År när jag har mycket plommon gör jag inlagda plommon (favoriten), plommonsylt (lös, mycket god till gröt och fil), plommonmarmelad (lite fastare och sötare, blir julklappar rill sockerälskare), plommonjuice och plommonsoppa.
I stort sett är recepten desamma, men de inlagda plommonen sjuder endast någon minut innan man häller ned dem och sockerlagen på burk.
Plommonsylten får koka en stund med endast en matsked vatten och lite mer socker. Kärnorna skummar jag av tillsammans med det vita som bildas på ytan.
Plommonjuicen består av det jag skummat av i en andra omgång från sylten - utan kärnor och vitt skum. Det blir juice "med fruktkött". Lite simmigare än annan juice, men gott. Gäller att inte sockra för mycket, den ska helst vara lite syrlig. Citron som nämndes här ska jag prova nästa gång.
Plommonsoppan är juicen utan fruktkött... Jag låter sylten rinna av i ett durkslag och ned i en bunke. Saften blir klar, lite tjock och sagolikt röd om man blandar plommonsorter. Det som blir kvar i durkslaget blir lite fastare sylt. Blandar man detta med lite mer socker och kokar om igen blir det marmelad - en ganska fast sådan.
Överlag tycker jag att det man tillagar med plommon ska ha syrligheten kvar och att sockermängden ska vara så liten som möjligt.
Cilla
--------------------
<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'> Göran Carlsson gc@odla.nu </span></span></span>
|