Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Amaryllis-hyasinter, massor med förslag önskas
          Annika zon 4
          Inlägg 16-01-2003, 17:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 255

Jag har fått så många olika råd på hur jag ska ta hand om mina utblommade julblommor. Skulle vara kul med fler biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif .Ärligt talat så blir jag lite osäker. unsure.gif grävas ner ute eller bo kvar inne i fönstret? klippa, när hur? kom med bra tips.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 16-01-2003, 18:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

På amaryllisar låter jag blomstängeln sitta kvar någon vecka, men tar genast bort den vissnade blomman och den lilla bullen under som är fröboll. Klipper inga blad efter blomningen - det är dom som ser till att löken lagrar näring till nästa blomning. Vattnar och ger gödning som till andra krukväxterna och när första frosten är förbi på vår/sommar, ställer jag ut den i sin kruka i halvskugga under en buske och fortsätter att vattna fram till augusti/sept. Minskar då vattningen och upphör när bladen börjat gulna och vissna ner. I oktober tar jag in den och planterar om i ny jord och ställer den svalt och mörkt.
          På hyacinten skär jag bara bort blomstängeln efter blomningen och vattnar med gödning till dess sommaren kommer då planterar jag ut den i en rabatt och sen får den leva resten av sitt liv så. Jag tar inte in den på hösten.

--------------------
          user posted image

Citera
          Annika zon 4
          Inlägg 16-01-2003, 19:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 255

CITAT (Gunvor Nilsson @ 16-01-2003, 18:22)
          På amaryllisar låter jag blomstängeln sitta kvar någon vecka, men tar genast bort den vissnade blomman och den lilla bullen under som är fröboll. Klipper inga blad efter blomningen - det är dom som ser till att löken lagrar näring till nästa blomning. Vattnar och ger gödning som till andra krukväxterna och när första frosten är förbi på vår/sommar, ställer jag ut den i sin kruka i halvskugga under en buske och fortsätter att vattna fram till augusti/sept. Minskar då vattningen och upphör när bladen börjat gulna och vissna ner. I oktober tar jag in den och planterar om i ny jord och ställer den svalt och mörkt.
          På hyacinten skär jag bara bort blomstängeln efter blomningen och vattnar med gödning till dess sommaren kommer då planterar jag ut den i en rabatt och sen får den leva resten av sitt liv så. Jag tar inte in den på hösten.

Tack Gunvor tongue.gif . Det va ju inte så svårt. Det ska jag nog klara. Det enda som kan bli ett litet problem det är när löken ska förvaras mörk å kallt sad.gif Jag har inga sådana utrymmen. Men kanske jag kan lägga dom i en kylväska, lite torv, och i garaget, som tyvärr inte är vinterbonat. Men den kanske klarar sig till det är dags att ta in. Är lökarna väldigt frostkänsliga, Här kommer kylan fort å tidigt. I oktober har vi nästan vinter. ohmy.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-01-2003, 19:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Amaryllislökar klarar temperaturer ner till någon/några plusgrader, minusgrader tål de inte. Har man ingen sval källare eller liknande så går det bra med ett lite svalare bostadsrum, så enormt kallt måste man inte lagra amaryllislökar.

http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis.shtml

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-01-2003, 22:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ställ dom i ett garage - och glöm bort dem!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon