|
|
  |
vinranka som klarar täcka pergola (hög) - sorter, friland zon 2 |
|
|
|
07-01-2017, 13:07
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 84 873

|
Vi ska bygga en pergola som ska ta ett tak av vindruvor. Pergolan blir ca 2,5 m hög och 1,6m bred. Vinrankorna sätts i ena sidan av pergolan, på andra sidan ligger huset. Rankorna måste alltså bli minst 4-5m långa för att nå så att de kan täcka hela pergolan. Ligger i sydvästläge, varmaste platsen i trädgården men också lite blåsigt.
När jag kikar på lämpliga sorter är det många av de härdiga, tex staketdruvorna Zilga och Sukribe, som anges bli 3-4m höga. Andra, tex Vino Nordica och Himrod, anges bli 2-3m höga. Så isf skulle inga av dessa sorter räcka till att täcka vår pergola.
De sorter som jag sett högst höjd angiven på är Suffolk red (3-5 eller 4-6m); Rondo, Schyler och Boskoops Glory (3-4m, 5m men även 12m på en website);Phoenix (8-10m), Eddies blue wonder (1-4m, men även 5m på en annan site). Skulle någon av dessa funka bra på friland i växtzon2??
När höjden på en sort anges på det viset, är det då maxhöjden på plantan dvs om man inte klipper den? Eller är det under förutsättning att man håller efter den för att få bra med druvor (vilket skulle kunna inverka på höjden förstås)? Någon som vet?
Beror höjden även på växtzon?
Finns det andra sorter som blir höga?
Ni som har pergola med vinrankor på, vad har ni använt för sort? Vilka funka bra och vilka funkar mindre bra?
Andra egenskaper, förutom höjden och härdighet för zon2, som jag uppskattar är * snabbväxande * vackra höstfärger * druvor som går att äta direkt från plantan (*kärnfria)
--------------------
-- Västkusten zon 2--
|
|
|
|
|
07-01-2017, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Jag skulle tro att alla de uppräknade kan bli 2,5 meter, och högre än så om man orkar vänta några år. I naturtillståndet är vinrankan en lian som strävar att nå upp i trädtopparna där det finns ljus. Själv har jag en pergola fäst vid kolonistugan, 2,5 x 2,5 meter och kanske 2,4 meter hög. Så hög har den vita vinrankan ”Sirius” vid ena stolpen blivit, flera gånger, för jag klipper ner den där den blivit så tjock som en blyertspenna för att på sikt få en kraftigare stam. Nu i år kan jag nog kapa den på slutlig höjd och satsa på tillväxt i sidled. Vid den andra stolpen och intill själva husknuten har jag sorten ”Seyval blanc” (vit) som ännu inte nått lika högt men gett druvor ett par år. Just Zilga (härdigast av alla) har jag inte, men Nordica som är ganska lik. Den växer rätt vilt utanför växthusets sydgavel och sprider sig över taket om man inte klipper hårt. Nordica får hårda kärnor och smaken är rätt speciell; alla gillar den inte. Himrod (vit och kärnfri) har jag inne i växthuset, för rankorna på friland vill ogärna blomma alls här i zon I.
|
|
|
|
|
08-01-2017, 13:50
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-01-2017, 16:24)  Jag skulle tro att alla de uppräknade kan bli 2,5 meter, och högre än så om man orkar vänta några år. I naturtillståndet är vinrankan en lian som strävar att nå upp i trädtopparna där det finns ljus. Oj, nu vet jag inte riktigt vad du menar. Är ju helt ny på detta med vindruvor. När du säger att de blir, säg, 2,5m höga menar du då att "vinstocken" (den förhoppningsvis tjocka och charmiga stammen) blir 2,5 m och når upp till "takfoten"/"pergolafoten". Därefter kommer yngre rankor som växer ut från vinstocken, och dessa blir tillräckligt långa för att täcka bredden på taket/pergolan? Jag trodde nämligen att man med "höjd" menade totalen, dvs att en sort som blir 2,5m hög kommer precis att räcka upp till takfoten men sedan når den inte längre så det skulle inte bli något grönt tak, bara en grön vägg. Om man ville ha ett tak också så skulle höjden isf behöva vara minst 2,5+1,6= 4,1m. Förstår du hur jag menar? De sorter du har, har de vacker höstfärg? Det är lite svårt att hitta information om det. Jag tror också att Zilga och kanske också de andra lettiska druvorna går bort, de verkar vara lite svårare att få till en hög stam/vinstock på. Jag vill ju att grönskan kommer uppe i taket, inte på väggen. Och åtminstone Zilga sägs vara buskigare, så det kanske är svårt med den. Himrod får jag nog låta bli att välja, om den inte klarar sig så bra på friland i zon 1. Vi bor ju någonstans i mellanlandet mellan zon1 och zon2.
--------------------
-- Västkusten zon 2--
|
|
|
|
|
08-01-2017, 17:22
|
Medlem

|
Till det tjusiga med vinrankor hör att man kan forma dem nästan hur man vill. Eftersom varannan knopp kommer på ena sidan, och varannan på den andra, går det lätt att styra runt fönster och liknande på t ex en husfasad: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=121682Nästan alla, och då även Zilga, når lätt 2,5 meters höjd. Men de bör helst inte tillåtas att göra det på en gång, utan med upprepade kapningar strax ovanför en knopp som fortsätter tillväxten nästa säsong. Då blir stammen starkare. När den är tillräckligt tjock för att orka bära upp grenar och tunga druvklasar, klipper man vid önskad sluthöjd. Nästa år leds en eller flera knoppar i sidled. Det där med att Zilga och andra "staketdruvor" växer buskigare syftar på deras naturliga växtsätt. Man måste alltså inte tukta dem lika hårt för att få riklig frukt, men givetvis går det att spaljera upp även sådana. Jag kan väl inte påstå att mina vinblad får vacker höstfärg, med undantag av rödvinsdruvan Rondo. Där brukar bladen få vackert röda kanter redan före druvskörden. Annars finns ju rena prydnadsdruvor, som rostvin mm, men de lär knappast smaka gott.
|
|
|
|
|
08-01-2017, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Zilga hos mina fräldrar hade nog kunnat bli bra mycket högre än 2-3m hos mina föräldrar ifall den fått välja själv. Jag planterade den vid förrådet för ca 20år sedan jag har fått klättra upp och klippa ner den ett antal gånger då den försökt erövra även taket inte bara väggen men ja den är rätt buskig så den är rätt bred.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
08-01-2017, 17:34
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
08-01-2017, 19:51
|
Medlem

|
Tack för inputen! Just nu lutar jag åt Rondo och Boskoops Glory. En av varje. klarar pergolans höjd (solskydd är den viktigaste funktionen, rummen innanför pergolan behöver skärmas av) goda druvor härdiga på friland i zon 2 starkväxande höstfärger Var lite inne på Eddys blue wonder också för den verkar mogna tidigt och vara kärnfri, men vet inte hur starkväxande den är. Sirius är en sort jag missat när jag letat, får kolla in den lite också. Hade varit kul, men inte nödvändigt, men en blå och en grön sort  Mycket bra länk till klippningen, tackar!!
--------------------
-- Västkusten zon 2--
|
|
|
|
|
11-01-2017, 01:10
|
Medlem

|
Efter lite (mycket) funderande lutar jag nu åt *Aurore * Michurinskiy
som reserv har jag *Rondo * Boskoops glory
Men då dök nästa fråga upp: hur många plantor behövs för att täcka pergolan? Den är ca 10mx1,6m, som en gång kan man säga. Lite bredare i ena änden där det finns plats för ett cafébord och två stolar. så totalt är det kanske 15-20m2. Jag hade tänkt en av varje sort, dvs två plantor, men det kanske är för lite??? Kan en planta täcka 10m2 med lövverk?
Om man har två så blir det ju 5m längd per planta. Om varje planta har en vertikal vinstock och T-förgrening så blir då varje horisontell del/gren av vinstocken 2,5m. Låter det rimligt?
--------------------
-- Västkusten zon 2--
|
|
|
|
|
11-01-2017, 11:28
|
Medlem

|
Jag skulle inte fundera så mycket, utan helt enkelt testa olika sorter. En annan tjusig sak med vinrankor är nämligen att de inte kostar någonting alls! Om man bara känner någon som ännu inte klippt sina är det lätt att ta sticklingar. I låg odlingszon kan man trycka stumparna ner i jorden där flera kommer att slå rot. Annars motsvarande i såjord inomhus, men då bör man vänta ett par månader till (så ljuset räcker). Av dina uppräknade sorter har jag inte testat de båda första, Rondo har jag själv i minst fem exemplar och Boskoops glory har några kolonigrannar. Just Rondo är svårare att rota än övriga, men anses bäst lämpad för rödvin i Sverige. Den tar också längre tid att nå önskad höjd. Det går att täcka mycket mer än tio kvadratmeter med en enda vinstock, fast det tar ju några år. Vid min pergola, 2,5 x 2,5 m, har jag just nu tre planterade i jorden, men tar kanske bort en om utrymmet behövs för något annat. Sen växer ytterligare några i stora krukor utmed kanterna, mest som reserv eller ”referensexemplar” av ovanliga sorter. Hade först tänkt låta sidogrenarna växa ovanpå pergolan men de kanske spaljeras under spjälorna i stället eftersom jag hittat ett solsegel som passar fint på ovansidan.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|