Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > S överväger att förbjuda tiggeri
          segelbåt
          Inlägg 18-08-2016, 22:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

Regeringen överväger att införa ett tiggeriförbud i Sverige, säger civil-och kommunminister Ardalan Shekarabi (S) till Dagens Nyheter.

S tar alltså SD´s gamla förslag om att förbjuda organiserat tiggeri men går ett steg längre och överväger att förbjuda tiggeri helt och hållet. Det var bara 2 år sedan folk gick bananas och rev ner SD´s affischer i tunnelbanan då det var rasistiskt att tycka så. Vad säger sossarnas väljarkår i dag när deras egna parti vill gå ännu längre? Är det fortfarande rasistiskt eller är det rumsrent att tycka så numera..?

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela tiden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 00:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Konstigt att dom skriver att regeringen överväger när frågan inte ens är lyft i regeringen.
          "Efter att både Danmark och Norge har infört restriktioner mot tiggeriet så vill regeringen utvärdera om man bör införa liknande åtgärder i Sverige"

Finns flera förslag om olika former av tiggeriförbud från borgerligt håll så det är inte bara S som har dom tankarna.

http://www.expressen.se/nyheter/regeringen...rbud-i-sverige/

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 19-08-2016, 05:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

[quote name='segelbåt' date='18-08-2016, 23:45' post='1733082']
          Regeringen överväger att införa ett tiggeriförbud i Sverige, säger civil-och kommunminister Ardalan Shekarabi (S) till Dagens Nyheter.

S tar alltså SD´s gamla förslag om att förbjuda organiserat tiggeri men går ett steg längre och överväger att förbjuda tiggeri helt och hållet. Det var bara 2 år sedan folk gick bananas och rev ner SD´s affischer i tunnelbanan då det var rasistiskt att tycka så. Vad säger sossarnas väljarkår i dag när deras egna parti vill gå ännu längre? Är det fortfarande rasistiskt eller är det rumsrent att tycka så numera..?

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela

Romernas situation i främst östra Europa borde vara något för Wallström att engagera sig i. I ställer för att slåss mot väderkvarnar.
          Självklart borde gatutiggeri vara förbjudet. Det är inte bra för Sverige och det är ännu sämre för de stackars människor som placeras ut utanför i stort ser varje butik och på så sätt hålls kvar i fattigdom. De borde så klart vara hemma och se till att barnen gick i skolan för att f å en möjlighet att ta sig in samhället, lära sig läsa ,få ett
          jobb istället för att som nu bli nästa generations tiggare.
          Gita

Redigerat av Gita: 19-08-2016, 05:48

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 06:36
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gita @ 19-08-2016, 06:47) *
          Romernas situation i främst östra Europa borde vara något för Wallström att engagera sig i. I ställer för att slåss mot väderkvarnar.
          Självklart borde gatutiggeri vara förbjudet. Det är inte bra för Sverige och det är ännu sämre för de stackars människor som placeras ut utanför i stort ser varje butik och på så sätt hålls kvar i fattigdom. De borde så klart vara hemma och se till att barnen gick i skolan för att f å en möjlighet att ta sig in samhället, lära sig läsa ,få ett
          jobb istället för att som nu bli nästa generations tiggare.
          Gita

Inte bara S som anammar SD:s idéer som sagt. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 19-08-2016, 07:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 07:36) *

Tycker du något i sak? Eller.......?
          För att fler än S och SD tycker att gatutiggeri är ett problem behöver väl knappast påpekas.
          Gitay

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 07:33
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gita @ 19-08-2016, 08:27) *
          Tycker du något i sak? Eller.......?
          För att fler än S och SD tycker att gatutiggeri är ett problem behöver väl knappast påpekas.
          Gitay

Trodde du förstod att jag håller med dig yes.gif

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 19-08-2016, 07:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

huruvida det är sd:s förslag eller inte så kan vi inte ha tiggare utanför varje affär.
          Sverige har haft tiggeriförbud innan vårt välfärdssamhälle gjorde så att tiggare försvann. Dock har vi fortfarande hemlösa och socialt utslagna att brottas med trots alla insatser.
          problemen måste lösas i romernas hemländer,främst Rumanien. EU har avsatt miljarder Euro till detta men Rumänien är inte särskilt samarbetsvilliga.
          Alltså en fråga som bl.a Wallström kunde lägga energi på.
          Min åsikt som avviker från partilinjen(L) är att tiggeri av enskilda individer skall förbjudas enligt samma regler som våra grannländer redan tagit.
          Att sossarna nu öppnar upp för diskussion är välkommet.
          Regeringen tycks dock inte vara ense vilket ånyo för upp frågan om de talar med varandra inom regeringen.
          Ett regeringsförslag går man ut med gemensamt,nu ges det återigen olika bud.
          Vi får se vad det utmynnar i men en majoritet i riksdagen kan ställa sig bakom ett tiggeriförbud.
          Dock intressant att s o mp fortfarande tycks ha ett långt avstånd mellan sina kommunikationslinjer.
          eller är det sprickan i MP som blir tydligare? två läger där det ena vill bryta samarbetet och det andra som tycker att sitta i regering är det viktigaste,frågorna är oväsentliga. Ulf

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 07:39
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 07:36) *

Korrekt. M har velat ha tiggarförbud sedan en tid. Men det var inte de som skrek rasism när SD sa att de ville se ett förbud. När M sedan ville ha samma sak hette det att moderaterna "fiskade i grumliga vatten" ifrån S-håll.

Och eftersom det finns en högljudd vänsterklick på odla så undrar jag vad ni tycker om att S trampar vidare i SD´s politik.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-08-2016, 08:07
          Länk hit: #9

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

De andra partierna borde verkligen sluta att anklaga SD för nazism/fascism och så vidare om de skall fortsätta överta dess politik, då blir det mindre pinsamt.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 09:00
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-08-2016, 09:07) *
          De andra partierna borde verkligen sluta att anklaga SD för nazism/fascism och så vidare om de skall fortsätta överta dess politik, då blir det mindre pinsamt.

Man tycker ju det.

Men det hade varit intressant att veta hur S-väljarna ställer sig i frågan nu när ledningen gjort en helomvändning. Kommer väljarna snällt att rätta sig i leden som hycklande får, eller kommer de att opponera sig, eller kanske rent av byta parti? Eller har majoriteten av S-röstarna kanske varit för ett förbud hela tiden men ändå skrikigt rasism åt SD och M för att det var ju liksom så man skulle göra på den tiden?

Dessa frågor var anledningen till att jag startade tråden, vi har ju en aktiv vänsterfalang på forumet som skriver i de flesta trådarna men som av någon anledning håller sig borta från denna, förutom Stintan som tydligen delar SD, M och S tiggarpolitik.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 09:07
          Länk hit: #11

Medlem

Tyvärr skulle ju alla vara väldigt PK och kallade allt SD sa för rasistiskt. PK-maffian verkar idag vara ett minne blott bortsett från en liten klick längst ut på vänsterkanten som fortfarande verkar tycka att allt är rasistiskt. För bara ett år sen sopades ju allt under mattan av nån sorts rädsla för att få rasiststämpeln på sig.

Håller med Huggorm att det är pinsamt när de andra partierna låtsas att SD:s idéer är deras egna.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 09:14
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 10:00) *
          Man tycker ju det.

Men det hade varit intressant att veta hur S-väljarna ställer sig i frågan nu när ledningen gjort en helomvändning. Kommer väljarna snällt att rätta sig i leden som hycklande får, eller kommer de att opponera sig, eller kanske rent av byta parti? Eller har majoriteten av S-röstarna kanske varit för ett förbud hela tiden men ändå skrikigt rasism åt SD och M för att det var ju liksom så man skulle göra på den tiden?

Dessa frågor var anledningen till att jag startade tråden, vi har ju en aktiv vänsterfalang på forumet som skriver i de flesta trådarna men som av någon anledning håller sig borta från denna, förutom Stintan som tydligen delar SD, M och S tiggarpolitik.

Fanns ju inget parti som ens skulle ta i SD med tång tidigare och jag har då inte hört folk skrika rasism åt M. Så det är ju alla partier utom V och möjligen MP som gjort en helomvändning. Så hur väljarna ställer sig gäller ju även de andra partierna och inte bara S.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-08-2016, 09:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Nej, jag identifierar mig inte med begrepp som "vänsterklick" eller "vänsterfalang"
          Ja, jag har röstat på S.
          Nej, jag tycker inte staten ska begränsa privat näringsverksamhet utan starka skäl.
          Nej, jag tror inte ett allmänt tiggeriförbud skulle leda till något positivt. Det är tråkigt att de måste tigga, men så länge de inte är påflugna kan man välja att ignorera dem.
          Nej, jag tror inte på ett allmänt prostitutionsförbud heller, även om jag helst såg att det inte förekom.

(rättat stavfel)

Redigerat av Aqvakul: 19-08-2016, 09:22

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 09:21
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 10:14) *
          Fanns ju inget parti som ens skulle ta i SD med tång tidigare och jag har då inte hört folk skrika rasism åt M. Så det är ju alla partier utom V och möjligen MP som gjort en helomvändning. Så hur väljarna ställer sig gäller ju även de andra partierna och inte bara S.

Jag googlade lite snabbt åt dig,
          http://www.dn.se/debatt/repliker/moderater...rumliga-vatten/

CITAT (Aqvakul @ 19-08-2016, 10:14) *
          Nej, jag identifierar mig inte med begrepp som "vänsterklick" eller "vänsterfalang"
          Ja, jag har röstat på S.
          Nej, jag tycker inte staten ska begränsa privat näringsverksamhet utan starka själ.
          Nej, jag tror inte ett allmänt tiggeriförbud skulle leda till något positivt. Det är tråkigt att de måste tigga, men så länge de inte är påflugna kan man välja att ignorera dem.
          Nej, jag tror inte på ett allmänt prostitutionsförbud heller, även om jag helst såg att det inte förekom.

Tackar. smile.gif
          Men du röstar alltså inte på S längre, tolkar jag ditt inlägg rätt?

Redigerat av segelbåt: 19-08-2016, 09:22

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-08-2016, 09:48
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 10:21) *

Och??? Står väl inget om skrika rasism åt M. Fiska i grumligt vatten är väl inte riktigt samma sak.

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 10:04
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 10:48) *
          Och??? Står väl inget om skrika rasism åt M. Fiska i grumligt vatten är väl inte riktigt samma sak.

Det var en snabblänk, du kan säkert googla själv. Men att fiska i grumligt vatten i de politiska kretsarna betyder ju att flirta med främlingsfientliga (SD) väljare, det vet du lika bra som mig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11661747.ab

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 10:48
          Länk hit: #17

Medlem

Så sa Löfven i valrörelsen

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/134298

Redigerat av segelbåt: 19-08-2016, 10:51

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 19-08-2016, 10:50
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (segelbåt @ 18-08-2016, 23:45) *

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela tiden.

Överväger?? Nu är det en spekulationstråd till här. Fanns det inte tillräckligt många redan startade av vissa anhängare?

Det är dessutom en icke-fråga, finns viktigare saker att ta tag i.

Jag tycker det är synd om dom som tigger, man kan inte förbjuda fattigdom. Och mycket bättre än att slåss med järnrör eller elda upp bilar som vissa snaggade gör.

Och varför förbjöd inte borgarna det då under sina 8 bortkastade år kan man också fråga...........tydligen viktigare att sänka skatter för dom allra rikaste och skydda Panamakonto-innehavare..........

I.a.f bra att nazisterna inte bestämmer i Sveriges riksdag.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 19-08-2016, 10:56
          Länk hit: #19

Medlem

Ett tiggeriförbud väcker starka känslor inom Socialdemokraterna.

Flera kommunalråd runt om i landet välkomnar civilminister Ardalan Shekarabis uttalanden.

– Ja, jag skulle kunna tänka mig att diskutera ett förbud i min kommun, säger Göran Dahlström i Katrineholm.

Andra sågar förslaget rakt av.

– Nej, jag är skeptisk till ett förbud, säger Lars Stjernkvist i Norrköping.

Aftonbladet har ringt runt till S-kommunalråd och politiska företrädare med anledning av civilminister Ardalan Shekarabis uttalanden om att regeringen överväger ett tiggeriförbud. Ministern framhöll att regeringen vill studera hur Norges och Danmarks lagstiftning mot tiggeri ser ut.

Uttalandet går tvärs emot det som bland annat statsminister Stefan Löfven (S) tidigare sagt:

– Fattigdom går inte att förbjuda, den måste man göra något åt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...icle23369860.ab

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-08-2016, 11:13
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 11:56) *
          Andra sågar förslaget rakt av.

– Nej, jag är skeptisk till ett förbud, säger Lars Stjernkvist i Norrköping.

Men han representerar väl yttersta vänsterkanten i socialdemokraterna? Finns nog en anledning till att han varit med i periferin så länge jag kan minnas, men fortfarande bara är kommunalråd.

För övrigt är det väl dags för sossarna att lyfta frågan nu, för att hinna genomföra det innan valet 2018. Ett desperat försök att stoppa väljarflykten.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon