Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gamla fönster som ska bli växthus
          Nina Å
          Inlägg 10-05-2004, 09:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 1 723

Hej!
          I helgen fick jag hem gamla fönster med karmar (1,90x0,90m) och av dem ska vi bygga ett växthus på cirkus 3,60x2,60m. Hälften av fönstrena är 2mm och andra hälften ä 3mm, har vi uppskattat.

Nu måste jag ju medge att jag är drömmaren i sammahanget, min man är realisten och anser att det inte är så bara att skruva ihop ett växthus av dessa fönster.

Skulle därför vara tacksam för lite feedback... Eftersom det handlar om glas så får väl inte grunden röra sig speciellt mycket, men eftersom jag inte tänker ha värme i växthuset så hade jag bara planerat först en ram av leca-stenar, nedgrävd till hälften och på den en stadig plankram av impregnerat virke (ca.50X200mm). Låter det vettigt?

Min man tror och anser att jag borde ta ut glasen ur karmarna (de är inte ruttna, men förstås inte splitternya heller) och istället spira upp växthuset i impregnerat virke. Hur är det - jag VET ju att det skulle innebära längre livstid, men det blir ju genast så mycket dyrare - det är ju därför jag vill använda gamla fönster! Vet nån av erfarenhet hur länge ett sånt här bygge månne håller om man använder sig av de gamla karmarna?

Och taket - hur ska man konstruera det? Håller glasen i sin fulla längd på 1,90m? Knappast! Säkert måste man skära dem mindre! Vi har också funderat lite på att använda oss av plasttak - det kanske inte är nån dum idé?

Har läst om såna här byggen i Allers Trädgård bl.a. och på nätet på de sajter som finns om hemmabyggen = inte mycket... Så feedback är alltid välkommet smile.gif

Många frågor...
          Tacksam för lite svar tongue.gif
          Nina

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 10-05-2004, 10:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej Nina,
          Jag har ett växthus som är byggt av gamla fönster. De står kvar i sina gamla karmar och ger ett charmigt intryck. Taket liksom dörren är gjort av isolerplast vilket är en fördel anser jag eftersom min erfarenhet är att glaset gör att växthuset kyls ut mycket snabbare vid svalare väder och på kvällar. Isolerplasten bevarar värmen bättre. Nackdelen med isolerplast är att jag ännu inte kommit underfund med hur jag ska kunna sätta in ventilationsluckor i taket.

Lycka till! biggrin.gif
          MVH Ingela.

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          Nina Å
          Inlägg 10-05-2004, 11:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 1 723

Hej Ingela!

Tack för ett svar som föll mig precis i smaken, hihi!!
          Får jag bara fråga när du byggde ditt växthus, alltså hur länge har det stått i de gamla karmarna?

HejSvejs
          Nina

Citera
          Virgo
          Inlägg 10-05-2004, 11:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

De gamla karmarna kan hålla hur länge som helst. Bara att jämföra med fönster i gamla hus. Underhåller man dem så är det ju precis som vilket fönster som helst.
          Taket är nog bäst om man har isolerplast eller liknande då snötyngden annars kan ställa till med katastrof.

I isolerplasttak kan man ju skära ut "ventilationsluckor".

Sätt fast en 10cm hög och 2cm tjock träram runt innerkanten och sedan den utsågade isolerplastbiten som lucka ovanpå. Gångjärn och öppningsanordning ej att förglömma.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 11-05-2004, 08:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

CITAT (Nina Å @ 10-05-2004, 12:28)
          Hej Ingela!

Tack för ett svar som föll mig precis i smaken, hihi!!
          Får jag bara fråga när du byggde ditt växthus, alltså hur länge har det stått i de gamla karmarna?

HejSvejs
          Nina

Hej,
          Jag köpte mitt växthus begagnat.. de fönstrena har nog stått i sina karmar ett bra tag. Men med underhåll så tror jag att de håller ett bra tag. I vår har jag upptäckt att färgen runt om börjat flagna så jag får nog skrapa och måla om dem i sommar. Men det är ju trevlig sysselsätting, man kan ju ändra färg på karmarna efter smak och tycke. Mina är blå just nu men funderar på att måla dem gröna eller röda när det är dax.

Tack för tipset Virgo hur man går tillväga för att göra vädringsluckor i taket.
          smile.gif

MVH Ingela.

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          Titte
          Inlägg 11-05-2004, 10:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 2 843

Hej
          Jag har sedan fyra år tillbaka ett växthus av gamla (mycket gamla) fönster i ursprungsramarna. Det har hållit bra och är ljuvligt.

Min man (också han realist) grävde ett ganska djupt dike (ca 80 cm) som han fyllde med grus. På detta placerade han leca-block och på blocken byggde han en stadig ram av riktigt tjocka impregnerade battingar (10cm x 10 cm).
          På denna ram byggde han sedan växthusets hela stomme i impregnerat virke (Det är mycket fukt och vatten i ett växthus!).
          Mellan varje fönster finns battingar på 5cm x 5cm som fönstren är fästa vid
          - ett par i sina gamla gångjärn så att de lätt kan öppnas.

De lodräta fönstren kommer att hålla länge, hur det går med taket återstår att se. Vi har en ganska ordentligt lutning på takvinkeln så att snö och vatten lättare skall rinna av och inte bli liggande i spröjsarna. Dessutom har jag impregnerat fönstrens gamla ramar.

För att ytterligare förstärka konstruktionen är den gavel som vätter mot nordost helt i trä. Det har visat sig vara jätterpraktiskt - där finns plats för hyllor, bilder och annat småt och gott!

Jag tror spontant att du skall satsa på impregnerat och på ett omsorgsfullt grundjobb. Det är dyrare, ja, och svider men du vinner ändå garanterat på det i längden!

Lycka till!

Titte

Citera
          Petra W
          Inlägg 11-05-2004, 11:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 2 106

Hej,

Håller också på att bygga ett växthus av gamla fönster och det blir över förväntan helt klart. Tänk vad lite färg kan göra!!

Det återstår dock ett problem, var får jag tag på ventilationsöppnare?

//Petra

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon