligt har stintan inget eget att säga utan snor andras inlägg som vanligt... "precis det jag sagt hela tiden"  CITAT (Aqvakul @ 24-07-2016, 09:40)  Så är det.
Ustasja var däremot en terrororganisation. Medlemmar dödade den jugoslaviska ambassadören i Stockholm och sen kidnappade man ett flygplan på Sturup för att få mördarna frigivna. Bulltofta som sagt... Och var de medlemmar i en icke existerande organisation eller anhängare till en icke existerande organisation? Är det bara motivet och antalet gärningsmän som gör att en person klassas som antingen en terrorist eller galning? Eller finns det andra kriterier?
Redigerat av segelbåt: 24-07-2016, 09:42
|
|
|
|
|
24-07-2016, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Ang. distinktionen terrorist/terroristorganisation. CITAT Visst är Breivik en terrorist och visst utförde han ett terroristdåd. Det finns en mängd vetenskapliga definitioner av terrorism, men alla betonar ett politiskt motiv, användandet av våld och injagande av rädsla. Sen var det nog bara i Breiviks egen värld som han företrädde en terroristorganisation, även om han haft många kontakter med politiskt likasinnade. Så här skrev jag i en annan tråd i måndags och Gita citerade detta, men började sen tala om skolskjutningar i Finland. Jag är extremt trött på att några stycken här aldrig försöker utöka sin kunskap i en konstruktiv diskussion, utan bara försöker vinna debatten genom att ignorera det som känns knepigt att hantera. Detta är inget politiskt forum, utan lite småprat mellan trädgårdstankarna.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-07-2016, 10:00
|

Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 24-07-2016, 10:41)  Som vanligt har stintan inget eget att säga utan snor andras inlägg som vanligt... "precis det jag sagt hela tiden" ........... Har inte snott något alls eftersom jag redan sagt samma sak ett flertal gånger.
--------------------
|
|
|
|
|
24-07-2016, 10:19
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 24-07-2016, 10:49)  Visst är Breivik en terrorist och visst utförde han ett terroristdåd. Det finns en mängd vetenskapliga definitioner av terrorism, men alla betonar ett politiskt motiv, användandet av våld och injagande av rädsla. Sen var det nog bara i Breiviks egen värld som han företrädde en terroristorganisation, även om han haft många kontakter med politiskt likasinnade. Politiska motiv är väl inte nödvändiga? Religiösa motiv är ju det vi ser mest av. Om man tittar på wiki så står det "Terrorism avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar." Observera ordet systematiska... En ensam gärningsman som begår 1 eller 2 attacker kan ju inte kallas systematisk. En "serie våldshandling" nämns också. Men vidare står det: Det finns en rad olika definitioner för begreppet terrorism. Ingen definition har lyckats bli universell och accepterad av alla. Begreppet är starkt politiskt och känslomässigt laddat, vilket ökar svårigheten att ge begreppet en precis definition. Studier har visat att det finns över 100 definitioner med ett flertal olika element, liksom att begreppet är omstritt och politiskt kontroversiellt. https://sv.wikipedia.org/wiki/TerrorismSå vidare diskussioner om vem som är terrorist eller galning är meningslös då alla har sina egna åsikter och det inte finns en tydlig definiering.
|
|
|
|
|
24-07-2016, 10:28
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2016, 11:00)  Har inte snott något alls eftersom jag redan sagt samma sak ett flertal gånger. Ber man dig förklara något så försvinner du och väntar tills någon annan skriver sedan kommer du med tummen upp, "jag håller med" eller "precis det jag sagt hela tiden". Har du inga egna tankar eller åsikter så blir din medverkan på ett forum helt meningslös. Du är som nyponet i blåbärspajen... helt felplacerad. Jag funderar på att blockera dig så slipper jag läsa dina poster.
|
|
|
|
|
24-07-2016, 10:31
|

Medlem

|
Nja Wiki dög inte som källa enl. Gita eftersom vem som helst kan skriva vad som helst där utan hon gick på FN:s och EU:S definitioner. Men även dessa definitioner kan uppenbarligen tolkas lite olika.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|