Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Omskolning av tobak och praktpetunia, Hur stora behöver de vara?
          Ella
          Inlägg 24-04-2004, 14:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Mina är mycket små men har två till tre blad nu! Är et för tidigt att ge dem en ny kruka och mer näringsrik jord. Pås-kodjössel eller planteringsjord!

Hur lång tid behöver det sen gå innan de kan få komma ut lite därute?

--------------------
          Ella

Citera
          gmasterb
          Inlägg 24-04-2004, 22:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 450

Jag har fått för mig att man kan börja plantera om när det första bladen efter dem små hjärtbladen kommit,, Man kan säga att när det tredje, fjärde börjar komma så kan man plantera om..
          //Stefan

Citera
          miaadner
          Inlägg 25-04-2004, 16:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 3 095

När det har kommit minst två blad förutom hjärtbladen kan du skola om dom. Var superförsiktig med tobaken, för den har så otroligt klena små ben. Jag skolade om mina när dom hade fått två blad och sedan stod dom och "stampade" i tillväxten i flera veckor kändes det som. Nu har dom så sakta börjat ta sig men fortfarande är det små pyttiga plantor som jag inte vet hur det skall gå att plantera ut om någon månad...

Använd förresten vanlig god plantjord, jag tror att kogödsel blir för starkt och kan bränna rötterna. Ett par veckor efter omskolningen kan du börja vattna med svag näringslösning lite då och då.

Tobak är alls inte härdig så plantera inte ut den innan sista frostrisk är över - vilket ju är lite olika beroende på var i landet man bor. Jag tänkte väl börja avhärda dom om en månad ungefär.

Citera
          Ella
          Inlägg 25-04-2004, 17:58
          Länk hit: #4

Medlem

Jag tackar för att ni vill dela med er av era kunskaper. Mina tobakplantor har redan börjat stampa, så jag planterar om dem redan idag, med sikte emot att kuna låta dem stå ute på dagen i alla fall. Ljuset är bättre ute smile.gif

Ingen har skrivit något om att man ska vänta mellan omskkolningen och utskolningen så jag börjar väl imorgon så nätt.

Jag bor nästan allra längst i söder så jag har redan börjat skola ut lite. Så länge som det är molnigt så är det inte så stor skillnad mellan dag och natttemperatur och ska det slå om så kan jag ju antingen lindain dem i fiberduk eller ta in dem. Men det är ett vaktande smile.gif

--------------------
          Ella

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-04-2004, 18:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om du menar omskolning och Utevistelse skulle jag låta plantorna hämta sig ett par dagar mellan det första och de senare -Dvs ta inte ut nyomskolade plantor utan låt den får bilda lite rötter först innan avhärdning smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ella
          Inlägg 25-04-2004, 18:06
          Länk hit: #6

Medlem

Äntligen fick jag svar! Då får de väl vänta till på onsdag eller torsdag då!

--------------------
          Ella

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon