Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Går 25-åriga rhododendron att rädda?, Vedartad och hängig, men blommar ändå
          Annika13
          Inlägg 12-08-2025, 03:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 99 786

Hej,

Vi har två rhododendron som nu är ca 25 år gamla. De fanns redan i trädgården när vi köpte vårt hus för 12 år sedan och de är planterade på norrsidan av huset. Den står i sandjord (vi bor i ett gammalt sandtag) och marken runt växternas rötter täcks av vintergröna. Jag tror att tidigare ägare aldrig har beskurit dem, men jag har gjort några tafatta försök vid ett fåtal tillfällen under de senaste 12 åren.

De ser dock nu ganska anskrämliga ut, med vedartade grenar, och allmänt hängiga. Trots detta så blommar det med maffiga och vackra blommor varje år, men det känns som att det blir färre och färre blommor varje år.

Går det att få dem piggare med blad och blommor över hela växten och inte, som nu, enbart längst upp på buskarna?

Jag är dessvärre en fullständig novis vad gäller växter och är otroligt tacksam för alla råd!

Vänligen,
          Annika
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20250807_113323.jpg ( 6.3MB ) Antal nedladdningar: 0
          Bifogad fil  20250807_113328.jpg ( 5.16MB ) Antal nedladdningar: 3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-08-2025, 03:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 149
          Medlem nr: 82 744

Dina Rhododendron lider av näringsbrist, det ser man på färgen på bladen samt att de tappat en del av bladverket men visst går de att rädda. Att stammarna är förvedade är inget fel, de ser ut så på äldre växter.

Rhododendron är surjordsväxter dvs de skall växa i jord med lågt pH värde. När pH värdet är för högt drabbas växternas näringsupptag, de kan inte tillgodogöra sig näring även om den finns tillgänglig.

Jag skulle börja med jordförbättring men nu är fel tid , växterna förbereder sig för vintern. När våren kommer, köp Rhododendronjord på påse och jobba ner den så gott det går runt rötterna, gärna också ogödslad och okalkad torv, det sänker pH värdet.

Det du kan göra nu är att tillföra barr om du har tillgång till det och strö över rötterna, det avsöndrar sakta lite näring samt försurar jorden. Jorden runt Rhododendron bör hållas fluffig, motsats till kompakt alltså.

Vill du kan du förstås beskära buskarna men det bör helst ske innan blomning på våren, då blir det inga blommor det året.

Jag skull avvakta med beskärning och satsa på jordförbättri8ng till att börja med.

Citera
          Annika13
          Inlägg 15-08-2025, 08:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 99 786

Hej Gunilla,

Stort tack för svar!

Jag har stor tillgång till tallbarr så jag börjar precis som du föreslår med detta nu och väntar till våren med att ge dem ny Rhododendronjord samt med att tillföra ogödslad och okalkad torv. Är det senare något jag också kan köpa i handeln?

När är bästa tid att tillföra näring på våren? April, maj eller redan i mars? Om jag ska försöka beskära dem trots allt i vår eller ytterligare ett år senare, hur mycket kan man beskära sådana här gamla buskar utan att de dör? Dvs hur långt ned går det att klippa dem? Eller ska man nöja sig med att bara klippa bort döda grenar?

Jag hoppas verkligen att jag klarar av att ge dem ett friskare liv då de ger sagolika blommor som bina gillar skarpt!

Tack igen!
          Vänligen,
          Annika

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 23:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon