CITAT (Gunvor Nilsson @ 16-01-2003, 18:22)
På amaryllisar låter jag blomstängeln sitta kvar någon vecka, men tar genast bort den vissnade blomman och den lilla bullen under som är fröboll. Klipper inga blad efter blomningen - det är dom som ser till att löken lagrar näring till nästa blomning. Vattnar och ger gödning som till andra krukväxterna och när första frosten är förbi på vår/sommar, ställer jag ut den i sin kruka i halvskugga under en buske och fortsätter att vattna fram till augusti/sept. Minskar då vattningen och upphör när bladen börjat gulna och vissna ner. I oktober tar jag in den och planterar om i ny jord och ställer den svalt och mörkt.
På hyacinten skär jag bara bort blomstängeln efter blomningen och vattnar med gödning till dess sommaren kommer då planterar jag ut den i en rabatt och sen får den leva resten av sitt liv så. Jag tar inte in den på hösten.
Tack Gunvor

. Det va ju inte så svårt. Det ska jag nog klara. Det enda som kan bli ett litet problem det är när löken ska förvaras mörk å kallt

Jag har inga sådana utrymmen. Men kanske jag kan lägga dom i en kylväska, lite torv, och i garaget, som tyvärr inte är vinterbonat. Men den kanske klarar sig till det är dags att ta in. Är lökarna väldigt frostkänsliga, Här kommer kylan fort å tidigt. I oktober har vi nästan vinter.