Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rädda avklippta svarta vinbärsgrenar?
          Posse
          Inlägg 27-04-2004, 17:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag ville röja upp vid en snårigt vildväxande svarta vinbärsbuske vid tomgränsen och började klippa bort grenar som låg efter marken och såg döda ut. Men hoppsan, ajaj - när jag skulle avlägsna det bortklippta visade det sig att långt ute i ändarna på det som sett nervuxit och dött ut växte mellan 5 - 40 cm långa fräscha vinbärsskott. ohmy.gif

Nu vill jag försöka rädda "ungdomarna" och plantera dem på annan plats - går det, och hur göra isåfall? unsure.gif

Citera
          -asno-
          Inlägg 27-04-2004, 18:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 020

Hade de rotat sig i änden? Då är det bara att gräva en bra planteringsgrop och stoppa ned dem. Kanske måste du förankra dem lite, tex med en böjd spik, men rötterna ska i jord och svårare är det inte.
          Är de inte rotade kan du försöka stoppa dem i vatten så får de nog rötter, det fick mina.
          /Åsa

Citera
          Britt-Marie
          Inlägg 27-04-2004, 18:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 3 384

Det går jättebra. Tänk bara på att vattna!

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-04-2004, 18:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Så skulle jag också gjort, dvs skrapat lite på undersidan av grenen med nageln, böjt ned den i jorden, fört ned V-böjd gren, spik eller lagt en sten på för att hålla nere. När den rotat sig kan du flytta den som en egen planta.

Passar inte stället som avläggningsplats kan du alltid försöka rota som Åsa gjorde.

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 27-04-2004, 18:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (asno @ 27-04-2004, 19:01)
          Hade de rotat sig i änden? Då är det bara att gräva en bra planteringsgrop och stoppa ned dem. Kanske måste du förankra dem lite, tex med en böjd spik, men rötterna ska i jord och svårare är det inte.
          Är de inte rotade kan du försöka stoppa dem i vatten så får de nog rötter, det fick mina.
          /Åsa

På en av de avklippta grenarna finns visst en rad med fjuttigt små trådlika rötter bortåt skotten, men andra grenar hade inte alls utvecklat några vad jag såg.
          Ska man isåfall kapa igen, nu just nedanför där "ungdomarna" börjar, och sätta i vatten? Hur lång tid tar det isåfall ungefär innan det blir rötter? unsure.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 23:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon